Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Boeing loni předstihl Airbus, letošní problémy ale trvají. USA vystavily stopku provozu letadel Boeing 787 Dreamliner

Boeing loni předstihl Airbus, letošní problémy ale trvají. USA vystavily stopku provozu letadel Boeing 787 Dreamliner

17.01.2013 12:21
Autor: ČTK

Evropský výrobce letadel Airbus v loňském roce zaznamenal prudký pokles zakázek. Dodávky zákazníkům byly sice rekordní, přesto firmu vystřídal na pozici největšího světového výrobce letadel americký konkurent Boeing (74,34 USD, -3,38%). 

Airbus dnes oznámil, že loni získal objednávky na 914 letounů, což představuje meziroční pokles o 43 procent. Dodávky nicméně stouply na 588 letadel z 534 v předchozím roce. V letošním roce počítá firma s růstem zakázek i dodávek, napsaly agentury DPA a Reuters. 

Boeing již dříve uvedl, že loni získal 1339 objednávek. Americká firma dodala odběratelům 601 strojů, nejvíce od roku 1999. Společnost se však nyní potýká se závadami u nových letadel Boeing 787 Dreamliner. 

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) ve středu prozatím zastavil provoz všech letadel Boeing 787 Dreamliner ve Spojených státech. Oznámil, že vzhledem k nedávné sérii bezpečnostních problémů je potřeba naléhavě zakročit. K FAA se později přidaly také úřady v Evropě, Japonsku, Indii a Kataru.

FAA přiměl k rozhodnutí již druhý incident s bateriemi letadla. Úřad uvedl, že před obnovením letů bude muset Boeing prokázat, že baterie jsou bezpečné. 

Podle analytiků jde o první podobné opatření vůči letounu vyrobenému v USA od roku 1979, kdy po smrtelné nehodě v Chicagu byly vyřazeny z provozu letadla McDonnell Douglas (38,47 EUR, -0,31%) DC-10. 

Náměstek japonského ministra dopravy Hiroši Kadžijama uvedl, že nebylo stanoveno, na jak dlouho budou letadla vyřazena z provozu. Podobně se vyjádřil i indický úřad pro letectví. Mluvčí Evropské agentury pro leteckou bezpečnost (EASA) oznámila, že se bude řídit pokyny FAA. V Evropě jedinou společností, která provozuje Boeing 787, je polský LOT. 

Polské aerolinie v reakci na zprávu oznámily, že budou požadovat po Boeingu kompenzaci. LOT mají zatím dva letouny a do konce března mají dostat další tři. Ty však hodlají převzít pouze v případě, že budou vyřešeny všechny technické problémy. 

Boeing 787 Dreamliner patří k nejmodernějším letadlům současnosti. V poslední době ho však postihla série závad, včetně exploze baterie a následný požár, únik paliva či problémy s elektronikou a prasklým sklem. FAA již proto kvůli tomu nařídil minulý týden komplexní inspekci nových letadel a japonské společnosti ANA a Japan Airlines dočasně zastavily provoz těchto letadel. 

V provozu je zatím 49 letadel Dreamliner. Nejvíc jich mají japonské společnosti Japan Airlines a All Nippon Airways, vlastní je také aerolinie z Indie, Jižní Ameriky, Etiopie či Kataru. Ve Spojených státech je mají jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. Svá tři letadla zatím vyřadila z provozu i společnost LAN z Chile. Zakázky má Boeing na více než 800 dreamlinerů. 

Japan Arlines dnes oznámily, že kvůli odstavení 787 budou muset zrušit do 25. ledna osm letů mezi Tokiem a San Diegem. Rušení se dotkne 1290 cestujících. Pro dalších 70 letů použijí aerolinie jiné stroje. 

Letoun 787 je prvním novým projektem Boeingu od roku 1995. Dvoumotorový stroj je z velké části z karbonových vláken a dalších kompozitních materiálů místo hliníku. Je tak lehčí a podle výrobce má o 20 procent nižší spotřebu paliva než jiná středně velká letadla. Jeho katalogová cena činí 207 milionů USD (téměř čtyři miliardy Kč).


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
12.01.2025
9:00Víkendář: Švédský „socialismus“
11.01.2025
10:56Víkendář: Co to vlastně je kapitalismus?
10.01.2025
17:02Další nárůst výnosů dostává akcie pod tlak  
16:56Rok Trumpa: Tomáš Vlk a Braňo Soták o tom, jak investovat v roce 2025  
16:22Japonský staro-nový normál
15:35Tomáš Vlk: Další pokles sazeb Fedu s velkým otazníkem. Trh práce je stále velmi silný  
15:31EPH Financing CZ, a.s.: Výplata pátého úrokového výnosu EPH 8,00/2027
12:55Do jakých akcií zaparkovat během období zvýšené volatility podle Wolfe Research
11:34Rozbor S&P500: Klíčová technická úroveň před důležitými daty z trhu práce  
11:00Perly týdne: Sázky na technologie, ale Apple na sell? Komodity versus dluhopisy a Trump chce získat Grónsko
9:10Čínská centrální banka pozastaví nákupy dluhopisů, zřejmě kvůli kurzu jüanu
9:03Rozbřesk: Nezaměstnanost v Česku nad 4 %, koruna posiluje navzdory slabému průmyslu. Pomohou payrolls eurodolaru?
8:54Evropa míří po americkém volnu do záporu, Putin se chce podle Trumpa setkat  
8:12Globální ekonomika má letos vzrůst o 2,8 pct., stejným tempem jako loni, odhaduje OSN
6:38Fidelity International: Jaký bude rok 2025 – nevyhnutelnost změn?
09.01.2025
17:29U akcií směrem k dluhopisům fungují dva tlumící efekty. Nyní zřejmě v plné síle
16:44Státní svátek v USA, Evropa bez volatility  
15:33Prodej aut v Číně loni vzrostl díky rekordnímu zájmu o elektromobily a hybridy
15:28Yardeni: Čína neinvestovatelná, vládě dochází prostor pro stimulaci
14:51Už dnes od 15:00! Webinář s analytiky Patrie k Investičnímu výhledu pro rok 2025 a konkrétním tipům

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data