Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Groupon – kam s ním?

Groupon – kam s ním?

24.10.2011 12:38
Autor: Ondřej Palát, Patria CF

Soudě podle ohlasů na páteční rozhodnutí amerického prodejce slevových kuponů Groupon zažádat o uvedení na NASDAQ to snad Groupon ani raději neměl dělat.

Skutečnou cenu trh přiřkne Grouponu až po road show, která začíná dnes, nicméně střed valuace odpovídá 10,8 miliardy dolarů, což je zhruba polovina úrovně, kde se ještě před pár měsíci pohybovaly představy investorů a šéfa firmy Andrewa Masona.

Minulý týden prý Groupon zvažoval, jestli to celé neodpíská, informační black-out přerušovaly jen občasné zprávy o účetních inkonzistencích, podivných metrikách businessu (Groupon např. vymyslel nový indikátor „Adjusted CSOI”, podle kterého hodnotí svou výkonnost, a který přistupuje k nákladům na marketing jako jednorázovým investicím, ne kontinuálním nákladům, což je přinejmenším sporné) a „zaručených“ zpráv o tom že Grouponu dochází nebo brzo dojdou peníze.

Znamená to, že hodnota Grouponu od léta poklesla na polovinu?

Hlavní námitky kritiků této společnosti se dají shrnout takto:

- Inherentní lokálnost business modelu – na rozdíl od Google, Facebooku a dalších firem které mají vlastní globální engine, na který mohou napojit libovolné množství zákazníků, s náklady na každého dalšího klienta blížícími se nule. Na Googlu můžete vyhledávat cokoli odkudkoli, a pro navazování a udržování kontaktů s přáteli užitečnost sociálních sítí s rostoucí vzdáleností jen vynikne. Naproti tomu, masáž v San Francisku si z Prahy neobjednáte – Groupon prostě obsluhuje obrovské množství lokálních trhů, a každý je úplně jiný. To mimochodem ukazuje na to, že až jednou Groupon do té Prahy půjde, nemusel by jít napřímo, ale mohl by si koupit někoho z lokálních hráčů v této oblasti, který už se tu vyzná a ví, kde ty masážní salóny najde.

- Vysoké náklady na prodej – na základě jejich S-1 podání to vypadá, že musí investovat 1,43 dolaru, aby vydělali jeden dolar.

- Relativně nízký počet opakovaných nákupů - cílem Grouponu je získat masu zákazníků, kteří nakupují opakovaně, a když odstanou chuť se bavit nakupováním jako sociální aktivitou, jdou na stránky Grouponu najisto.

- Pracovní kapitál – dá se to interpretovat i tak, že Groupon dostává peníze od zákazníků „na ruku“ aby je následně vyplácel obchodům až po 2 měsících – což by mohlo znít jako Ponziho schéma...

- A konečně hypotetické nebezpečí vzniku „lemon stores “ - obchodů, které jsou na tom tak špatně, že prodávají přes Groupon, zatímco ty kterým se daří dobře, se k tomu uchylovat nemusí.

Na druhou stranu, zkuste se na to podívat přes argumenty níže a zase tak úplně špatný Vám ten Groupon nepřijde, a argument Andrew Masona že hlavní je růst a vše ostatní je vedlejší, nebude znít až tak šíleně:

- Daily deals jsou úplně nový trh, který v roce 2008 ještě neexistoval, zatímco dnes jsou jen v Čechách desítky hráčů, start - upů i pokusů zavedených hráčů vstoupit na toto území slevových služeb – podobně disruptivní nástup se přihodí jen zřídka, naposledy právě s nástupem výše zmíněných sociálních sítí...

- Groupon získal během 2 let 30 milionů zákazníků doslova z nuly, a také 60 000 obchodů po celém světě – nikdo jiný v historii nevybudoval zákaznickou základnu takto rychle.

- Groupon má nespočetně následovníků, včetně pokusů největších firem jako Google (Google Offers), a Amazonu model Grouponu aplikovat.

- Existuje obrovský upside v podobě korporátních dealů jako toho, který uzavřeli s GAP – oblečení v ceně 50 dolarů za 25 dolarů... GAP sice podle všeho na tom mohutně prodělal, ale jako marketing je to skvělé.

- Proti nabídce Google, který před 2 lety nabízel 6 miliard dolarů, je očekávaná tržní kapitalizace ze současného IPO téměř dvojnásobná, a také více než dvojnásobná než v posledním kole financování od private equity fondů, to znamená, že velcí PE investoři zhodnotí peníze během roku více než 2x – na dnešní době slušná návratnost… ale není to nic proti zhodnocení prvního institucionálního investora – New Enteprise Associates, s vkladem v prvním venture kole 10 milionů USD je “otočí” více než 100x ...třeba je tam ještě příležitost pro další investory :-).


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.7.2017
10:36Euro lehce zklamala data. Zlotý ocenil prezidentské NE kontroverzním zákonům  
8:59Evropské trhy v úvodu mohou hledat směr. ArcelorMittal prodává válcovnu v Česku (E15)  
8:50Rozbřesk: Letošní druhé nejnapínavější zasedání ČNB na obzoru
8:45Japonské akcie klesly na dvoutýdenní minimum, trhy se chystají na Fed a další výsledky  
23.7.2017
18:36Po 25 letech nepřetržitého růstu může kvůli dluhům a realitám „padnout“ i Austrálie
16:53Nově technické analýzy či sloupky, měny na jednom místě na Patria.cz
12:33Víkendář: Měl by Putin větší radost z Clintonové?
22.7.2017
20:16Děsí ještě někoho geopolitická rizika? Spíš ne, za stabilitu vděčíme i jaderným bombám
16:09Víkendář: Na čem se Německo a Francie shodnou jen těžko
10:09Trump odrazuje technologické talenty od práce v USA. Proč se jim ale nechce ani do Evropy?
21.7.2017
22:01Výsledky firem zatím Wall Street nepřesvědčily
19:16Kam investovat na následujících deset let
18:06S&P potvrdila ratingy České republiky. Státní dluh podle ní zůstane nízký
17:11Pražská burza končí relativně úspěšný týden v červeném, Unipetrol po výsledcích +1 %
17:08Tři potenciální bubliny, před kterými by se investoři nyní měli mít na pozoru
17:00Koruna na závěr týdne znovu útočí. Eurodolar své zisky drží  
16:40Summary: Microsoft dokazuje, že zvládá přechod na cloudový byznys
15:16Týden technicky: Euro Draghimu nevěří
15:15eBay (-3,4 %) kvartálními čísly otřásl důvěrou investorů
14:54Státní dluh ČR v pololetí stoupl o 175 miliard na 1,79 bilionu korun

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
2:30JP - PMI v průmyslu
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
16:00USA - Prodeje starších domů