Ztenčující se dostupné skladové zásoby a silná poptávka po automobilech by měly prodloužit pětiměsíční rally na kaučuku, a zvýšit tak náklady výrobcům pneumatik.
Podle odvětvového sdružení International Rubber Study Group (IRSG) by letos kvůli rekordní spotřebě měl přebytek na trhu s kaučukem klesnout o 61 %. Medián 12 analytiků oslovených agenturou Bloomberg v následujících 11 měsících počítá s růstem cen o 11 % - ze současných 315 jenů na 350 jenů za kilogram suroviny.
Loni v létě se kotace propadly na tříletá minima u 205 jenů. Producenti z Thajska, Indonésie a Malajsie, kteří se na celosvětové nabídce podílí z 67 %, od té doby ve snaze o zastavení pádu cen začali porážet kaučukovníky a držet je pod zámkem ve skladech. V srpnu, po poklesu přebytků, došlo k obratu trendu, kterému pomohlo i oživení automobilového trhu. Pneumatiky se na spotřebě kaučuku podílí ze 70 %.
Od začátku roku pryž na komoditní burze v Tokiu přidala 4,3 % a prodloužila tak býčí jízdu, v jejímž rámci od srpnových minim zdražila o 54 %. Index 24 komodit GSCI od začátku ledna připsal 4,6 %.
Globální zásoby kaučuku na konci loňského roku dosáhly sedmiletého maxima - 2 milionů tun. To by stačilo na pokrytí severoamerické spotřeby na dva roky. Největší producenti se dohodli na koordinovaném vykácení starších stromů a na redukci exportů o 300 tisíc tun za šest měsíců. Indonésie, druhý největší pěstitel, by měla letos sklidit o 8,9 % méně než loni. Thajsko, světová jednička, počítá s nárůstem o 3,4 %, přičemž tamní vláda už skoupila a ve skladech uzavřela 182 tisíc tun pryže. Malajští plantážníci by měli letos sklidit o 6,5 % víc než loni.
Zástupci tří zmiňovaných zemí, sdružených v kartelu International Rubber Consortium, by se měli v tomto kvartále sejít a dohodnout další postup. Možné je i další omezení nabídky. Konsorcium zatím neoznámilo, kdy hodlá surovinu ze skladů uvolnit. Největším konzumentem je Čína se 34% podílem na globální spotřebě. Její poptávka by letos měla vzrůst o 7,2 %.
Omezování dodávek ze strany velké trojky exportérů by mohlo podnítit nárůst produkce v jiných zemích. Kaučukovníky lze pěstovat všude, kde se klima blíží podmínkám tropického deštného lesa. Vhodné plantáže jsou v Africe i Latinské Americe. Na trhu s kaučukem se ročně protočí 38,5 mld. USD.
Rostoucí ceny by se mohly promítnout do nákladů společností Bridgestone, a Goodyear, tří největších výrobců pneumatik. Bridgestone loni spotřebovala 1,89 mil. tun kaučuku a syntetických substitutů na bázi ropy. Pneumatiky pro těžší vozy obsahují větší podíl přírodního kaučuku. V případě velkých tahačů to může být až 18 kg na kolo, pneumatiky osobních aut zpravidla neobsahují ani kilogram přírodního kaučuku. Akcie Bridgestone, která sídlí v Japonsku, loni připsaly 37 %.
Globální prodeje aut by podle konzultantské společnosti LMC Automotive měly letos dosáhnout 82,7 mil. kusů. Čína by se vůbec poprvé mohla přehoupnout přes hranici 20 milionů vozů.
(Zdroje: Bloomberg, Reuters, IRSG)