Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Singer: Ekonomika v reakci na povodně rychleji oživí a zvýší svou odolnost

Singer: Ekonomika v reakci na povodně rychleji oživí a zvýší svou odolnost

10.06.2013 8:45, aktualizováno: 10.6. 9:09
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Náprava škod po povodních pravděpodobně přispěje k urychlení tempa růstu HDP, a to v řádu desetin procentního bodu. Vyplývá to z prezentace guvernéra ČNB Miroslava Singera pro veřejnost při příležitosti dne otevřených dveří ČNB. Ekonomové oslovení ČTK spíše odhadují negativní vliv povodní na HDP. ČNB v květnové prognóze odhaduje letos pokles ekonomiky o 0,5 procenta.  
 
Česka ekonomika by měla začít podle Singera meziročně růst ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. V prvním čtvrtletí HDP podle konečných zhoršených čísel statistiků z minulého týdne klesl meziročně o 2,2 procenta a mezičtvrtletně o 1,1 procenta. ČR je tak v nejdelší recesi za dobu své novodobé existence. "ČR má lepší předpoklady pro budoucí růst než mnohé země v EU," uvedl dále v prezentaci Singer při dni otevřených dveří ČNB. 

Dle stávající prognózy ČNB vyústí celkově slabá domácí poptávka v podmínkách pokračující fiskální konsolidace při jen pozvolna oživující zahraniční poptávce v letošním roce v pokles české ekonomiky o 0,5 procenta. Od druhého pololetí 2013 má ale dle centrální banky docházet k pozvolnému odlepování ekonomiky ode dna. V příštím roce dle ČNB do značné míry odezní tlumící faktory z předchozích let a ekonomika vzroste o 1,8 procenta. 
 
Náprava škod po povodních může přinést podle Singera i určité výhody, jako například zvýšení technické úrovně nových kapacit a infrastruktury nebo zvýšení odolnosti země proti budoucím katastrofám.  
 
Podle guvernéra škody způsobené povodněmi snížily během několika dnů celkové bohatství země. Jde o pokles hodnoty poškozených domů, zničení výrobních kapacit firem nebo škody na infrastruktuře.  
 
Škody z letošních jarních povodní by měly být podle odhadů ekonomů nižší než v roce 2002. Například hlavní ekonom Ery Jan Bureš očekává, že škody z letošních povodní budou 10 až 20 miliard korun. Po povodních v roce 2002 byly škody vyčísleny na více než 70 miliard korun.

Premiér Petr Nečas o víkendu uvedl, že vláda poskytne vedle již uvolněných čtyř miliard korun další prostředky na odstranění povodňových škod, a to bez zvyšování daní, mimořádných rozpočtových opatření nebo překročení schodku letošního státního rozpočtu.

(Zdroj: ČTK, ČNB)


Čtěte více:

Singer (ČNB) po HDP: Zasáhnout na koruně jsme připraveni. Sněmovna zaručila půjčku ČNB na pomoc eurozóně
15.05.2013 13:03
Česká národní banka je připravena intervenovat na české koruně, jakmil...
HDP v 1. čtvrtletí 2013: Revizí hlouběji do recese
04.06.2013 9:10
Zdá se, že povodeň utopila i statistiky české ekonomiky. Zpřesněná dat...
ČNB k HDP: Vývoj ekonomiky zřejmě bude slabší, zlepšuje se spotřeba
04.06.2013 13:26
O 0,7 procenta meziročně a o 0,9 procenta mezikvartálně je výkon tuzem...
Oslabení koruny by přineslo pozitiva, říká průzkum Citi. Erste radí shortovat EURCZK
05.06.2013 12:57
Měnové války ve střední Evropě neprobíhají a exportérům nikdo nepomáhá...
Goldman Sachs: Politika ČNB zatím zabírá jen na korunu, na ekonomiku ne
07.06.2013 16:48
Koruna je sice nyní nejsilnější vůči euru od poloviny března letošníh...
Nečas: Vláda kvůli povodním nezvýší daně ani schodek rozpočtu
10.06.2013 8:16
Vláda poskytne vedle již uvolněných čtyř miliard korun další prostřed...

Váš názor
  •  
    11.06.2013 10:50

    http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/230803-vzpruzi-povodne-ekonomiku-data-z-minulosti-tomu-nenasvedcuji/
    tk69
    • tk
      11.06.2013 11:12

      o)) Chápeš, že mluvil o desetinách a byl to odhad? Minulá data nejsou zcela relevalentní, jde o počet vypláchlých fy......Čistě teoreticky by jich mělo být méně i poměrně, tentokrát šlo i o spoustu malých potůčků, 700 míst...
      Velkamedvědice
  • tééééda
    11.06.2013 7:20

    to jste tady zase řádili))),vím, že nemáš rád Opozici, ale musím oponovat.Tomáš Sedláček je (podle mého skromného názoru) , jeden z nejlepších ekonomů a lidí ve finančním světě naší Země.Několikrát jsem byla na jeho přednáškách, mám od něho knihu a čtu ráda jeho blogy.Nevím, proč ti nepadl do oka, ale on je fakt v pohodě.Navíc je věřící a tak má mojí sympatii naprosto stoprocentní
    ZUZKA
    • Re: tééééda
      11.06.2013 11:01

      Zuzko, ty jseš jako skoro vždy mimo, i s tou opozicí, ta je potřeba vždy. V čem seš vlastně dobrá? Že by vaření? :-)
      db
    • Re: tééééda
      11.06.2013 8:50

      To je ten zrzavej obdivovatel Klause a servilně horující demagog v zájmu kolektivistické EU ? No to mě podrž... a ke všemu věřící :-))) Co to asi musí být za ekonoma, když je myšlením docela silně limitující? Ekonom musí být v prvé řadě absolutně nezávislý a kreativní, nikoliv našprtaný poučkami, které už někdo před ním vyřkl, převážně proto, aby v očích veřejnosti požíval obdiv. Máš u mě minus :-)
      Jesse
  • nyk lízn
    11.06.2013 2:11

    ...Singer je ve zmrdovství úplný trpaslík vůči pánovi, který se jmenuje Tomáš Sedláček /ČSOB/. Pro ilustraci:http://www.youtube.com/watch?v=0pf1xjgg0Hc
    db
    • Re: nyk lízn
      11.06.2013 3:40

      vůbec nechápu jak tato asexuální, tučná, zkorumpovaná, upocená a trapně vypadající osoba bez vlastního názoru může být ikonou české ekonomie...ach jo, to jsme to dopracovali :-/
      db
      • buf opravdu frustrovaný
        11.06.2013 7:38

        Jo, tak to souhlasim. Taky ho moc nemusim...
        Nyk Lísn
      • buf opravdu frustrovaný
        11.06.2013 4:05

        Čerstvé info v příloze.
        Velkamedvědice
        • Re: buf opravdu frustrovaný
          11.06.2013 4:09

          ..ale já jsem frustrovaný jen naoko..páč existuje mnoho ale mnoho lidí jako: http://www.youtube.com/watch?v=1jV_uOfASaQ
          db
          • I have become
            11.06.2013 4:21

            comfortably numb .......//http://www.youtube.com/watch?v=RQsLxJR_hyI
            db
            • no
              11.06.2013 4:33

              ...ovšem tohle je nej a ti hosté /Frank Black, Sonic Youth, Billy Corgan, Robert Smith, Foo Fighters.../ hell yeah.
              db
              • ještě odkaz
                11.06.2013 4:34

                http://www.youtube.com/watch?v=wkDrisfTVpQ
                db
  • přímo článek z ČNB
    10.06.2013 14:30

    http://www.cnb.cz/cs/menova_politika/zpravy_o_inflaci/2002/2002_rijen/boxy_a_prilohy/mp_zpinflace_prilohy_c_02_rijen_b1.html Vliv v roce 2002 byl nejdříve negativní, pak pozitivní zhruba ve stejný výši. Dopad do HDP v roce 2002 a 2003 se odhadoval v součtu jako nulový.
    tk69
  •  
    10.06.2013 13:38

    Tak jsem si tu vaše přečetla a přijde mi, že jste při čtení článku přeskočili 4. a 5. odstavec...
    Kalka.
    • Kalka
      10.06.2013 13:44

      Za sebe, já se vyjádřil blbě. Ne, že o bohatství nehovořil, ale nehovořil, když mluvil o nepatrném zrychlení, vyjádři se naopak jasně, bylo sníženo. Logický souhlas.
      Velkamedvědice
    • Kalka
      10.06.2013 13:43

      Já ten článek ani nečetl, já jsem chtěl jen rozhoupat diskusi. :D
      Nyk Lísn
      • Re: Kalka
        10.06.2013 14:02

        Já jsem se zhoupl. Tyto články zásadně nečtu. Uchovávám si tak zdravý rozum:-)
        Jesse
  •  
    10.06.2013 12:57

    Klam rozbitého okna Negativní dopady jsou však lehce pozorovatelné také bez dluhu. I kdyby měl postižený dostatečné úspory, místo opravy domu nebo nákupu auta si z těchto peněz například nezaloží novou firmu, nekoupí iPad nebo nepojede na dovolenou na Floridu. A peníze, které by utratil u tamního zmrzlináře, skončí třeba u místního prodejce kalových čerpadel. Situace postiženého se jednoznačně zhoršila a hledat pozitivum v tom, že své výdaje urychlil a směřoval do jiných státků a služeb, než které původně preferoval, je scestné. Tuto situaci popisuje v ekonomické teorii klam rozbitého okna, která spatřila světlo světa už před více než sto padesáti lety a nesčetněkrát už potvrdil svoji platnost. Dopad hurikánu Sandy na HDP Spojených států není jednoznačný, růst zadlužení je naopak zřejmý. Žádný naakumulovaný kapitál tato země nemá a škody se přičtou k více než bilionovému schodku rozpočtu. Ekonomika jako hospodaření státu utrpí, neboť rostoucí zadlužení a další negativa nelze opomenout nebo vyvážit rostoucí spotřebou. Stejně jako v případě jednotlivce, kterému bouře způsobila škodu. Jen těžko by se někdo odvážil tvrdit, že jeho hospodaření je na tom lépe než před katastrofou. Hrubý domácí produkt je celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území. Nic více a nic méně. Pozitivní vliv bouře Sandy na americké HDP je sporný, ale lze o něm diskutovat. Byly zničeny některé produkční kapacity a část statků a služeb nebude vyprodukována (poškozené přístavy, zavřené restaurace nebo stojící rafinerie). Bezprostřední následky jsou tak bezesporu negativní a ve svých odhadech letošního vývoje amerického HDP odečítají globální investiční banky kvůli této události až 0,5 %. S přibývajícími týdny však do hry vstupuje obnova s opačným efektem na straně HDP. Nahrazují se zničená auta, domy, na obnovu se utratí miliardy dolarů, které by se bez destrukce neutratily. A tyto dolary zvyšují spotřebu, která je velmi významnou součástí amerického HDP (spotřeba se na HDP USA podílí cca sedmdesáti procenty). Konečný dopad na HDP je tak nejistý, ale i kdybychom připustili jeho růst, je očividné, že o pozitivním efektu se lze bavit jen stěží.
    tk69
    • TK
      10.06.2013 13:13

      Okno se zaskleje. O pozitivním dopadu na lidstvo a jeho bohatsví nikdo nehovořil. A růst HDP o 0,1% zcela odpovídá tému opsanému závěru, o pozizvním efektu lze mluvit jen stěží. Proto , všimní si, kromě chatu o něm nikdo nemluvil. A to už vůbec neřeším neřeším skutečnou důležitost růstu HDP na kvalitu života jedince.
      Velkamedvědice
      • Re: TK
        10.06.2013 13:24

        Singer nepíše o 0,1 ale o desetinách, což je rozdíl.
        tk69
      • tečé voda teče:-))
        10.06.2013 13:19

        http://vimeo.com/67766936
        Jesse
  • k věci Singr, k věci
    10.06.2013 12:52

    1. Diskutuje se o tom (opakovaně) zda vltavská kaskáda plní svůj účel nebo ne. Odpověď je prostá - NEPLNÍ. A proč neplní? I tady je odpověď víc než jednoduchá: Protože si to řada zájmových skupin nepřeje a dokážou si prosadit své vlastní ekonomické cíle. Když odpustíme přehrady (zavčasu a s předstihem, bo 2 dny před povodní to už jaksi moc nende) , tak nepochybně zadrží velkou spousty vody...ale když by náhodou pak ta velká voda nedorazila a přehrady be se opět nenaplnily, ta začne vyšilovat ČEZ, protože bude mít ztráty na vodních elektrárnách...začnou vyšilovat rybáři (v létě uhyne hodně ryb, protože se v mělké vodě rychle přemnoží sinice), začnou vyšilovat všichni ti, co podnikají v turistickém ruchu kolem přehrad (sinice + málo vody = drtivý odliv turistů), začno vyšilovat ekologové, ... To že kaskáda byla primármě vybudovaná jako protipovodňové zařízení dnes nikoho nezajímá - primární jsou prachy z byznysu založeného na tom, že přehrady jsou plné vody... Upustit přehrady- NEMYSLITELNÉ A NEŽÁDOUCÍ . TEČKA A ŽÁDNÍ DISKUSE. To se radši veřejnosti předloží účelový výpočet, že ani odpuštění kaskád by nepomohlo - a všichni si umyjou ruky (od předsedy vlády přes všechny zainteresované zájmové skupiny až po posledního úředníka, který s tím má něco společnýho). 2. Běžte se podívat do lesů - od beskyd až já po nevím kam (nejlépe na šumavu) a podívejte se, v jakém stavu jsou lesní cesty, v jakém stavu jsou břehy horských potoků, říček... a taky se podívejte jak vypadají paseky po těžbě dřeva a jaký doslova "odvodňovací strouhy" jsou často nadělané ve svazích traktory, co zde tahaly vytěžené dřevo.. najít na řadě cest funkční svodnice- to spíše najdete cihlu zlata, ... do údržby cest a lesních bystřin se skoro nic neinvestuje (pokud to porovnáme s tím co by se tam investovat mělo). A déšť, díky tomuto stavu v podstatě nemá šanci se v tom lese zdržet i kdyby nakrásně chtěl - prostě po cestách a zničených svazích steče voda do údolních říček tak rychle, že skoro neexistuje nějaká významější časová prodleva mezi deštěm v horách a povodní pod horama. Největším vlastníkem je stát - a lesy české republiky, jakožto státní podnik, jenom za rok 2012!! (tedy za jeden rok) vykázal zisk 5,5 mld kč - ale představa že by se tyto prostředky reinvestovaly zpátky do lesů?? OPĚT NEMYSLITELNÉ - ..přeci si management LČR a politické strany nezaříznou slepici na zlatý vejce. A tak lesy české republiky šetří miliardy ročně...a daňový poplatník, soukromé firmy a spousta majitelů nemovitostí platí při každých povodních možná až desítky miliard za způsovené škody.. Mimochodem - velká část lesů je potenciálně restituovatelný majetek církve - a tam jsou ze straly státního podniku LČR už roky a roky cíleně zastaveny veškeré investice ..a dost vážně pochybuji, že by církev po té, co tyto lesy zrestituuje, se okamžitě vrhla do potřebných investic.. to asi chápe každý, že. A že by se za výše uvedené někdo přihlásil k odpovědnosti? To dřív naprší a uschne .-))
    Jesse
  • To RH:
    10.06.2013 12:35

    Já jsem ze sebe neudělal blbce. Protože tady se mnou souhlasí 9 z 10 diskutujících a jediný proti jsi ty. Blbec je ten, s kterým nesouhlasí 9 z 10 a to jsi v tomhle případě ty. ;-)
    Nyk Lísn
    • Koudelka
      10.06.2013 12:43

      A co konkrétně ten RH napsal špatně?? Neplivl si připustil teoretickou možnost desetinového růstu?. Fajn, pak tady jako jeden z mála nežvanil dnes zbytečně a neléčil si osobní mindráky.
      Velkamedvědice
      • Re: Koudelka
        10.06.2013 12:47

        Já myslím, že desetinový růst HDP je možný i bez povodní:-) Na to nepotřebuju, aby mi to vymektal Singrofka:-)
        Jesse
    • Re: To RH:
      10.06.2013 12:38

      Já taky s tebou souhlasím. Moje váha u RH tomu odpovídá :-))
      Jesse
    • lízn
      10.06.2013 12:38

      většina se mýlí - to nevíš ? A já například nesouhlasím s tebou a 100% se všemi, kdo chtějí zrušit dluh a myslí si, že povodně ekonomice spíš škodí. Tak tady nedělej tyhle trapný kolektivistický prohlášení.
      db
      • Re: lízn
        10.06.2013 12:47

        Já jsem proti dluhu nikdy nic neměl...to zase pozor. Jen tady poukazuju na to, jak je absurdní a zavádějící tvrdit, že HDP poroste vlivem jakési iluze, když přitom Češi z toho nezbohatnou. To mi od guvernéra centrální banky přijde jako hodně slizké a bezohledné prohlášení. Kdyby se tím chlubil nějaký politik, tak by mě to nepřekvapovalo. Ale guvernér? Hnus, fuj, je mi zle...
        Nyk Lísn
Aktuální komentáře
28.03.2024
17:21Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus
16:53Jaký závěr nás čeká tentokrát? Wall Street v úvodu pouze přešlapuje  
16:06Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2024
16:06Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
15:48Růst americké ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí zpomalil pouze na 3,4 procenta
15:44Tesla už odepsala na akciích 350 miliard dolarů. Očekávání investorů ohledně dalšího vývoje jsou nevalná
13:29Invesco: Významný týden pro měnovou politiku je pro trhy dobrým znamením
12:22Než otevře Wall Street: Snowflake, MillerKnoll, Sprinklr  
11:20Podle guvernéra Fedu by se po posledních datech o ekonomice měla snížení sazeb odložit nebo zredukovat
11:02Investoři se připravují na konec kvartálu, Fed nechce spěchat se snižováním  
9:42Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, reálné příjmy domácností rostou a s nimi i útraty
8:55Se snižováním sazeb v USA není kam spěchat, opakuje guvernér Fedu Waller. Futures jsou zelené  
8:52Putin: Rusko nezaútočí na Pobaltí, Polsko či Česko. Jde jen o strašení lidí
8:45Rozbřesk: HDP potvrdí pozitivní obrat v útratách domácností
6:03Britské akcie jsou nyní (historicky) mimořádně levné a Evropa už obchoduje s výrazným diskontem i vůči Japonsku
27.03.2024
21:19Americké indexy posilovaly díky silnému závěru  
18:26Jen kousek od intervence? Akcie a dluhopisy dnes lehce v zeleném  
17:50Pavol Mokoš: Je čas svézt se na vlně růstu, ne chytat dno. A technické cíle pro pražské banky
15:43BlackRock: Dlouhodobě nebude pokračovat scénář vyšší inflace a sazeb. Postará se o to umělá inteligence a další technologie
15:00ČEZ, a.s.: Zvolen nový místopředseda dozorčí rady ČEZ

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Varta AG (12/23 Q4, Bef-mkt)
9:00CZ - HDP, q/q
12:00Walgreens Boots Alliance Inc (02/24 Q2)
13:30USA - HDP, q/q a
13:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:45USA - Index aktivity ISM Chicago
15:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university