Nízkonákladový přepravce dnes oznámil růst celoročního objemu provozu o 6,5 % a přepravil tak 65,3 mil. pasažérů. Dvojka nízkonákladového trhu v Evropě toho dosáhla hlavně zvýšením kapacity letiště v londýnském Gatwicku a také dobrou schopností přitáhnout business cestující.
V roce 2014 dosáhl tzv. load factor (měřící obsazenost letadel) 90,8 % a vzrostl tak o 1,5 %. Firma zvýšila svojí marketingovou přítomnost na letištích v Gatwicku a Lutonu což také částečně pomohlo k oslovení celkově 12 milionů business cestujících za celý rok 2014. Tento fakt dále vyostřuje boj a rivalitu mezi a full-service přepravci jako nebo německou Lufthansou, kteří se dostali v posledním čtvrtletí do potíží způsobených stávkami.
Nebyli ovšem sami, stávka se nevyhnula ani EasyJetu. Firmou se na přelomu roku přehnala stávka, kterou organizovaly odbory ve Francii. Byla zrušena asi 120 letů včetně letů do Lutonu. A cestující byli žádáni, aby si ověřili status svého letu před odjezdem na letiště.
Low-cost jednička nezůstal pozadu a přidal 6 % cestujících na 86,4 mil. přepravených cestujích v posledních 12 měsících končící prosincem. A to stačí na první místo zcela s přehledem. V současném fiskálním roce má za cíl přepravit 90 milionů cestujících.
Levná ropa - faktor číslo jedna ?
Stále padající ceny ropy jsou fenoménem posledních několika měsíců. S tím jak klesají ceny ropy by postupně měla klesat cena i leteckých paliv. Z toho by měla profitovat většina leteckých dopravců včetně EasyJetu s výjimkou některých, které zahedgeovali ceny paliv na určitých úrovní. To se stalo například Norwegian Air, která díky své čisté pozici na zajišťovacích kontraktech ztrácí přes 66 mil. USD.
Cena leteckého paliva podle IATA podle reportu z 26. prosince 2014 spadla meziměsíčně o 21,9 %. O rok nazpět byla cena dokonce o 42 % vyšší. V Evropě byl pokles cen o jedno až dvě procenta nižší. Přesto to znamená významný manévrovací prostor pro letecké společnosti a příležitost k zvýšení své profitability.

Cena galonu poklesla na burze v Rotterdamu na 1,72 USD v prosinci a v lednu klesá dále na 1,68 USD za galon. Což je téměř poloviční cena proti 2,92 USD za galon v červnu.
V posledním pololetí, kdy společnost reportovala výsledky končící zářím roku 2014 předvedla zisk na akcii ve výši 1,25 GBP. Což znamená meziročně růst o 11 %.
V dalším pololetí bychom již měly plně vidět jestli se snížení nákladů pozitivně projeví na ziskové marži, výši nákladů a finálním zisku společnosti. Ta by tak mohla překvapit odhady a připsat si eventuální zisky na ceně akcie. bude za první pololetí S1 15 vyhlašovat výsledky 12. května 2015.
Na druhé straně je také možné, že je očekávané zlepšení ziskovosti firmy dávno inkorporované do ceny akcie. Aktuálně se akcie obchoduje za 1,66 GBP za akcii. Ovšem za posledních devadesát dnů obchodování si připsal přes 28 % na ceně. Proto je třeba obezřetně zvážit všechny faktory.

Zdroj: Bloomberg, IATA, Reuters