Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Od prosince reklama v ČT jen na dvojce a čtyřce, schválila sněmovna  (+komentář Patrie k CETV)

Od prosince reklama v ČT jen na dvojce a čtyřce, schválila sněmovna (+komentář Patrie k CETV)

14.7.2011 8:58
Autor: Redakce, Patria Online

Česká televize bude moci vysílat reklamu pouze na kanálech ČT2 a ČT4, reklama tak zřejmě od prosince zmizí z ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24. Vyplývá to z novely zákona o ČT, který schválila Poslanecká sněmovna. Výnosy z reklamy na ČT2 půjdou Státnímu fondu kultury, peníze z reklamy na ČT4 budou sloužit výrobě sportovních pořadů.

Změnu obsahuje senátní novela zákona o ČT, která zprvu předpokládala, že reklama bude v ČT zachována kvůli financování fondu kultury a Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie. Proti se ale postavily obě největší české komerční televize, Nova a Prima, původně totiž měla reklama na ČT zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání. Schválenou novelu nyní posoudí Senát.

Komerční televize Nova, Prima a TV Barrandov budou podle novely odvádět fondu kinematografie dvě procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy. V současnosti do něj posílá ČT z reklamy 150 milionů korun ročně.

„Dvě procenta odvodů příjmů z televizní reklamy odpovídají v případě TV Nova zhruba 100 milionům korun, což bylo očekáváno. Za rok 2010 podle odhadů příjmy z TV reklamy veřejnoprávních kanálů dosáhly zhruba 500 milionů korun. Celkově by tak zákon CETV měl přinést dodatečné příjmy z reklamy překračující objem 100 milionů korun a dopad by tak měl být pozitivní,“ uvádí analytik Patria Finance Tomáš Tomčány.

Přispívání do fondu kinematografie se nelíbí TV Barrandov. Její generální ředitelka Janka Vozárová nedávno řekla, že 2% odvod je pro ni diskriminační a mohl by ohrozit rozvoj této televize, která na trhu působí teprve tři roky.

Poslanci novelu schválili s pozměňovacím návrhem volebního výboru, který reklamu zúžil na programy ČT2 a ČT4. Limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má zůstat na dosavadních 0,5 procenta denního vysílacího času. Upravená novela počítá i s tím, že na ČT1, případně zpravodajském kanálu ČT24, by se reklama mohla objevit jen v rámci vysílání kulturní či sportovní akce, pokud by to byla nezbytná podmínka k získání práv pro její odvysílání.

Obchodní sdělení by se vůbec neměla objevovat na internetových stránkách veřejnoprávní televize a ČT by také nesměla vysílat teleshopping. "Pro Českou televizi je to zhruba výpadek z teleshoppingu kolem 100 milionů korun, u sponzoringu zhruba 80 milionů korun," řekl ČT obchodní ředitel ČT Robert Kvapil.

Proti snížení množství reklamy v České televizi se postavilo například České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV). To sdružuje přes 40 firem, které patří v České republice k významným zadavatelům televizní reklamy. Jsou mezi nimi například společnosti Danone, Unilever či Henkel. Podle ČSZV by změny v limitech televizní reklamy na ČT mohly vést k tomu, že by televize Nova a Prima ovládly 95 procent reklamního trhu a mohly by zadavatelům reklamy diktovat své podmínky včetně cenových. Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.

Význam reklamy pro hospodaření ČT klesá již několik let, hlavně po zvýšení koncesionářských poplatků. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 7,3 miliardy korun podílela 530 miliony .

Poslanci také na návrh volebního výboru vložili do zákona o rozhlasových a televizních poplatcích ustanovení, které nově osvobozuje některé přijímače od poplatku. Osvobozeny budou přístroje, které jejich majitel upravil k trvalému užívání výlučně pro jiné účely, než pro individuálně volitelnou reprodukci rozhlasového nebo televizního vysílání.

(Zdroj: ČT, čtk, Patria Finance)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data