Pro připomenutí - v minulých článcích jsme:
1. začali pohledem na podíl jednotlivých operátorů co se týče počtu zákazníků, a to:
(i) celkového počtu zákazníků a
(ii) podíl na přírůstcích nových zákazníků.
Z toho vyplynulo, že Oskar si v posledních měsících přičítá jednoznačně největší podíl na nových uživatelích, naopak podíl Eurotelu se výrazně propadá, zejména od počátku roku 2003. Podíl T-Mobile CR na nových zákaznících mírně klesá. V souladu s tímto se vyvíjí i celkový podíl na trhu – získává Oskar a klesají podíly T-Mobile CR a Eurotelu.
2. Poté jsme poukázali na to, že zatímco podíl Eurotelu na celkových nominálních tržbách odpovídá jeho podílu na celkovém počtu zákazníků (oba asi 46%), Oskar si v nominálním vyjádření vede lépe – podíl na tržbách 16% vs. 12% na počtu zákazníků. U T-Mobile CR je tedy tento poměr opačný – lepší podíl na trhu v počtu zákazníků, než v tržbách.
Co se týče bodu 2 konstatovali jsme, že uvedené rozdíly mezi jednotlivými tržními podíly jsou způsobeny:
1. průměrným příjmem na post-paid a na pre-paid (paušál, minutový tarif, počet provolaných minut, cena a objem nehlasových služeb),
2. poměrem počtu post-paid a na pre-paid klientů.
Nyní se podívejme, jak je tomu konkrétně u jednotlivých společností, k bodu 2 přinášíme následující graf, který ukazuje vývoj podílu tarifních zákazníků na celkovém počtu zákazníků u jednotlivých společností.
Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Oskar exceluje právě zejména v bodu dva, jeho podíl tarifních zákazníků je vysoko nad průměrem trhu, s pozitivním trendem – viz. graf (jeho tržby jsou ale díky vyššímu počtu nových klientů také relativně více posíleny jednorázovými výnosy spojenými s těmito akvizicemi).
Eurotel s poněkud podprůměrným poměrem bodu dva (a víceméně stálým trendem) naopak drží bod jedna – vysoká kvalita jeho zákazníků v obou skupinách co se týče jejich schopnosti generovat tržby. Zde připomeňme, že pololetní výsledky Eurotelu příjemně překvapily díky zastavení trendu klesajícího příjmu na zákazníka, nakolik je toto trvalé ukáží až další čtvrtletí.
T-Mobil CR, také s podprůměrným (i když rostoucím – viz graf) poměrem bodu dva, toto podobným způsobem ovšem nekompenzuje, proto jeho zmiňovaný relativní nižší podíl na celkových tržbách v odvětví, než na počtu zákazníků.
Co se týče prvního bodu, konkrétně průměrného příjmu na tarifního zákazníka, je velice důležitý podíl jednotlivých operátorů v jednotlivých segmentech trhu společností. Podle šetření T/Auditu má s výjimkou společností s jedním až pěti zaměstnanci (tam vede T-Mobile) ve všech ostatních korporátních segmentech navrch Eurotel, Oskar je soustavně poslední. To není překvapivé zejména díky jeho pozdnímu nástupu na tento segment trhu, o který se od počátku vede intenzivní boj, a to zejména v podsegmentu středních a velkých korporací.
Přestože jsme se výše uvedeným dostali od počtu zákazníků k tržbám (a podílům na jednotlivých ukazatelích) dále, analýza trhu není zdaleka kompletní, protože rozhodujícím kritériem pro posouzení úspěšnosti operátorů je tvorba volného cash flow, respektive velikost jeho současné hodnoty (a poměr této velikosti k počáteční investici, tj. nakolik se zhodnotí jednotka vloženého kapitálu). Náhled na tato kritéria přineseme v následujících článcích.
Jiří Soustružník
Předchozí díly ze série o mobilním trhu v ČR:
Mobilní trh v České Republice (II): Kdo má víc?
Mobilní trh v České Republice (I): Rozděl a …