Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Úvahy o vlivu vyšších spotřebních daní na Philip Morris ČR (opak.)

Úvahy o vlivu vyšších spotřebních daní na Philip Morris ČR (opak.)

05.01.2004 9:41
Autor: 

Philip Morris ČR údajně hodlá na začátku roku 2004 zvýšit konečné ceny svých značek cigaret zhruba o 4 Kč na krabičku. Toto cenové zvýšení má do značné míry odrážet nedávno schválené zvýšení spotřebních daní, které je vyžadováno legislativou EU. In rem část daně se zvyšuje z 0,36 na 0,48 Kč z jedné cigarety a ad valorem část daně se zvýší z 22% na 23% z konečné ceny pro zákazníka.

Současná retailová cena nejprodávanější značky Petra (vyrábí je PM ČR) dosahuje 40 Kč za krabičku, PM ČR ji údajně zamýšlí zvýšit na 44 Kč, my jsme očekávali téměř 46 Kč na krabičku. Ačkoliv nižší růst ovlivní poptávku po cigaretách méně negativně, než jsme očekávali (především pak poptávka po dražších značkách), negativně zasáhne do marží společnosti. Náš odhad vývoje retailové ceny byl založen na předpokladu, že společnost plně promítne zvýšení daně do koncových cen a současně upraví netto cenu (tj. bez daní) o inflaci - uvažovali jsme 3% nárůst (poslední úprava cen nejprodávanějších značek proběhla před dvěma lety). Z uvedených informací ale vyplývá, že se příští rok sníží netto cena (kterou si rozdělují distributoři a Philip Morris ČR) o necelých 3 % (týká se značky Petra).

Níže uvedený graf ukazuje dvě varianty dalšího možného vývoje. Společnost může plně promítnout do koncových cen jak zvýšení daní, tak inflaci, což je scénář, kterého se držíme v našich projekcích. Tím by sice Philip Morris ČR udržel reálnou cenu prodané krabičky, současně by to ale vedlo ke zvýšení retailové ceny až na 72 Kč v roce 2007. Druhou varianta uvažuje, že společnost se zachová stejně jako nyní, tj. že zvýšení daní částečně promítne do svých marží. To by sice vedlo k mírnějšímu zvýšení retailové ceny (na cca 60 Kč v roce 2007), avšak výrazně by klesla jak reálná, tak nominální netto cena pro Philips Morris ČR.

Ať již se Philip Morris ČR rozhodne pro jakoukoliv variantu, dopad do hospodaření společnosti bude obdobně negativní. Jde pouze o to, jak se efekt zvýšení daně rozloží na pokles průměrné čisté prodejní ceny a pokles prodaného objemu. Ve své podstatě jde o odhad elasticity poptávky a nabídky, která pak rozhoduje o konkrétních krocích společnosti. Připomínáme, že s rostoucí cenou statku roste cenová elasticita poptávky.

Jan Hájek


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.12.2025
15:58Traders Talk: O Santa Rally rozhodne Fed, technologie se drží a zlato má prostor růst
15:07Je zahraniční kapitál do USA nasáván nebo je tam tlačen?
13:01Paměťové čipy zdražují o desítky procent a jejich výrobci nestíhají
11:59Evropské trhy pokračují vzhůru podobně jako krypto  
11:06Anthropic plánuje v příštím roce IPO
10:33Airbus kvůli vadě trupových panelů snížil cíl dodávek na letošní rok
8:50EU ukončí dovoz ruského plynu do roku 2027. Maďarsko a Slovensko přehlasovány
8:45Rozbřesk: Čína chce bojovat s průmyslovou deflací. Co to znamená pro Evropu a Česko?
8:43Nový AI čip od Amazonu, úvěrové riziko Oraclu na maximu od krize a zákaz dovozu ruského plynu do EU  
6:00Google se veze na AI vlně, pro Apple je umělá inteligence stále hrozbou?
02.12.2025
22:02Optimismus se vrací na americké trhy: Nasdaq posiluje, riziková aktiva ožívají  
17:27Ztrácí se výhoda vysokoškolského vzdělání?
16:13Skupina deseti evropských bank založila konsorcium pro stablecoin vázaný na euro
16:03Sociální politika po americku: Miliardář Dell dá dětem do deseti let 250 dolarů na investice
14:22Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již 4. prosince
14:19Britská centrální banka varuje před propadem trhů kvůli vývoji kolem AI
13:04Italská módní skupina Prada koupila od Američanů menšího rivala Versace
12:46OECD nechala výhled růstu globální ekonomiky beze změny, výhled Česka pro letošek zlepšila
12:08Altman bije na poplach. OpenAI odkládá plány na reklamu a agentickou AI, aby zlepšila kvalitu ChatGPT
11:50Inflace v eurozóně v listopadu nečekaně stoupla na 2,2 procenta

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
C3.ai Inc (10/25 Q2, Aft-mkt)
Dollar Tree Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Macy's Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Salesforce Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
Snowflake Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
UiPath Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)