Zatímco šéf irských nízkonákladových aerolinií Michael O´Leary na letecké show v Paříži dokončoval objednávku 175 letadel 737-800 – zatím vůbec největší zakázku amerického koncernu v Evropě –, otevřeně se reportérům svěřil se svojí frustrací z toho, že ani , ani Airbus nejsou schopné nabídnout úzkotrupé letadlo (s jednou uličkou) s více sedadly, což by umožnilo stlačit cenu letenek.
Top manažeři se nezdráhali černé reklamy a zdůrazňovali vyšší palivovou účinnost nového 737 vůči Airbusu A320neo, O´Learyho však zajímalo jediné: počet sedaček, v čemž zvítězili Američané. Zatímco Airbus ve svém novém úzkotrupém modelu v základní sestavě (žádná business třída) nabízí 180 míst, 737-800 jich má o devět víc. Ani to ale výkonnému řediteli největších evropských aerolinií nestačilo: chtěl by dalších šest sedaček.
„Musí se držet nějaké regulace, licenčních procesů, evakuačních procedur a také mají technická omezení, kterým popravdě řečeno moc nerozumím. Ale, víte, mně se to zdá velmi jednoduché: vyhoďte několik toalet a strčte tam šest dalších sedaček; udělejme to dnes. Je to něco, co bychom si v dlouhodobější perspektivě přáli, protože by to znamenalo levnější letenky pro pasažéry,“ sdělil O´Leary v rozhovoru pro CNBC.
Na snahy menších výrobců prorazit do nejvyšší ligy, dlouhodobě ovládané euro-americkým duopolem, se šéf Ryanairu dívá s neskrývaným despektem. Nové letouny kanadského Bombardieru (CSeries) a brazilského Embraeru (E-Jet) označil za „ztrátu času“. Jestliže nemají aspoň 180 sedaček, „nechceme o nich vědět.“ Možná zapomněl, že když jeho společnost před téměř 30 lety začínala na lince Waterford – Londýn, vezla cestující 15místným turbovrtulovým Embraerem EMB 110.
Ze 175 nově objednaných Boeingů jich 75 nahradí staré modely 737-800 a zbytek bude nasazen jako nová kapacita. Objednávka, která měla být dodána v průběhu čtyř let do roku 2018, aeroliniím umožní růst o 25 % do roku 2019, kdy se očekává, že 400 letadel Ryanairu přepraví 100 milionů cestujících.
Mezinárodní asociace pro leteckou přepravu (IATA) tento týden potvrdila, že si stále může nárokovat titul „nejoblíbenějších aerolinií na světě“, jelikož drží prvenství v počtu přepravených mezinárodních pasažérů: 79,6 milionů. Německá loni měla o 29 milionů méně; britský , nejbližší konkurent Ryanairu, na svých letadlech loni přepravil 44,6 milionů lidí. v úterý ohlásil objednávku 100 nových Airbusů A320neo a 35 kusů klasických modelů A320.
Krom požadavků na výrobce letadel si šéf nízkonákladových aerolinií neodpustil několik rad pasažérům. Měli by prý cestovat co nejvíc nalehko a vyvarovat se zavazadel, která musí procházet check-inem, i když by to snížilo příjmy aerolinií. totiž 22 % tržeb realizuje z poplatků za zvláštní služby typu dodatečných zavazadel. „Neúčtujeme si za ně proto, že chceme peníze. Prostě nechceme ty zatracené kufry,“ prohlásil O´Leary s tím, že by to urychlilo provoz na letištích, snížilo spotřebu paliva a umožnilo Ryanairu „vydělat jmění“.
Jelikož se O´Leary v poslední době stále častěji objevuje v televizních studiích ve Spojených státech, rostou spekulace, že chystá transatlantickou expanzi. V rozhovoru pro CNBC však výkonný ředitel sdělil, že se hodlá soustředit na linky v Evropě. „Náš současný růst je vskutku panevropský. Registrujeme obrovskou poptávku z letišť ve velkých zemích – Španělska, Itálie, Německa, Polska, Skandinávie, dokonce i irská letiště s námi opět jednají.“
O´Leary nicméně zopakoval slib zavést v budoucnu transatlantické lety. Objednávka od prý má nalákat americké investory, kteří se soustředí na růstové tituly. Zvolená strategie mu prozatím vychází. Loni vylepšil výsledky na všech úrovních; od začátku roku jeho akcie vzrostly o 44 %.
(Zdroje: CNBC, IATA, Bloomberg)