Ne, že bych na něj přišel sám, ale mohu ho potvrdit. A není to tak složité – musíte odhalit SVŮJ OBCHODNÍ PROSTOR. Že to zní divně? Ale ne, nezní. Ptáte se, co že to vlastně ten obchodní prostor je?
Definují ho následující složky:
1. Konkrétní trh či druh obchodovaných aktiv
Jinak se chová akciový trh, jinak FOREX, jinak komoditní trh. Každý má navíc své „podtrhy“, ať už definované lokálně (např. naše slavná BCPP) či jinak. Ale to je úplně jedno. Vy si musíte najít trh, který vám vyhovuje svoji volatilitou a celkovým chování. A může to být například akcie (448,7 CZK, 0,47%), vepřové půlky nebo dolar.
2. Hlavní strategie
Jinými slovy najděte si strategii, která vám vyhovuje – např. obchodujte pouze s trendem, vyberte si nesměrovou strategii nebo relační obchodování (spready).
3. Časový rámec
Jste dlouhodobý investor nebo skalper, který drží pozici maximálně pár minut? Nebo něco mezi tím? Já nevím, ale vy to potřebujete vědět – otestujte se na demu nebo na malých objemech, co vám půjde lépe. Časový rámec určuje, jak rychle se musíte rozhodovat a kolik času strávíte řízením obchodů vzhledem k času, který věnujete studiu.
4. Prostor pro rozhodování
Někdo je intuitivní obchodník, někdo naopak obchoduje čistě mechanické systémy. Mezitím je obrovský prostor ke kombinacím.
(Zdroj: Brett N. Steenbarger - Enhancing Trader Performance)
Jak vidíte, není to nic složitého, ale málokdo si uvědomuje, že tohle je klíč k úspěchu. Musíte si najít svůj obchodní prostor, ve kterém budete silní. Dobrým příkladem může být plzeňský fotbalista Horváth, který, ač s nadváhou a věkem kmeta, je lídrem našeho nejlepšího fotbalového týmu. A proč? Protože (samozřejmě po dohodě s trenérem) využívá svůj „obchodní prostor“. Jsem přesvědčený, že kdyby ho neměl tak dobře definovaný, už by dávno ukončil kariéru špičkového hráče.
Obchodní prostor lze aplikovat nejen na chování na trzích, ale i v celém lidském životě. Když se pohybujete ve svém prostoru, panuje dokonalá shoda mezi vašimi potřebami, zájmy, hodnotami a prostředím, dostaví se harmonie s kladnými duševními prožitky.
Co se týká mě osobně a obchodního prostoru, tak jsem po mnohaletém zkoumání objevil prostor, kde jsem jednoznačně nejsilnější. Neznamená to, že se nepokouším hledat nové prostory, abych diverzifikoval své investice, ale tohle mi jde nejlépe:
Konkrétní trh? Komoditní
Hlavní strategie? Spready
Časový rámec? Několikatýdenní
Prostor pro rozhodování? Zpočátku mechanický systém, do kterého postupně vkládám víc a víc intuice, tak jak získávám zkušenosti.
A je to.
Hledejte, najdete!