, , (Blackberry), Charter Intenational,… stále častěji v posledních týdnech slyšíme varování firem před tím, že nenaplní vlastní vytčené cíle hospodaření.
Vývoj vrací pozornost k nedávné analýze Ernst & Young's, která se zabývala důvody vedoucími k vyhlášení profit warningu ze strany evropských firem, zejména na britském akciovém trhu, a sektory, které jsou v aktuálně nejzasaženější.
Ve výsledkové sezóně za první čtvrtletí roku, kterou máme za sebou jako nejčerstvější, jsme se u britských firem podle analýzy E&Y dočkali plných 75 profit warningů. To je nejvíce od prvního čtvrtletí roku 2009 a nárůst o 47 procent proti poslednímu čtvrtletí roku 2010. Vzhledem k tomu, že statistika nepostihuje pouze lokální, ale zejména nadnárodně působící firmy, má svůj význam i ve světle makroekonomických dat o HDP za první čtvrtletí roku, která dodávají druhou část mozaiky.
Analýza dochází k závěru, že vedle vlivu nepříznivého počasí v zimní sezóně jsou důsledkem zejména neočekávaného či neplánovaného růstu nákladů, to v plných 25 procentech případů, a cenové konkurence, která tlačí na marže. Ty jsou ohroženy rostoucími náklady vstupů, kde šlo především o energie a komodity a neustále slabým koncových spotřebitelem.
Jak je vidět i z několika jmen v úvodu, nejzasaženějším sektorem je sektor spotřebitelský – tedy právě slabý nejistý zákazník. Pod tlakem vládních úspor trpí také firmy, které primárně obsluhují vládní sektor. Z pohledu sektorů analýza E&Y označuje za nejvíce tlačené všeobecně maloobchod, služby a sektor mediální.
(Zdroj: S&P , Ernst&Young, CNBC)