Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?

Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?

25.05.2025 8:13
Autor: Redakce, Patria.cz

Influenceři na sociálních sítích se stali silným reklamním kanálem, ale reklama na sociálních sítích je stále málo regulovaná a vymáhání pravidel je omezené. Na stránkách VoxEU to na základě své nové studie tvrdí Daniel Ershov a jeho kolegové, podle nichž „drtivá většina komerčního obsahu na sociálních sítích není influencery, kteří jej zveřejňují, řádně označena.“ Spotřebitelé tak nejsou schopni rozlišit komerční a nekomerční obsah. 

Autoři studie uvádějí, že platformy sociálních médií v posledních 20 letech získaly na popularitě a vlivu a nyní ovlivňují nákupní zvyklosti řady spotřebitelů, „a dokonce i politickou diskuzi a volby.“ Pro inzerenty se tyto platformy staly důležitým kanálem i díky využívání influencerů. Ti jsou často vnímáni jako běžní uživatelé sociálních sítí a jejich podpora produktů a služeb značky je tak považována za autentičtější než „přímá“ reklama od dané značky. Tradiční reklamní kanály se řídí řadou pravidel včetně omezení týkajících se reklamy pro děti, omezení reklamy na finanční produkty a povinným zveřejňováním veškerého placeného komerčního obsahu. 

Právní prostředí pro tzv. influencer marketing a reklamu na sociálních sítích je však mnohem volnější. Panují nejasnosti ohledně rozsahu, v jakém se na ně tradiční pravidla a normy vztahují. Kromě toho může podle expertů časté zveřejňování příspěvků influencerů fungujících jako reklama snížit jejich autenticitu a učinit je tak méně atraktivními pro inzerenta. Regulační orgány po celém světě se přitom pokusily zavést některé formy zveřejňování informací. Obvykle pomocí hashtagů, jako je „#ad“, aby minimalizovaly potenciální zmatek spotřebitelů. Vymáhání takové regulace zveřejňování je však často problematické a omezené. 

„Například v USA nebyl žádný influencer pokutován za nezveřejňování informací a pouze jedna společnost dostala malou pokutu. Nezveřejňování reklamy influencerů se přitom stává i důležitým politickým problémem, zejména proto, že influenceři produkují více placeného politického obsahu“, píše se ve studii. Ershov a jeho kolegové analyzovali související data a tvrdí, že skutečně existuje značné množství reklam, které nejsou jasně označeny. V průměru přibližně 95 % příspěvků, které model vědců označuje jako sponzorované, neobsahuje žádné relevantní informace o tom, že jde o reklamu. 

„Zjistili jsme také, že značky v tradičních odvětvích, jako jsou BestBuy, FootLocker a Disney, dodržují pravidla s větší mírou a zveřejňují více informací. Naproti tomu sponzorovaný obsah produkovaný mladšími značkami a značkami, které jsou populárnější na sociálních sítích, má menší pravděpodobnost toho, že bude označen jako reklama. Vzhledem k tomu, že mladší značky se pravděpodobně více spoléhají na influencery, celková míra zveřejňování relevantních informací o reklamě pravděpodobně zůstane nízká,“ zmiňují vědci.

Rozsah nezveřejňování informací by neměl být problémem, pokud uživatelé sociálních médií snadno rozliší mezi nezveřejněným sponzorovaným obsahem a organickým obsahem. „Naše doplňková analýza však naznačuje, že tomu tak není. V průzkumech provedených na platformě Amazon Mechanical Turk jsme požádali uživatele sociálních médií, aby klasifikovali náhodně vybraný vzorek 500 zveřejněných sponzorovaných příspěvků… Zjistili jsme, že pouze 66 % uživatelů dokázalo správně identifikovat sponzorované příspěvky,“ dodávají vědci. 

Zdroj: VoxEU



Čtěte více:

Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
24.05.2025 14:33
Nedávné výkyvy na trhu zvýšily obavy investorů do akcií z volatility t...
Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
24.05.2025 8:10
Trumpova obchodní politika „je emocionálně koherentní, ale ekonomicky ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
05.11.2025
13:59McDonald's mírně zvýšil čtvrtletní zisk i tržby
12:58PODCAST Analytický radar: Moneta předběhla trh, Erste sází na Polsko, Komerční banka drží stabilitu
12:26Akcie zpomalují pokles, ale zůstávají pod tlakem i dnes  
11:20AMD překonala očekávání, výhled na čtvrtý kvartál posílil díky AI a serverům  
10:47Výsledky Novo Nordisk zaostaly za očekáváním, výhled po zbytek roku opět snížen. Akcie i tak rostou  
10:38Apple míří na trh levných notebooků. Nový Mac má stát pod 1000 USD
10:32Novo Nordisk hlásí slabší výsledky a snižuje výhled. Akcie mírně rostou – dosáhly už dna?
10:20Nejdelší shutdown v historii USA: republikáni a demokraté se stále přou o financování
10:17Česká inflace lehce nad odhadem, co na to zítra řekne ČNB?
8:56Wall Street pod tlakem, Novo Nordisk opět zklamal a futures jsou v červeném  
8:41Rozbřesk: Klesající polská inflace dovolí centrální bance snížit sazby
6:41Evropští výrobci aut míří k oživení. Rok 2026 může být zlomový
04.11.2025
22:53AMD překonala odhady a dodala silný výhled
22:01Wall Street varuje před korekcí, trh reaguje poklesem  
17:39Americká ekonomika v následujících dvou letech – nájezd na rychlejší rovnováhu?
15:26Jakub Blaha: Spotify pokračuje v růstové trajektorii, a to jak v počtu uživatelů, tak v ziskovosti  
14:18Ani rekordní čísla Uberu nestačila. Akcie jedou z kopce  
13:45Nvidia a Deutsche Telekom staví v Německu první tovránu na AI za miliardu eur
13:44Uber hlásí největší růst od konce roku 2023. Akcie ale jdou do minusu
12:49FT: Čína motivuje firmy k přechodu na domácí čipy pro AI levnější elektřinou

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
PL - Jednání NBP, základní sazba
8:00DE - Průmyslové objednávky, y/y
9:00CZ - CPI, y/y
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Index ISM ve službách