Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Groupon – kam s ním?

Groupon – kam s ním?

24.10.2011 12:38
Autor: Ondřej Palát, Patria CF

Soudě podle ohlasů na páteční rozhodnutí amerického prodejce slevových kuponů Groupon zažádat o uvedení na NASDAQ to snad Groupon ani raději neměl dělat.

Skutečnou cenu trh přiřkne Grouponu až po road show, která začíná dnes, nicméně střed valuace odpovídá 10,8 miliardy dolarů, což je zhruba polovina úrovně, kde se ještě před pár měsíci pohybovaly představy investorů a šéfa firmy Andrewa Masona.

Minulý týden prý Groupon zvažoval, jestli to celé neodpíská, informační black-out přerušovaly jen občasné zprávy o účetních inkonzistencích, podivných metrikách businessu (Groupon např. vymyslel nový indikátor „Adjusted CSOI”, podle kterého hodnotí svou výkonnost, a který přistupuje k nákladům na marketing jako jednorázovým investicím, ne kontinuálním nákladům, což je přinejmenším sporné) a „zaručených“ zpráv o tom že Grouponu dochází nebo brzo dojdou peníze.

Znamená to, že hodnota Grouponu od léta poklesla na polovinu?

Hlavní námitky kritiků této společnosti se dají shrnout takto:

- Inherentní lokálnost business modelu – na rozdíl od Google, Facebooku a dalších firem které mají vlastní globální engine, na který mohou napojit libovolné množství zákazníků, s náklady na každého dalšího klienta blížícími se nule. Na Googlu můžete vyhledávat cokoli odkudkoli, a pro navazování a udržování kontaktů s přáteli užitečnost sociálních sítí s rostoucí vzdáleností jen vynikne. Naproti tomu, masáž v San Francisku si z Prahy neobjednáte – Groupon prostě obsluhuje obrovské množství lokálních trhů, a každý je úplně jiný. To mimochodem ukazuje na to, že až jednou Groupon do té Prahy půjde, nemusel by jít napřímo, ale mohl by si koupit někoho z lokálních hráčů v této oblasti, který už se tu vyzná a ví, kde ty masážní salóny najde.

- Vysoké náklady na prodej – na základě jejich S-1 podání to vypadá, že musí investovat 1,43 dolaru, aby vydělali jeden dolar.

- Relativně nízký počet opakovaných nákupů - cílem Grouponu je získat masu zákazníků, kteří nakupují opakovaně, a když odstanou chuť se bavit nakupováním jako sociální aktivitou, jdou na stránky Grouponu najisto.

- Pracovní kapitál – dá se to interpretovat i tak, že Groupon dostává peníze od zákazníků „na ruku“ aby je následně vyplácel obchodům až po 2 měsících – což by mohlo znít jako Ponziho schéma...

- A konečně hypotetické nebezpečí vzniku „lemon stores “ - obchodů, které jsou na tom tak špatně, že prodávají přes Groupon, zatímco ty kterým se daří dobře, se k tomu uchylovat nemusí.

Na druhou stranu, zkuste se na to podívat přes argumenty níže a zase tak úplně špatný Vám ten Groupon nepřijde, a argument Andrew Masona že hlavní je růst a vše ostatní je vedlejší, nebude znít až tak šíleně:

- Daily deals jsou úplně nový trh, který v roce 2008 ještě neexistoval, zatímco dnes jsou jen v Čechách desítky hráčů, start - upů i pokusů zavedených hráčů vstoupit na toto území slevových služeb – podobně disruptivní nástup se přihodí jen zřídka, naposledy právě s nástupem výše zmíněných sociálních sítí...

- Groupon získal během 2 let 30 milionů zákazníků doslova z nuly, a také 60 000 obchodů po celém světě – nikdo jiný v historii nevybudoval zákaznickou základnu takto rychle.

- Groupon má nespočetně následovníků, včetně pokusů největších firem jako Google (Google Offers), a Amazonu model Grouponu aplikovat.

- Existuje obrovský upside v podobě korporátních dealů jako toho, který uzavřeli s GAP – oblečení v ceně 50 dolarů za 25 dolarů... GAP sice podle všeho na tom mohutně prodělal, ale jako marketing je to skvělé.

- Proti nabídce Google, který před 2 lety nabízel 6 miliard dolarů, je očekávaná tržní kapitalizace ze současného IPO téměř dvojnásobná, a také více než dvojnásobná než v posledním kole financování od private equity fondů, to znamená, že velcí PE investoři zhodnotí peníze během roku více než 2x – na dnešní době slušná návratnost… ale není to nic proti zhodnocení prvního institucionálního investora – New Enteprise Associates, s vkladem v prvním venture kole 10 milionů USD je “otočí” více než 100x ...třeba je tam ještě příležitost pro další investory :-).


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.12.2025
16:58Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již zítra!
15:58Traders Talk: O Santa Rally rozhodne Fed, technologie se drží a zlato má prostor růst
15:07Je zahraniční kapitál do USA nasáván nebo je tam tlačen?
13:01Paměťové čipy zdražují o desítky procent a jejich výrobci nestíhají
11:59Evropské trhy pokračují vzhůru podobně jako krypto  
11:06Anthropic plánuje v příštím roce IPO
10:33Airbus kvůli vadě trupových panelů snížil cíl dodávek na letošní rok
8:50EU ukončí dovoz ruského plynu do roku 2027. Maďarsko a Slovensko přehlasovány
8:45Rozbřesk: Čína chce bojovat s průmyslovou deflací. Co to znamená pro Evropu a Česko?
8:43Nový AI čip od Amazonu, úvěrové riziko Oraclu na maximu od krize a zákaz dovozu ruského plynu do EU  
6:00Google se veze na AI vlně, pro Apple je umělá inteligence stále hrozbou?
02.12.2025
22:02Optimismus se vrací na americké trhy: Nasdaq posiluje, riziková aktiva ožívají  
17:27Ztrácí se výhoda vysokoškolského vzdělání?
16:13Skupina deseti evropských bank založila konsorcium pro stablecoin vázaný na euro
16:03Sociální politika po americku: Miliardář Dell dá dětem do deseti let 250 dolarů na investice
14:19Britská centrální banka varuje před propadem trhů kvůli vývoji kolem AI
13:04Italská módní skupina Prada koupila od Američanů menšího rivala Versace
12:46OECD nechala výhled růstu globální ekonomiky beze změny, výhled Česka pro letošek zlepšila
12:08Altman bije na poplach. OpenAI odkládá plány na reklamu a agentickou AI, aby zlepšila kvalitu ChatGPT
11:50Inflace v eurozóně v listopadu nečekaně stoupla na 2,2 procenta

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
C3.ai Inc (10/25 Q2, Aft-mkt)
Dollar Tree Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Macy's Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Salesforce Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
Snowflake Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
UiPath Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)