Včera večer se trhem roznesla informace, že velké americké automobilky (jmenovitě Ford Motor Company a DaimlerChrysler) připravují pro několik tisíc svých zaměstnanců poměrně nemilé překvapení. Ford Motor Company propustí cca 12,000 zaměstnanců a DaimlerChrysler se rozloučí s pěti tisíci svých pracovníků.
Jednou z hlavních podmínek tohoto kroku byla dohoda s odborovými organizacemi, které bylo podle všeho v několika posledních dnech dosaženo. Díky kombinaci výplaty odstupného a přirozeného úbytku pracovníků tak budou tři hlavní americké automobilky schopné se zbavit v průběhu příštích několika letech skoro 50 tisíc zaměstnanců. Podle informací zdrojů (snad) dobře obeznámených se současnou situací jenom Ford Motor Company bude celosvětově ubírat více jak 350 000 zaměstnanců - skoro 3% všech stávajících zaměstnanců firmy. Včerejší oznámení tak zapadá do celkového obrázku - 3,000 zaměstnanců opustí firmu ve velmi krátké době (z toho 1,700 zaměstnanců najímaných jednorázově a 1,300 pracovních míst, která nebyla dlouhodobě využívána).
Tato vlna propouštění je součástí celkové strategie firmy, která se tak snaží udržet předchozí odhady zisku a tržeb ve světle drtivé cenové války mezi jednotlivými automobilkami v Detroitu. Ford byl již ve světle posledního vývoje nucen zvýšit objem svého "úsporného" plánu na USD 2.5 mld. ve snaze dosáhnout očekávaného zisku na akcii ve výši 70c. V červnu již firma snížila náklady o USD 1.9 mld., především formou poklesu nákladů na výrobu jednotlivých modelů a snižováním odhadů budoucích nákladů na krytí oprav. V červenci firma oznámila, že propustí do konce roku 10% svých zaměstnanců.
Podle názoru analytiků je sporné, jestli poslední vyhlášení firmy o snižování počtu pracovníků můžeme považovat za součást původního programu na snižování nákladů nebo jestli se jedná o druhou fázi, která je jenom logickým vyústěním současného konkurenčního prostředí. Nejspíše půjde o malý kousek z každého.
Petr Žabža