Hospodaření Philip Morris ČR bude v příštích letech významně poznamenáno vstupem republiky do EU. Jedním z nejvýznamnějších faktorů bude nutnost dostát požadavku na zvýšení spotřební daně z cigaret na úroveň EU. Legislativa EU požaduje, aby spotřební daň z tabákových výrobků byla v členských zemích stanovena tak, že efektivní daňová sazba u nejprodávanější značky cigaret dosáhne minimálně 57 % ceny krabičky pro koncového spotřebitele. Nejprodávanější značkou na českém trhu je Petra, kterou vyrábí Philip Morris ČR. Tato daň musí navíc dosahovat minimálně 1,28 EUR na krabičku, tj. cca 40 Kč. V současné době se efektivní sazba daně u značky Petra pohybuje okolo 40 % resp. 0,52 EUR (16 Kč) na krabičku. Česká republika bude muset harmonizovat svoji spotřební daň z tabákových výrobků během tříletého přechodného období po vstupu ČR do EU, tj. do května roku 2007.
Následující tabulka ukazuje, jak by mohla být postupným zvyšováním spotřebních daní ovlivněna cena pro konečného spotřebitele u cigaret značky Petra. Pro jednoduchost předpokládáme, že by podíl spotřební daně na koncové ceně rostl lineárně (po očekávaném zvýšení na 44 % v průběhu tohoto roku) a že by čistá cena, tj. cena krabičky po odečtení DPH a spotřební daně, rostla předpokládanou dlouhodobou mírou inflace 3 %.
Pokud tedy uvažujeme, že by se Philip Morris ČR rozhodl udržet svůj současný čistý příjem z krabičky cigaret (v reálném vyjádření), cena pro koncového spotřebitele by musela v případě značky Petra vyrůst o 95% na 78 Kč během příštích čtyř let, tj. o 18 % za rok.
Můžeme ale také předpokládat, že se společnost rozhodne pro pouze pozvolný nárůst koncové ceny, aby zamezil odlivu spotřebitelů k levnějším značkám či zvýšenému pašování. Pak by ale čistý příjem pro Philip Morris ČR z krabičky cigaret výrazně propadl, jak ukazuje následující tabulka (předpokládáme 5% roční nárůst koncové ceny):
Realita se bude pohybovat pravděpodobně někde mezi těmito variantami. Protože je ale elasticita poptávky po tabákových výrobcích relativně nízká, věříme, že Philip Morris ČR bude inklinovat spíše k první alternativě. V první variantě je navíc splněn požadavek na minimální daň z krabičky v absolutním vyjádření, tj. 1,28 EUR (1,40 EUR vs. 0,92 EUR). Bez ohledu na volbu strategie společnosti Philip Morris ČR, výhled hospodaření společnosti není kvůli zvyšování spotřebních daní příliš povzbudivý. To ovšem neplatí pro výsledky roku 2002, které byly poznamenány příznivým vlivem posilující koruny na surovinové náklady společnosti. Komentář k výsledkům naleznete
ZDE.
Jan Hájek