Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?

Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?

25.05.2025 8:13
Autor: Redakce, Patria.cz

Influenceři na sociálních sítích se stali silným reklamním kanálem, ale reklama na sociálních sítích je stále málo regulovaná a vymáhání pravidel je omezené. Na stránkách VoxEU to na základě své nové studie tvrdí Daniel Ershov a jeho kolegové, podle nichž „drtivá většina komerčního obsahu na sociálních sítích není influencery, kteří jej zveřejňují, řádně označena.“ Spotřebitelé tak nejsou schopni rozlišit komerční a nekomerční obsah. 

Autoři studie uvádějí, že platformy sociálních médií v posledních 20 letech získaly na popularitě a vlivu a nyní ovlivňují nákupní zvyklosti řady spotřebitelů, „a dokonce i politickou diskuzi a volby.“ Pro inzerenty se tyto platformy staly důležitým kanálem i díky využívání influencerů. Ti jsou často vnímáni jako běžní uživatelé sociálních sítí a jejich podpora produktů a služeb značky je tak považována za autentičtější než „přímá“ reklama od dané značky. Tradiční reklamní kanály se řídí řadou pravidel včetně omezení týkajících se reklamy pro děti, omezení reklamy na finanční produkty a povinným zveřejňováním veškerého placeného komerčního obsahu. 

Právní prostředí pro tzv. influencer marketing a reklamu na sociálních sítích je však mnohem volnější. Panují nejasnosti ohledně rozsahu, v jakém se na ně tradiční pravidla a normy vztahují. Kromě toho může podle expertů časté zveřejňování příspěvků influencerů fungujících jako reklama snížit jejich autenticitu a učinit je tak méně atraktivními pro inzerenta. Regulační orgány po celém světě se přitom pokusily zavést některé formy zveřejňování informací. Obvykle pomocí hashtagů, jako je „#ad“, aby minimalizovaly potenciální zmatek spotřebitelů. Vymáhání takové regulace zveřejňování je však často problematické a omezené. 

„Například v USA nebyl žádný influencer pokutován za nezveřejňování informací a pouze jedna společnost dostala malou pokutu. Nezveřejňování reklamy influencerů se přitom stává i důležitým politickým problémem, zejména proto, že influenceři produkují více placeného politického obsahu“, píše se ve studii. Ershov a jeho kolegové analyzovali související data a tvrdí, že skutečně existuje značné množství reklam, které nejsou jasně označeny. V průměru přibližně 95 % příspěvků, které model vědců označuje jako sponzorované, neobsahuje žádné relevantní informace o tom, že jde o reklamu. 

„Zjistili jsme také, že značky v tradičních odvětvích, jako jsou BestBuy, FootLocker a Disney, dodržují pravidla s větší mírou a zveřejňují více informací. Naproti tomu sponzorovaný obsah produkovaný mladšími značkami a značkami, které jsou populárnější na sociálních sítích, má menší pravděpodobnost toho, že bude označen jako reklama. Vzhledem k tomu, že mladší značky se pravděpodobně více spoléhají na influencery, celková míra zveřejňování relevantních informací o reklamě pravděpodobně zůstane nízká,“ zmiňují vědci.

Rozsah nezveřejňování informací by neměl být problémem, pokud uživatelé sociálních médií snadno rozliší mezi nezveřejněným sponzorovaným obsahem a organickým obsahem. „Naše doplňková analýza však naznačuje, že tomu tak není. V průzkumech provedených na platformě Amazon Mechanical Turk jsme požádali uživatele sociálních médií, aby klasifikovali náhodně vybraný vzorek 500 zveřejněných sponzorovaných příspěvků… Zjistili jsme, že pouze 66 % uživatelů dokázalo správně identifikovat sponzorované příspěvky,“ dodávají vědci. 

Zdroj: VoxEU



Čtěte více:

Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
24.05.2025 14:33
Nedávné výkyvy na trhu zvýšily obavy investorů do akcií z volatility t...
Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
24.05.2025 8:10
Trumpova obchodní politika „je emocionálně koherentní, ale ekonomicky ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
05.08.2025
17:53Míří zisky k jednomu velkému „tentokrát jinak“?
16:53Wall Street mírně v červeném. K negativním zprávám z ekonomiky se přidává ISM a Trump znovu šermuje cly  
15:51Trump chce cla na léky navyšovat postupně až na 250 procent
15:34Co čekat od čtvrtečních výsledků ČEZ? Pohled analytika  
14:37TSMC odhalila možný únik obchodního tajemství
13:53MercadoLibre: Krátkodobý tlak na marže posílá akcie o 6 % níže  
11:08Palantir (+5 %) přidává další rychlostní stupeň. Očekávání trhu smetl ze stolu  
10:40Optimismus má znovu navrch. Investoři sázejí na firemní výsledky a Fed  
10:19Trump a cla. Mají jeho slova pořád váhu a může trhy ještě něčím zaskočit?
9:48Inflace v červenci nepřekvapila, ČNB podrží sazby stabilní
9:12Rozbřesk: Za dva měsíce volby: co bude s daněmi a přijetím eura?
8:51Akcie po pátečním poklesu dál rostou, Palantir vykázal rekordní tržby  
6:34FX Strategie: Americká inflace projde dalším testem. Pokud cla do cen prosáknou, dolar může zpevnit
04.08.2025
19:20Týdenní výhled: Většina cel vstupuje v platnost, v řešení Rusko a farma  
17:38Přichází roky vysokého růstu zisků?
17:18EK: Nejinovativnějšími zeměmi EU jsou Švédsko a Dánsko, ČR je na 19. místě
16:11Trh koriguje, ale korporátní zisky rostou: Ideální čas pro vstup, tvrdí Wilson z Morgan Stanley
14:54Hodiny tikají. Švýcarsko má čas do čtvrtka, aby snížilo Trumpovo vysoké clo
14:10Tesla přidělila Muskovi jako odměnu 96 milionů akcií v hodnotě 29 miliard USD
13:31Berkshire Hathaway hlásí slabší kvartál, odpis Kraft Heinz stál miliardy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Advanced Micro Devices Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Apollo Global Management Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Arista Networks Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Aurubis AG (06/25 Q3, Bef-mkt)
Coupang Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
CRISPR Therapeutics AG (06/25 Q2)
Cummins Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Devon Energy Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Diageo PLC (06/25 Q4, Bef-mkt)
Domino's Pizza Group PLC (03/25 Q1, Bef-mkt)
Infineon Technologies AG (06/25 Q3, Bef-mkt)
Mosaic Co/The (06/25 Q2, Aft-mkt)
Opendoor Technologies Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Pfizer Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Rivian Automotive Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Snap Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Super Micro Computer Inc (06/25 Q4, Aft-mkt)
Viasat Inc (06/25 Q1, Aft-mkt)
Zabka Group SA (06/25 Q2, Aft-mkt)
Zeta Global Holdings Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Zoetis Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
7:00Deutsche Post AG (06/25 Q2)
7:30HUGO BOSS AG (06/25 Q2)
9:00CZ - CPI, y/y
12:30Caterpillar Inc (06/25 Q2)
14:30USA - Zahraniční obchod, mld. USD
16:00USA - Index ISM ve službách