Západní Evropa bude letos kvůli krizi v eurozóně jedinou oblastí světa, která zaznamená pokles výdajů na reklamu. Zatímco v Evropě tyto výdaje klesnou o 2,2 procenta na 106,8 miliardy dolarů (2,1 bilionu Kč), ve světě jako celku porostou o 3,3 procenta, uvedla dnes agentura pro výzkum trhu ZenithOptimedia ze skupiny Publicis.
Reklamní výdaje v Severní Americe se letos zvýší o 4.1 procenta na 171,9 miliardy dolarů. V Asii porostou o 6,1 procenta na 140,1 miliardy USD.
V příštím roce čeká ZenithOptimedia v Evropě u výdajů na reklamu stagnaci. V dalších dvou letech by se měl obnovit růst zhruba dvouprocentním tempem. Naproti tomu v Severní Americe reklamní výdaje příští rok vzrostou o 3,5 procenta, v Asii o 5,5 procenta a v Latinské Americe o deset procent.
Celosvětové výdaje by měly napřesrok zrychlit růst na 4,1 procenta a dosáhnout 518 miliard dolarů. Zvláště rychle by měly růst na rozvíjejících se trzích, v sociálních médiích a na internetovém videu, uvedla agentura.
"Krize eurozóny stahuje v tuto chvíli evropskou ekonomiku dolů," uvedla agentura. Kvůli recesi, poklesu dovozu a nejistotě ohledně osudu eurozóny přední společnosti raději hromadí hotovost a bojí se v Evropě investovat, dodala.