I v listopadu byl hlavním motorem růstu maloobchodních tržeb motoristický segment. Už čísla z registrací nových vozů naznačovala, že výsledek obchodu bude velmi slušný. Maloobchod bez aut se drží umírněnějšího trendu, který více odpovídá vývoji finanční situace domácností.
Do meziročních čísel maloobchodu promluvily dva základní faktory. A sice o dva dny nižší počet pracovních dnů, který celkový výsledek obchodu ovlivnil více než třemi procentními body (4,1 % po očištění vs. 0,8 % neočištěno), a rovněž vyšší srovnávací základ. V listopadu 2013 totiž krátce po devalvaci obyvatelé vzali obchody „útokem“, aby uspíšili své vánoční nákupy a vyhnuli se případným negativním dopadům oslabené koruny.
Loni v listopadu se nic podobného neopakovalo. Očištěné tržby obchodu bez aut rostly pouze o 1,8 %. Zvýšeného zájmu se jako již tradičně dočkaly obchody s elektronikou, která nehledě na korunu stále díky konkurenčnímu tlaku na světovém trhu zlevňuje. Vedle toho si na své přišly opět internetové obchody, jejichž podíl na celkových tržbách soustavně a rychle narůstá.
Růst maloobchodních tržeb (bez aut) potvrzuje zvýšený apetit spotřebitelů k nákupům. Tentokrát však není hlavním hybatelem strach z dopadů devalvace, ale celkově příznivější reálná situace domácností. Díky zlevněným energiím, levnějším telekomunikacím a pohonným hmotám mají možnost ušetřené peníze utratit za něco jiného. A to i v situaci, kdy nedochází k akceleraci růstu mezd.
Letošní rok bude ve znamení o něco slabšího růstu maloobchodních tržeb, než jaký jsme viděli v loňském roce. O něco pomaleji nejspíše porostou prodeje aut a zbylá větší část maloobchodu si udrží pozitivní dynamiku okolo tří procent. Nejde samozřejmě o takový růst poptávky, který by tlačil inflaci vzhůru. Inflace zůstane i nadále velmi nízká, a tak lidé budou moci peníze ušetřené za levnější energie, benzín a potraviny utratit jinde.