Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Místo toalet do letadel nacpěte víc sedaček, radí šéf Ryanairu Boeingu

Místo toalet do letadel nacpěte víc sedaček, radí šéf Ryanairu Boeingu

20.06.2013 15:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Zatímco šéf irských nízkonákladových aerolinií Ryanair Michael O´Leary na letecké show v Paříži dokončoval objednávku 175 letadel Boeing 737-800 – zatím vůbec největší zakázku amerického koncernu v Evropě –, otevřeně se reportérům svěřil se svojí frustrací z toho, že ani Boeing, ani Airbus nejsou schopné nabídnout úzkotrupé letadlo (s jednou uličkou) s více sedadly, což by umožnilo stlačit cenu letenek.

Top manažeři Boeingu se nezdráhali černé reklamy a zdůrazňovali vyšší palivovou účinnost nového Boeingu 737 vůči Airbusu A320neo, O´Learyho však zajímalo jediné: počet sedaček, v čemž zvítězili Američané. Zatímco Airbus ve svém novém úzkotrupém modelu v základní sestavě (žádná business třída) nabízí 180 míst, Boeing 737-800 jich má o devět víc. Ani to ale výkonnému řediteli největších evropských aerolinií nestačilo: chtěl by dalších šest sedaček.

„Musí se držet nějaké regulace, licenčních procesů, evakuačních procedur a také mají technická omezení, kterým popravdě řečeno moc nerozumím. Ale, víte, mně se to zdá velmi jednoduché: vyhoďte několik toalet a strčte tam šest dalších sedaček; udělejme to dnes. Je to něco, co bychom si v dlouhodobější perspektivě přáli, protože by to znamenalo levnější letenky pro pasažéry,“ sdělil O´Leary v rozhovoru pro CNBC.

Na snahy menších výrobců prorazit do nejvyšší ligy, dlouhodobě ovládané euro-americkým duopolem, se šéf Ryanairu dívá s neskrývaným despektem. Nové letouny kanadského Bombardieru (CSeries) a brazilského Embraeru (E-Jet) označil za „ztrátu času“. Jestliže nemají aspoň 180 sedaček, „nechceme o nich vědět.“ Možná zapomněl, že když jeho společnost před téměř 30 lety začínala na lince Waterford – Londýn, vezla cestující 15místným turbovrtulovým Embraerem EMB 110.

Ze 175 nově objednaných Boeingů jich 75 nahradí staré modely 737-800 a zbytek bude nasazen jako nová kapacita. Objednávka, která měla být dodána v průběhu čtyř let do roku 2018, aeroliniím umožní růst o 25 % do roku 2019, kdy se očekává, že 400 letadel Ryanairu přepraví 100 milionů cestujících.

Mezinárodní asociace pro leteckou přepravu (IATA) tento týden potvrdila, že Ryanair si stále může nárokovat titul „nejoblíbenějších aerolinií na světě“, jelikož drží prvenství v počtu přepravených mezinárodních pasažérů: 79,6 milionů. Německá Lufthansa loni měla o 29 milionů méně; britský EasyJet, nejbližší konkurent Ryanairu, na svých letadlech loni přepravil 44,6 milionů lidí. EasyJet v úterý ohlásil objednávku 100 nových Airbusů A320neo a 35 kusů klasických modelů A320.

Krom požadavků na výrobce letadel si šéf nízkonákladových aerolinií neodpustil několik rad pasažérům. Měli by prý cestovat co nejvíc nalehko a vyvarovat se zavazadel, která musí procházet check-inem, i když by to snížilo příjmy aerolinií. Ryanair totiž 22 % tržeb realizuje z poplatků za zvláštní služby typu dodatečných zavazadel. „Neúčtujeme si za ně proto, že chceme peníze. Prostě nechceme ty zatracené kufry,“ prohlásil O´Leary s tím, že by to urychlilo provoz na letištích, snížilo spotřebu paliva a umožnilo Ryanairu „vydělat jmění“.

Jelikož se O´Leary v poslední době stále častěji objevuje v televizních studiích ve Spojených státech, rostou spekulace, že chystá transatlantickou expanzi. V rozhovoru pro CNBC však výkonný ředitel sdělil, že se hodlá soustředit na linky v Evropě. „Náš současný růst je vskutku panevropský. Registrujeme obrovskou poptávku z letišť ve velkých zemích – Španělska, Itálie, Německa, Polska, Skandinávie, dokonce i irská letiště s námi opět jednají.“

O´Leary nicméně zopakoval slib zavést v budoucnu transatlantické lety. Objednávka od Boeingu prý má nalákat americké investory, kteří se soustředí na růstové tituly. Zvolená strategie mu prozatím vychází. Loni Ryanair vylepšil výsledky na všech úrovních; od začátku roku jeho akcie vzrostly o 44 %.

(Zdroje: CNBC, IATA, Bloomberg) 


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.05.2025
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  
16:31Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem, parlament to napravil ještě dnes
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  
6:09Trump jako budíček pro Evropu? Podcast MakroMixér s Alexandrem Hobzou, který se podílel na vzniku Draghiho zprávy
05.05.2025
17:41Setkání s analytikem a makléřem Patrie již zítra v Českých Budějovicích

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - CPI, y/y