V Japonsku se chystá největší jaderná odstávka v historii. A zatímco společnostem provozujícím desítky jaderných bloků zbydou jen oči pro pláč, majitelé lodí brázdících oceány s energetickými surovinami, hlavně zkapalněným plynem (LNG), si mnou ruce.
Kvůli tragédii v elektrárně Fukušima budou v zemi, která ve své době disponovala třetí největší jadernou kapacitou na světě, do tří let odstaveny všechny reaktory. Výroba z jaderných zdrojů bude muset být nahrazena hlavně elektrárnami spalujícími zemí plyn, který se musí z drtivé většiny dovážet po moři. Již teď je Japonsko největším importérem LNG a podle odhadů norské konzultantské firmy Arctic Securities jeho spotřeba do roku 2020 vzroste o 20 %.
Kvůli potřebě dodatečných kapacit by se flotila tankerů převážejících zkapalněný plyn mohla do několika let zdvojnásobit. To by nahrávalo přepravcům LNG, jakým je třeba společnost Golar, registrovaná na Bermudách. Firma, založená před více než šedesáti lety, nakupuje, vlastní a provozuje LNG tankery a plovoucí zařízení na zkapalňování plynu. Podle posledních dostupných údajů má 56 zaměstnanců na plný úvazek. Medián 12 analytiků oslovených agenturou Bloomberg předpovídá, že akcie Golaru do 12 měsíců posílí o 28 %. Od havárie ve Fukušimě v březnu loňského roku titul přidal 110 %.
Vypnutím jaderných elektráren Japonsko přijde o téměř 30 % výrobních kapacit. I když na trhu LNG momentálně panuje rekordní převis nabídky, tankerová flotila neprochází odpovídající expanzí, což má za následek růst transportních poplatků na rekordní úrovně. Zatímco loni se denní sazba za tanker pohybovala kolem 100 tisíc USD, letos by měla dosáhnout v průměru 150 tisíc USD. Hranice rentability je přitom momentálně odhadována na 80 tisíc USD za den. Analytici proto v následujících letech počítají s nárůstem zisků LNG rejdařů. Krom Golaru jsou to například GasLog nebo Hoegh Holdings.
Podle průměru 14 prognóz sestavovaných agenturou Bloomberg letos čistý zisk Golaru vzroste o víc jak 300 % na 165 mil USD. Do tří let by měla společnost vydělávat přes 450 mil. USD ročně. Její perspektivy vypadají obzvlášť slibně díky tomu, že má v porovnání s konkurencí objednáno nejvíc nových tankerů.
Podle jedné z prognóz budou rejdaři k uspokojení poptávky do konce dekády potřebovat 370 nových plavidel, přičemž 79 dalších už je zaneseno v objednávkových knihách loděnic. Za posledních pět let se flotila tankerů zvětšila o 55 % na 356 plavidel. Největšími dodavateli LNG tankerů jsou společnosti Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding a Hyundai Heavy Industries. Všechny pocházejí z Jižní Koreje.
(Zdroj: Bloomberg, YahooFinance, CNBC)