Praha 28. března (ČTK) - Méně než desetina podniků v Evropě vzniklých fúzí považuje sloučení firem za zcela úspěšné. Zbylých 91 procent společností nezvládlo zkombinovat strukturu a kulturu slučovaných firem. Vyplývá to z průzkumu poradenské firmy Hay Group, kterého se zúčastnilo více než 200 firem v Evropě vzniklých fúzí za poslední tři roky.
"V minulém roce firmy zaměřily svou strategii na konsolidaci podniků, což způsobilo velký nárůst fúzí. V této strategii podporovaly podniky nízké půjčky a vidinu zvýšení hodnoty firmy," řekl ředitel fúzí a akvizicí pro evropskou pobočku Hay Group a autor výzkumu David Derain. Podle průzkumu Thomson Financial firmy v Evropě loni investovaly do fúzí celkem 1,35 bilionu
eur (37,9 bilionu korun). Většina investovaných peněz však nedosáhla očekávané hodnoty, dodal Derain.
Podle výzkumu Hay Group firmy nejvíce chybují už v počátcích fúze, kdy provádí analýzu podniku, tzv. due diligence, a v období po fúzi, kdy vyvíjí špatnou strategii pro vnitřní začlenění firem, tzv. post-merger integration. Due diligence je nástroj pro stanovení kupní ceny firmy. Skládá se z majetkové, daňové a finanční části.
Na finanční stránku due diligence se soustředilo 93 procent firem, více než polovina (55 procent) firem se zaměřila na integraci informačních technologií a 58 procent firem přiznalo, že se málo věnovaly posouzení nehmotných aktiv a integraci kultury firmy. Malá pozornost věnovaná nehmotným aktivům je podle 54 procent firem důvodem neúspěchu fúze. "Firmy by si měly uvědomit, že hodnota současných podniků je hlavně v nehmotných aktivech. Ty zahrnují strategii, lidský kapitál a kulturní faktory, které nelze nalézt ve finančních výkazech. Při slučování podniků firmy tyto faktory neberou v úvahu a pak nedosáhnou cílů, které si stanovily," poznamenal David Derain.
Téměř polovina firem poukázala na potřebu zvýraznit podobu výkazů nehmotných aktiv, dvě třetiny firem uvedly, že vnitřní ukazatele, jako je například pracovní síla, jsou spolehlivější než finanční údaje.
Pracovní sílu vzalo v úvahu při slučování společností 13 procent firem, zatímco 70 procent z nich hmotná aktiva dala při hodnocení podniku do pozadí. Více než čtvrtina (27 procent) firem před fúzí analyzovala kulturní slučitelnost firem, 22 procent firem prověřilo lidský kapitál.
Dopadem těchto čísel je, že firmy v průzkumu vyjádřily nespokojenost s atmosférou ve firmě, která následovala po sloučení (38 procent). Více než pětina (22 procent) popsalo rané měsíce po fúzi jako "kulturní šok" a 16 procent firem přirovnalo atmosféru v nové firmě jako zákopovou válku. "Kultura firmy je důležitou částí nehmotných aktiv, která musí být při integračním procesu chráněna a vhodně uspořádána. Teprve pak může být fúze úspěšná," řekl David Derain.