Francouzští spotřebitelé zvýšili v říjnu meziročně své výdaje o 3 %. V meziměsíčním vyjádření (oproti září) utratily domácnosti o 2,5 % více a prodej automobilů stoupl o 0,8 %. Celkové říjnové spotřebitelské výdaje za produkty zpracovatelského průmyslu se však meziročně snížily o 0,4 % (po –0,1 % v září).
Meziměsíční propad spotřebitelských výdajů je těsně provázán s růstem nezaměstnanosti v zemi. Míra nezaměstnanosti se ve Francii v září vyšplhala na osmiměsíční maximum (8,9 %) poté, kdy francouzské společnosti od počátku roku propustily 53 tisíce zaměstnanců jako odezvu na slábnoucí odbytové příležitosti.
Průmyslová produkce se v září snížila nejsilněji za poslední téměř dva roky a vývoz se propadl o 11 %. Ve druhém čtvrtletí rostla francouzská ekonomika nejpomaleji v posledních 41 letech. Akciový index CAC 40 ztratil od počátku roku více než 20 %.
Třebaže také Evropská centrální banka se po vzoru amerického Fedu (jen s výrazně menší vervou) pokouší přispět k oživení ekonomické aktivity, nárůstu investic a zvýšení zaměstnanosti postupnými redukcemi své klíčové úrokové sazby, francouzská vláda se v září rozhodla podpořit hospodářské oživení též fiskálně, v objemu zhruba 6 mld. EUR daňových úlev směřujících do kapes spotřebitelů. V situaci, kdy další pokles úrokových sazeb ze strany ECB neklepe na dveře, přišel tento fiskální impuls francouzským obchodníkům nepochybně vhod.
(Martin Kupka)