V pátek byla konečně ohlášena zpráva o prodeji letiště Stansted. Stávající vlastník Heathrow Airport Holdings (dříve známý jako BAA) se dohodl s vlastníky Letiště Manchester (MAG) a prodává zmíněná aktiva za 1,5 miliardy liber. Heathrow Airport Holdings byl k tomuto kroku donucen výsledkem řízení antimonopolního úřadu ve Velké Británii. Antimonopolní úřad rozhodl již v roce 2009, že je v Londýně omezena volná soutěž, neboť tři hlavní letiště – Heathrow, Gatwick a Stansted - byly kontrolovány jedním vlastníkem a to mezinárodním konsorciem, které vede španělská infrastrukturní společnost Ferrovial.
Společnost BAA po rozhodnutí antimonopolního úřadu spustila prodejní proces ohledně letiště Gatwick a snažila se soudně bránit proti nařízení prodat Stansted. Soudní pře skončila v srpnu 2012, kdy se Stansted také ocitl na trhu.
Stansted je třetí nejživější letiště v Londýně a funguje především jako “hub” pro nízkonákladové aerolinky. Stávající starosta Londýna Boris Johnson považuje Stansted za optimálního kandidáta pro rozšíření kapacity letecké dopravy v Londýně. Vzhledem k popularitě Borise Johnsona, a hlavně jeho vlivu, je to poměrně dost pravděpodobný scénář. Populární starosta chce vytvořit ze Stanstedu “super hub” se třemi novými runwayemi, což je ambiciózní plán, jak sesadit z prvního místa Heathrow.
Letiště Stansted odbavilo 17,5 milionu pasažérů resp. 131 000 letů a odhaduje se, že v roce 2012 vydělá před zdaněním 94,2 milionu liber. Jednoduchými počty dojdeme k valuačnímu násobku přes 15x EBITDA. (Letiště v Edinburghu nedávno prodána na bázi 16násobku EBITDA a letiště ANA v Portugalsku za 15násobek).
Na Stanstedu je bázovaných 14 aerolinek, které obsluhují 150 destinací v 32 zemích. Vzhledem k tomu, že hlavními zákazníky Stanstedu jsou nízkonákladové aerolinky, je finanční výsledek velice pozoruhodný.
Nový vlastník Stanstedu MAG již operuje několik letišť – Manchester, East Midlands a Bournemouth, ale také vlastní velké portfolio nemovitostí a pozemků v rámci zmíněných letišť. Jde tedy i o velmi zkušeného real-estate developera. Vzhledem k finančnímu zázemí v australském partnerovi - Industry Funds Management (IFM), který vlastní 35,5 procent v MAG - další důvod se domnívat, že Stansted se vydá cestou dalšího rozvoje. Propojení s velkými regionálními letišti je hodnoceno infrastrukturními experty jako rozhodující impuls pro debatu o rozšiřování letištních kapacit ve Velké Británii.