Praha 9. července (ČTK) - Nejvyšší kupní sílu v Česku mají lidé v Praze, kde v přepočtu na obyvatele dosahuje téměř 133 procent celorepublikového průměru. Naopak na nejchudším Bruntálsku je kupní síla tamních obyvatel ve srovnání s republikovým průměrem o zhruba 15 procent nižší. V desítkách menších obcí jsou pak průměrné hodnoty indexu kupní síly i pod úrovní 70 procent. Vyplývá to z průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha.
"V rámci celé ČR lze zjednodušeně hovořit o bohatém západu a velkých městech, na druhé straně chudším východu a venkovských oblastech," řekla dnes
ČTK Darina Gaľavská ze společnosti Incoma Research.
Mezi pětici nejbohatších okresů se kromě hlavního města a obou přilehlých okresů Praha-východ a Praha-západ dostaly ještě Plzeň-město a Cheb. Nejnižší kupní síla je naopak v okresech Žďár nad Sázavou, Hodonín,
Třebíč, Karviná a Bruntál.
Kromě Prahy hladinu 100 procent republikového průměru překračují kraje Karlovarský, Liberecký, Středočeský a Plzeňský, zatímco Moravskoslezský kraj na opačné straně žebříčku dosahuje pouze 90,4 procenta.
"Pokud se podíváme na jednotlivá města, tak nejvyšší úroveň kupní síly dosahují vedle Prahy obce v jejím zázemí, zejména Černošice, Roztoky, Průhonice a Říčany," podotkla Gaľavská.
Mzdy v Praze jsou tradičně nejvyšší v České republice. Průměrná hrubá
mzda v hlavním městě loni vzrostla o 6,2 procenta na 25.282
korun. Lidem tak ve srovnání s rokem 2005 v peněženkách měsíčně přibylo 1486
korun. V celé ČR loni vzrostly
mzdy průměrně o 6,5 procenta na 20.211
korun měsíčně. Praha byla jediným krajem, v němž lidé brali více peněz, než činil celorepublikový průměr.
V Česku jsou také velké regionální rozdíly v hustotě rozmístění velkých nákupních center, které developeři umisťují především do bohatších regionů, ve kterých si lidé mohou dovolit utrácet více peněz za nákupy.
Na konci roku 2006 v ČR fungovalo 230 nákupních komplexů s více než 5800 prodejnami a provozovnami služeb. Největší koncentrace nákupních center je v Praze, kde je soustředěno 30 procent všech nájemců. Druhá příčka patří Jihomoravskému kraji a třetí Moravskoslezskému kraji. Nejméně nákupních center naopak funguje v kraji Vysočina.
Okresy s nejvyšší kupní silou (ČR=100)
1. Hlavní město Praha 132,6
2. Praha-východ 116,1
3. Praha-západ 115,7
4. Plzeň-město 112,4
5. Cheb 108,0
Okresy s nejnižší kupní silou (ČR=100)
73. Žďár nad Sázavou 87,3
74. Hodonín 86,9
75. Třebíč 86,6
76. Karviná 86,4
77. Bruntál 84,9
Zdroj: Incoma Research a GfK Praha