Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kaučuk se veze na rostoucích prodejích aut. Býčí trend by měl pokračovat

Kaučuk se veze na rostoucích prodejích aut. Býčí trend by měl pokračovat

31.1.2013 15:57
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Ztenčující se dostupné skladové zásoby a silná poptávka po automobilech by měly prodloužit pětiměsíční rally na kaučuku, a zvýšit tak náklady výrobcům pneumatik.

Podle odvětvového sdružení International Rubber Study Group (IRSG) by letos kvůli rekordní spotřebě měl přebytek na trhu s kaučukem klesnout o 61 %. Medián 12 analytiků oslovených agenturou Bloomberg v následujících 11 měsících počítá s růstem cen o 11 % - ze současných 315 jenů na 350 jenů za kilogram suroviny.

Loni v létě se kotace propadly na tříletá minima u 205 jenů. Producenti z Thajska, Indonésie a Malajsie, kteří se na celosvětové nabídce podílí z 67 %, od té doby ve snaze o zastavení pádu cen začali porážet kaučukovníky a držet je pod zámkem ve skladech. V srpnu, po poklesu přebytků, došlo k obratu trendu, kterému pomohlo i oživení automobilového trhu. Pneumatiky se na spotřebě kaučuku podílí ze 70 %.

Od začátku roku pryž na komoditní burze v Tokiu přidala 4,3 % a prodloužila tak býčí jízdu, v jejímž rámci od srpnových minim zdražila o 54 %. Index 24 komodit GSCI od začátku ledna připsal 4,6 %.

Globální zásoby kaučuku na konci loňského roku dosáhly sedmiletého maxima - 2 milionů tun. To by stačilo na pokrytí severoamerické spotřeby na dva roky. Největší producenti se dohodli na koordinovaném vykácení starších stromů a na redukci exportů o 300 tisíc tun za šest měsíců. Indonésie, druhý největší pěstitel, by měla letos sklidit o 8,9 % méně než loni. Thajsko, světová jednička, počítá s nárůstem o 3,4 %, přičemž tamní vláda už skoupila a ve skladech uzavřela 182 tisíc tun pryže. Malajští plantážníci by měli letos sklidit o 6,5 % víc než loni.

Zástupci tří zmiňovaných zemí, sdružených v kartelu International Rubber Consortium, by se měli v tomto kvartále sejít a dohodnout další postup. Možné je i další omezení nabídky. Konsorcium zatím neoznámilo, kdy hodlá surovinu ze skladů uvolnit. Největším konzumentem je Čína se 34% podílem na globální spotřebě. Její poptávka by letos měla vzrůst o 7,2 %.

Omezování dodávek ze strany velké trojky exportérů by mohlo podnítit nárůst produkce v jiných zemích. Kaučukovníky lze pěstovat všude, kde se klima blíží podmínkám tropického deštného lesa. Vhodné plantáže jsou v Africe i Latinské Americe. Na trhu s kaučukem se ročně protočí 38,5 mld. USD.

Rostoucí ceny by se mohly promítnout do nákladů společností Bridgestone, Michelin a Goodyear, tří největších výrobců pneumatik. Bridgestone loni spotřebovala 1,89 mil. tun kaučuku a syntetických substitutů na bázi ropy. Pneumatiky pro těžší vozy obsahují větší podíl přírodního kaučuku. V případě velkých tahačů to může být až 18 kg na kolo, pneumatiky osobních aut zpravidla neobsahují ani kilogram přírodního kaučuku. Akcie Bridgestone, která sídlí v Japonsku, loni připsaly 37 %.

Globální prodeje aut by podle konzultantské společnosti LMC Automotive měly letos dosáhnout 82,7 mil. kusů. Čína by se vůbec poprvé mohla přehoupnout přes hranici 20 milionů vozů.

(Zdroje: Bloomberg, Reuters, IRSG)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y