Aktualizováno Roční zisk na úrovni 570-600 milionů eur? Pokud bude náš byznys slábnout stejně jako doposud, bude výsledek nejlépe na spodní hranici naší prognózy, přiznal dnes , největší zástupce levných aerolinek v Evropě, a spustil výprodeje. Trh na zprávu v úvodu burzovní seance reaguje propadem akcií až o 15 procent až na 5,76 EUR.
„V uplynulých týdnech jsme zaznamenali pokles předprodejů a výnosů za měsíc září, říjen a listopad,“ upozornil dnes ráno v nečekané zprávě a dodal, že pokud bude tento trend pokračovat i v zimě, čistý zisk za aktuální fiskální rok skončí „na, nebo mírně pod“ spodní hranici celoroční prognózy ziskovosti s rozmezím 570-600 milionů eur.
Aerolinky také oznámily, že s ohledem na současnou situaci na trhu, již nyní mírně snižují své přepravní kapacity pro zimní období. Firma proto snížila své celoroční cíle pro přepravu z „více než 81,5 milionu“ na pouze „méně než 81 milionu“.
Dnešní propad akcií (5,85 EUR, -13,64%), který je nejstrmější od října 2009, nenechává v klidu ani akcie dalších evropských aerolinek. Ztrácí Aer Lingus (-5 %), IAG (-4 %), (12,86 EUR, -3,42%) (-2,5 %) i (11,87 GBP, -7,27%) .
Vývoj akcií Ryanair za poslední 3 dny

„Tohle je skutečně negativní aktualizace od společnosti, která dosud mluvila o vyšších přepravních kapacitách a konkurenceschopných cenách James Hollins, analytik londýnské investiční společnosti Investec. Analytici podle něho totiž ve svých modelech čekají o 10 až 12 procent lepší výsledky.
Profit warning od Ryanair je o to překvapivější, že přichází pouze měsíc po oficiálním oznámení dosavadní prognózy ziskovosti (570-600 mil. EUR), kterou tehdy analytici považovali spíše za konzervativní. Konsensus agentury Bloomberg tak počítal s tím, že firma za fiskální rok končící v březnu 2014 vykáže čistý zisk 650 milionů eur. V předešlém finančním roce firma vydělala rekordních 569 milionů eur.
Generální ředitel Ryanair Michael O’Leary se následně v konferenčním hovoru snažil mírnit emoce trhu, když označil revizi prognózy za odraz „obecné slabosti“ letecké dopravy v Evropě. „Nemluvím tu o žádném kolapsu nebo katastrofě,“ dodal. Problémem je podle něho, že na trhu je v současnosti hodně slev a střední Evropa je slabá. Odpovědí Ryanair má být agresivní cenová politika v druhém pololetí letošního roku a citelné navýšení výdajů na reklamu.
(Zdroj: , Bloomberg, UBS)