Aktualizováno Za méně obtížný, než rok uplynulý, označil v konferenčním hovoru k výsledkům mediální skupiny rok 2011 finanční ředitel skupiny David Sach. Zatímco trhy v roce 2010 ještě pokračovaly v poklesu, výsledky podle něj ukázaly na stabilizaci a pozitivní efekty restrukturalizace firmy. „Rok 2011 považujeme pro hospodaření skupiny za zlomový,“ uvedl šéf skupiny Adrian Sarbu. Zároveň odmítl on i finanční ředitel poskytnout finanční indikaci na výsledky roku 2011 jako příliš předčasnou.
Akcie firmy na pražském trhu ráno reagovaly na výsledky firmy za 4Q/rok 2010 poklesem o 2,5 procenta, v dalších fázích obchodování ale ztráty překlopily až do zisku 6,5 procenta ke 355 Kč/akcie. Na americkém trhu Nasdaq titul obchoduje na úrovni 19,80 USD/akcie, což znamená zisk více jak 10 procent.
Pro rok 2011 dle svých odhadů očekává růst soukromé spotřeby na všech trzích a růst HDP v rozmezí 1,4 procenta (v Rumunsku) až 3,4 procenta (na Slovensku). Podle finančního ředitele Sacha nicméně kvůli specifikům navazujícím na chování inzerentů na ještě utlumených trzích v minulém roce nelze očekávat v nejbližším období lineární vývoj v reklamních příjmech vůči růstu hrubého domácího produktu.
očekává v prvním čtvrtletí roku 2011 agregátní růst svých trhů v dolní polovině jednociferného pásma (tedy do 5 %). Růst trhů s reklamou nicméně skupina očekává na všech svých trzích, u většiny v průběhu prvního čtvrtletí roku (s výjimkou Rumunska). Za hlavní cíle pak vytyčila pro letošní rok udržení či posílení tržního podílu a sledovanosti (CEO Sarbu již dříve označil za optimální úrovně pro výtěžnost do hospodaření firmy tržní podíl kolem 40 %), nákladovou disciplínu, která umožní zvýšení marží s postupným oživením trhů a snahu o udržení CAPEX pod úrovní roku 2010. Za další z priorit byla jmenována tvorba pozitivního volného cash flow a pozitivní OIBDA v divizi Media Pro.
Finanční ředitel Sach dále uvedl, že skupina očekává návrat reklamních cen na úrovně roku 2008 během nejbližších dvou let, tedy do roku 2013. Již poslední čtvrtletí roku podle Sacha ukázalo na růst reklamních tržeb v situaci plochých trhů a bez investic do nových aktivit udržela náklady na stabilní úrovni. Obměna konvertibilních dluhopisů podle Sacha podpořila splatnostní profil firmy a ta se v roce 2011 soustředí na generování kladného volného cash flow. Změnu skupina sleduje také u struktury reklamních příjmů, která se dle vyjádření během konferenčního hovoru rozšiřuje od čisté dominance reklamních spotů k dalším podobám příjmů, například z product placementu či sponzoringu s provázaností na divizi obsahu.
Za specifikum tuzemského reklamního trhu v posledním čtvrtletí roku označila nárůst inzerce plynoucí do menších televizních kanálů v určitém kontrastu k poklesu u hlavních značek trhu. „za klíčové považujeme, že se nám v ČR podařilo udržet celkovou vedoucí pozici a zhruba zdvojnásobit sledovanost Nova Cinema. Vedoucí Nova TV dle skupiny disponuje rozhodující GRP na trhu,“ uvedla . GRP CETV dosahuje zhruba 60 %, podíl na poslechovosti se meziročně snížil za rok 2010 o 4 % na 45 % (ČT 23 % y/y stabilní, prima 19 % y/y +2 %, ostatní 13 % y/y +2 %), tržní podíl pak o 2 % na 69 % (Prima +1 % na 22 %, ČT stabilní 7 %, ostatní +1 % na 2 %). Sledovanost Nova Cinema se zvýšila ze 2 % na 4 %. Za obtížné označila skupina zejména na tuzemském trhu dosažení reklamních cen roku 2008. Skupina odmítla poskytnout konkrétnější vyjádření k současné úrovni reklamních cen v ČR relativně vůči úrovni roku 2008, stejně tak jako poodkrýt strategii skupiny vůči konkurenci a jejímu rozhodnutí o případném snižování reklamních cen.