Brusel (ČTK) - Největšímu pivovaru na světě (27,75 EUR, -3,66%) InBev vzrostl ve druhém čtvrtletí zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) o 18,5 procenta na 3,596 miliardy USD (65 miliard Kč). V druhé polovině roku však firma čeká slabší výkon.
Výsledky překonaly odhady analytiků dotazovaných agenturou Reuters, kteří očekávali zisk 3,221 miliardy dolarů. Objem prodeje se snížil o 1,1 procenta na 105,2 milionu hektolitrů. V Brazílii se objem prodeje po loňském slabém létě zvýšil o sedm procent, ve střední a východní Evropě kvůli slabé poptávce klesl o 8,9 procenta. EBITDA v oblasti střední a východní Evropy však stoupl o 39 procent, a to díky vyšším cenám a nižším nákladům a na prodej a distribuci. Prodej v Severní Americe se snížil o 0,7 procenta a v Latinské Americe o 3,5 procenta. V západní Evropě poptávka klesla o 5,7 procenta.
Čistý zisk vyskočil o 13 procent na 1,1 miliardy USD. Firma však upozornila, že jí pomohl prodej podílů v pivovarnických společnostech. Od počátku letošního roku společnost vykázala mimořádný zisk z prodeje majetku 3,56 miliardy USD. Pivovar se snaží prodat některé divize, aby získal peníze na splacení dluhů vzniklých ze spojení firem AB a InBev.
Celkové náklady na prodej se ve druhém čtvrtletí snížily o 5,6 procent. Společnosti pomohlo zlepšení produktivity. Skupina těžila také z nižších cen vstupů a příznivého vlivu vývoje směnných kurzů.
InBev vznikl loni v listopadu, kdy belgický InBev dokončil převzetí amerického konkurenta za 52 miliard dolarů. Severní Amerika se nyní na příjmech celé skupiny podílí 40 procenty. Hrubý provozní zisk v Severní Americe stoupl o 26,3 procenta.
Mezi hlavní značky firmy patří Bud a Budweiser, Stella Artois, Beck, Bass nebo brazilská Brahma. Na českém trhu s pivem má nyní AB InBev se značkami Staropramen, Ostravar a Braník asi patnáctiprocentní podíl. O značky Bud a Budweiser vedl před spojením řadu let několik právních sporů s českobudějovickým Budvarem.