Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?

Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?

25.05.2025 8:13
Autor: Redakce, Patria.cz

Influenceři na sociálních sítích se stali silným reklamním kanálem, ale reklama na sociálních sítích je stále málo regulovaná a vymáhání pravidel je omezené. Na stránkách VoxEU to na základě své nové studie tvrdí Daniel Ershov a jeho kolegové, podle nichž „drtivá většina komerčního obsahu na sociálních sítích není influencery, kteří jej zveřejňují, řádně označena.“ Spotřebitelé tak nejsou schopni rozlišit komerční a nekomerční obsah. 

Autoři studie uvádějí, že platformy sociálních médií v posledních 20 letech získaly na popularitě a vlivu a nyní ovlivňují nákupní zvyklosti řady spotřebitelů, „a dokonce i politickou diskuzi a volby.“ Pro inzerenty se tyto platformy staly důležitým kanálem i díky využívání influencerů. Ti jsou často vnímáni jako běžní uživatelé sociálních sítí a jejich podpora produktů a služeb značky je tak považována za autentičtější než „přímá“ reklama od dané značky. Tradiční reklamní kanály se řídí řadou pravidel včetně omezení týkajících se reklamy pro děti, omezení reklamy na finanční produkty a povinným zveřejňováním veškerého placeného komerčního obsahu. 

Právní prostředí pro tzv. influencer marketing a reklamu na sociálních sítích je však mnohem volnější. Panují nejasnosti ohledně rozsahu, v jakém se na ně tradiční pravidla a normy vztahují. Kromě toho může podle expertů časté zveřejňování příspěvků influencerů fungujících jako reklama snížit jejich autenticitu a učinit je tak méně atraktivními pro inzerenta. Regulační orgány po celém světě se přitom pokusily zavést některé formy zveřejňování informací. Obvykle pomocí hashtagů, jako je „#ad“, aby minimalizovaly potenciální zmatek spotřebitelů. Vymáhání takové regulace zveřejňování je však často problematické a omezené. 

„Například v USA nebyl žádný influencer pokutován za nezveřejňování informací a pouze jedna společnost dostala malou pokutu. Nezveřejňování reklamy influencerů se přitom stává i důležitým politickým problémem, zejména proto, že influenceři produkují více placeného politického obsahu“, píše se ve studii. Ershov a jeho kolegové analyzovali související data a tvrdí, že skutečně existuje značné množství reklam, které nejsou jasně označeny. V průměru přibližně 95 % příspěvků, které model vědců označuje jako sponzorované, neobsahuje žádné relevantní informace o tom, že jde o reklamu. 

„Zjistili jsme také, že značky v tradičních odvětvích, jako jsou BestBuy, FootLocker a Disney, dodržují pravidla s větší mírou a zveřejňují více informací. Naproti tomu sponzorovaný obsah produkovaný mladšími značkami a značkami, které jsou populárnější na sociálních sítích, má menší pravděpodobnost toho, že bude označen jako reklama. Vzhledem k tomu, že mladší značky se pravděpodobně více spoléhají na influencery, celková míra zveřejňování relevantních informací o reklamě pravděpodobně zůstane nízká,“ zmiňují vědci.

Rozsah nezveřejňování informací by neměl být problémem, pokud uživatelé sociálních médií snadno rozliší mezi nezveřejněným sponzorovaným obsahem a organickým obsahem. „Naše doplňková analýza však naznačuje, že tomu tak není. V průzkumech provedených na platformě Amazon Mechanical Turk jsme požádali uživatele sociálních médií, aby klasifikovali náhodně vybraný vzorek 500 zveřejněných sponzorovaných příspěvků… Zjistili jsme, že pouze 66 % uživatelů dokázalo správně identifikovat sponzorované příspěvky,“ dodávají vědci. 

Zdroj: VoxEU



Čtěte více:

Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
24.05.2025 14:33
Nedávné výkyvy na trhu zvýšily obavy investorů do akcií z volatility t...
Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
24.05.2025 8:10
Trumpova obchodní politika „je emocionálně koherentní, ale ekonomicky ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
16.07.2025
10:55V příštím roce nemusíme růst, varuje ASML. Akcie padají o 7 %
10:34Bloomberg: Ellison sesadil Zuckerberga z pozice druhého nejbohatšího člověka
10:16Němečtí odborníci navrhují solidární daň pro baby boomery mířící do důchodu
9:52Ceny v průmyslu klesají, zemědělci a potravináři dále zdražují
8:57Rozbřesk: Signál a šum v americké červnové inflaci
8:46Výsledky dodala ASML, sezóna bude pokračovat v americkém finančním sektoru. Evropa zahájí ztrátově  
8:12Dohoda s Vietnamem je podle Trumpa takřka hotová, USA oznámí cla pro menší země
6:22Digitální měny centrálních bank – jaký je potenciál v Evropě a v USA a jaké jsou u nich optimální sazby
15.07.2025
22:01Zámořské indexy oslabily navzdory růstu polovodičových titulů  
17:18Cla a opakování a konec boomu dvacátých let
16:59Americké indexy proráží na nová maxima, hodnota zlata mírně klesá
16:23Brusel má v případě neúspěchu s USA připravenou celní odvetu za 72 miliard eur
16:12Čínský trh se smartphony zažil po šesti kvartálech růstu pokles. Apple přestává oslabovat
15:25Efekt cel se začíná zvolna projevovat, americká inflace v červnu zrychlila  
15:15Braňo Soták k JPMorgan: S výsledky jsme spokojeni. Kde výhled dává prostor a kde dře?  
15:01Citigroup překonala odhady, čistý zisk dosáhl čtyř miliard
13:40JP Morgan opět překonala očekávání analytiků, v meziročním srovnání ale zaostává
12:20Průmyslová výroba v EU v květnu vzrostla o 1,5 procenta, v Česku klesla
11:59ZEW: Důvěra investorů v německou ekonomiku v červenci stoupla víc, než se čekalo
11:49Komentář analytika: Přijdou pro Nvidii z Číny dobré zprávy?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Alcoa Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Progressive Corp/The (06/25 Q2, Bef-mkt)
Prologis Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
United Airlines Holdings Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
7:00ASML Holding NV (06/25 Q2)
9:00CZ - PPI, y/y
12:30First Horizon Corp (06/25 Q2)
12:45Bank of America Corp (06/25 Q2)
12:45Johnson & Johnson (06/25 Q2)
13:30Goldman Sachs Group Inc/The (06/25 Q2)
13:30Morgan Stanley (06/25 Q2)
14:30USA - PPI, y/y
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m