Evropský výrobce letadel Airbus v loňském roce zaznamenal prudký pokles zakázek. Dodávky zákazníkům byly sice rekordní, přesto firmu vystřídal na pozici největšího světového výrobce letadel americký konkurent (74,34 USD, -3,38%).
Airbus dnes oznámil, že loni získal objednávky na 914 letounů, což představuje meziroční pokles o 43 procent. Dodávky nicméně stouply na 588 letadel z 534 v předchozím roce. V letošním roce počítá firma s růstem zakázek i dodávek, napsaly agentury DPA a Reuters.
již dříve uvedl, že loni získal 1339 objednávek. Americká firma dodala odběratelům 601 strojů, nejvíce od roku 1999. Společnost se však nyní potýká se závadami u nových letadel 787 Dreamliner.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) ve středu prozatím zastavil provoz všech letadel 787 Dreamliner ve Spojených státech. Oznámil, že vzhledem k nedávné sérii bezpečnostních problémů je potřeba naléhavě zakročit. K FAA se později přidaly také úřady v Evropě, Japonsku, Indii a Kataru.
FAA přiměl k rozhodnutí již druhý incident s bateriemi letadla. Úřad uvedl, že před obnovením letů bude muset prokázat, že baterie jsou bezpečné.
Podle analytiků jde o první podobné opatření vůči letounu vyrobenému v USA od roku 1979, kdy po smrtelné nehodě v Chicagu byly vyřazeny z provozu letadla McDonnell (38,47 EUR, -0,31%) DC-10.
Náměstek japonského ministra dopravy Hiroši Kadžijama uvedl, že nebylo stanoveno, na jak dlouho budou letadla vyřazena z provozu. Podobně se vyjádřil i indický úřad pro letectví. Mluvčí Evropské agentury pro leteckou bezpečnost (EASA) oznámila, že se bude řídit pokyny FAA. V Evropě jedinou společností, která provozuje 787, je polský LOT.
Polské aerolinie v reakci na zprávu oznámily, že budou požadovat po kompenzaci. LOT mají zatím dva letouny a do konce března mají dostat další tři. Ty však hodlají převzít pouze v případě, že budou vyřešeny všechny technické problémy.
787 Dreamliner patří k nejmodernějším letadlům současnosti. V poslední době ho však postihla série závad, včetně exploze baterie a následný požár, únik paliva či problémy s elektronikou a prasklým sklem. FAA již proto kvůli tomu nařídil minulý týden komplexní inspekci nových letadel a japonské společnosti ANA a Japan Airlines dočasně zastavily provoz těchto letadel.
V provozu je zatím 49 letadel Dreamliner. Nejvíc jich mají japonské společnosti Japan Airlines a All Nippon Airways, vlastní je také aerolinie z Indie, Jižní Ameriky, Etiopie či Kataru. Ve Spojených státech je mají jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. Svá tři letadla zatím vyřadila z provozu i společnost LAN z Chile. Zakázky má na více než 800 dreamlinerů.
Japan Arlines dnes oznámily, že kvůli odstavení 787 budou muset zrušit do 25. ledna osm letů mezi Tokiem a San Diegem. Rušení se dotkne 1290 cestujících. Pro dalších 70 letů použijí aerolinie jiné stroje.
Letoun 787 je prvním novým projektem od roku 1995. Dvoumotorový stroj je z velké části z karbonových vláken a dalších kompozitních materiálů místo hliníku. Je tak lehčí a podle výrobce má o 20 procent nižší spotřebu paliva než jiná středně velká letadla. Jeho katalogová cena činí 207 milionů USD (téměř čtyři miliardy Kč).