Ve středu 8. října oznámil britský letištní operátor - společnost BAA, že vybral poradce pro přípravu a realizaci prodeje letiště Gatwick - jednoho ze svých spravovaných letišť. O prodej se postarají v konsorciu banky a . Gatwick je druhým největším britským letištěm, kterým projde ročně 35 milionů pasažérů. BAA se rozhodla začít s prodejem letiště na základě zprávy britského antimonopolního úřadu, která nařídila BAA prodej tří ze sedmi britských letišť. Po BAA odstartovala prodejní proces i přesto, že nesouhlasí se zprávou britského antimonopolního úřadu. Pro nezasvěcené je možná překvapením, že je prodej letiště Gatwick je oznámen i přes panující paniku na finančních trzích. Při bližším zkoumání, však toto načasování není vůbec špatné.
V nedávné době vyvrcholil souboj investorů o dlouhodobý pronájem (99 let) letiště Chicago Midway a ten ukázal, že i v období divokých turbulencí na finančních trzích je možné privatizovat letištní infrastrukturu s velkým výnosem pro prodávající. Chicago Midway je druhé největší letiště v Chicagu s aktuální kapacitou 19 milionů pasažérů ročně a je tedy ve stejné velikostní kategorii jako Letiště Praha. Ve zmíněném souboji o Chicago Midway se stalo vítězem konsorcium složené z Infrastructure Investors Company, John Hancock Life Insurance Company a kanadského letištního operátora YVR Airport Services of Vancouver. Cena ve výši 2,5 miliardy USD, která představuje více než 28 násobek EBITDA, zařazuje tuto privatizaci mezi nejdražší prodeje letištní infrastruktury, hned vedle privatizace budapešťského letiště. Bezpochyby finanční krize ovlivňuje schopnost získávat především dlužní financování pro velké transakce, je nutné však poznamenat, že velcí strategičtí hráči (letištní operátoři) se obvykle propojují s finančními investory z oblasti penzijních fondů tj. se zdrojem dlouhodobých financí. Tím se vysvětluje jistá vyšší míra „stability“ transakcí v letištní infrastruktuře oproti srovnatelným transakcím v jiných sektorech.
Dá se tedy říci, že obě výše zmíněné situace Chicago Midway i Gatwick jsou dobrými zprávami pro privatizaci pražského letiště. Mezi těmi, kteří neuspěli ve finále na Chicago Midway se objevuje mnoho jmen, která se skloňují ve vztahu privatizace Ruzyně – Aéroports de Paris, Abertis, nebo Macquarie. Gatwick, jehož prodej má šanci předběhnout privatizaci pražského letiště, bude pak představovat další referenční bod, který umožní lépe odhadnout potenciální výnos z prodeje Ruzyně.
Autor je Executive Director a předseda představenstva Patria Corporate Finance, a.s.