Aktualizováno Americký výrobce letadel , který v posledních týdnech kvůli několikačetným problémům čelí prověrkám svého modelu 787 Dreamliner, dnes zveřejnil výsledky za poslední čtvrtletí loňského roku, jimiž příjemně překvapil na úrovni zisku. Firma zároveň představila celoroční výhled na 2013, který je na úrovni očekávaného zisku blízký odhadům analytiků. Akcie reagují v předobchodní fázi na Wall Street růstem o 1,5 %.
Zisk za 4Q se meziročně snížil o 30 procent na 978 milionů dolarů z 1,39 mld. USD, v přepočtu na akcii činil 1,28 USD a překonal konsensuální odhad 1,18 USD. Meziroční pokles byl důsledkem zaúčtování mimořádného daňového zisku v posledním čtvrtletí 2011. Kvartální tržby vzrostly o 14 procent na 22,30 mld. USD a jen nepatrně tak zaostaly za konsensem 22,33 mld. USD. Za čtvrtletí Boeing přijal objednávky na 394 letadel a nyní má nevyřízené objednávky na téměř 4400 letounů v hodnotě 319 miliard dolarů, což pro firmu dosud nejvyšší úroveň.
V letošním celoročním výhledu očekává čistý zisk na akcii mezi 5 a 5,20 dolaru při očekávání trhu na 5,16 USD. V roce 2012 firma dosáhla EPS 5,11 USD. Společnost nepředpokládá výraznější dopad rozhodnutí vládních regulátorů vyřadit dočasně letouny 787 z provozu na letošní plán výroby ani zisky. Firma plánuje v letošním roce utržit 82 až 85 mld. USD (konsensus trhu 87,90 mld. USD).
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) zastavil provoz všech letadel 787 Dreamliner ve Spojených státech. Oznámil, že vzhledem k nedávné sérii bezpečnostních problémů je potřeba naléhavě zakročit. K FAA se později přidaly také úřady v Evropě, Japonsku, Indii a Kataru. Důvodem rozhodnutí byl opakovaný incident s poruchovými bateriemi letadla a před obnovením letů bude muset dle úřadů prokázat, že baterie jsou bezpečné.
V provozu je zatím 49 letadel Dreamliner. Nejvíc jich mají japonské společnosti Japan Airlines a All Nippon Airways, které jejich provoz z rozhodnutí japonského ministerstva dopravy taktéž pozastavily. Dreamliner vlastní je také aerolinie z Indie, Jižní Ameriky, Etiopie či Kataru. Ve Spojených státech je mají jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. „Naším prvořadým úkolem pro rok 2013 je vyřešit problém baterií v modelech 787 a zajistit bezpečné obnovení provozu těchto letounů,“ uvedl k oznámeným výsledkům výkonný ředitel firmy Jim McNerney.
v loňském roce vystřídal evropského konkurenta Airbus na pozici největšího světového výrobce letadel, když získal 1339 objednávek a dodal 601 strojů, tedy nejvíce od roku 1999, proti 914 objednaným a 588 dodaným letounům od společnosti Airbus.
(Zdroj: Bloomberg, Boeing, čtk)