Hledat v komentářích
Výběr pro investory

Článek je zařazen v rubrikách:Rozhodnutí|Firmy
Soudní dvůr EU: Oznámení de minimis antimonopolní orgány členských států nezavazuje

Soudní dvůr EU: Oznámení de minimis antimonopolní orgány členských států nezavazuje

06.03.2013
Musí se antimonopolní úřady členských států EU řídit tzv. oznámením de minimis Evropské komise, podle něhož určité dohody nespadají pod obecný zákaz kartelových dohod? Přesně tuto otázku řešil nedávno v řízení o předběžné otázce Soudní dvůr EU. A jeho odpověď možná leckoho překvapí.

Předběžná otázka byla položena v rámci sporu mezi společností Expedia, která se specializuje na prodej zájezdů přes internet, a francouzským soutěžním úřadem. Spor se týkal poskytování služeb internetové cestovní kanceláře. S cílem rozšířit prodej jízdenek na železniční dopravu a zájezdů přes internet uzavřela SNCF (francouzská železniční společnost) s Expedií několik dohod a založila s ní společnou dceřinou společnost GL Expedia.

Francouzský soutěžní úřad však v roce 2009 konstatoval, že spolupráce mezi SNCF a Expedia představuje kartelovou dohodu v rozporu s článkem 81 ES, a tuto spolupráci následně sankcionoval. Expedia v původním řízení argumentovala tím, že společný tržní podíl stran dohody nepřekračoval 10 % na relevantním trhu. Francouzský soutěžní úřad tak byl podle názoru společnosti Expedia povinen aplikovat Oznámení de minimis a dospět k závěru, že sporná dohoda nespadá pod obecný zákaz kartelových dohod stanovený čl. 101 odst. 1 Smlouvy o fungování EU.

Věc se dostala až k Soudnímu dvoru EU, který se  v rámci řízení o předběžné otázce zabýval závazností tzv. oznámení Komise o dohodách menšího významu (plným a dlouhým názvem Oznámení Komise o dohodách menšího významu, které výrazně neomezují hospodářskou soutěž podle čl. 81 odst. 1 Smlouvy o založení Evropského společenství (nyní čl. 101 Smlouvy o fungování EU) pro národní soutěžní úřady aplikující čl. 101 Smlouvy o fungování EU.)

Úvodem Soudní dvůr EU jako již mnohokrát konstatoval, že aby dohoda spadala pod zmíněný zákaz, musí být jejím cílem nebo následkem výrazné omezení hospodářské soutěže na vnitřním trhu a musí být schopna ovlivnit obchod mezi členskými státy. Soudní dvůr EU vzhledem k obsahu Oznámení de minimis konstatoval, že z jeho znění ani z cílů, jež sleduje, nelze dovodit, že by bylo krom Komise závazné i pro orgány členských státu pro ochranu hospodářské soutěže.

K určení, zda se jedná o zakázanou dohodu, tedy dohodu představující výrazné omezení hospodářské soutěže, či nikoli, tak může orgán pro hospodářskou soutěž členského státu zohlednit prahy stanovené v Oznámení de minimis, avšak není k tomu povinen. Na druhou stranu Soudní dvůr EU připomněl, že dohoda, která může ovlivnit obchod mezi členskými státy a která má protisoutěžní cíl (např. cenový kartel), představuje již svou povahou výrazné omezení hospodářské soutěže. Bez ohledu na její skutečný účinek taková dohoda spadá pod unijní zákaz protisoutěžních dohod.


Kocián Šokc Bala	štík
Stránka Právo je společným projektem Patria.cz a advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík, která poskytuje a zpracovává veškeré informace na stránce umístěné; za tyto informace nenese Patria.cz odpovědnost.
Zdroje