Na čínském trhu s osobními automobily dochází k významné změně. Prodeje nových aut v květnu rostly pouze o 1,2 %, což odráží rozvoj trhu s ojetými vozy. Zájemci o automobil mají totiž nyní mnohem širší volbu a nejsou už nuceni ke koupi nového vozu. Zeleně je v grafu vyznačen vývoj prodejů ojetých vozů, červeně těch nových:

Investoři a automobilky ještě plně nedoceňují, jak velký dopad bude zmíněný posun mít. Graf obsahuje i naše projekce dalšího vývoje. Poměr prodejů ojetých vozů k novým vozům bude růst velmi prudce až k hodnotám 2 – 3, které jsou typické pro vyspělé trhy. V Číně v roce 2010 tento poměr dosahoval hodnoty 0,22, nyní se pohybuje na hodnotě 0,5 a podle našich předpovědí by se měl v roce 2020 pohybovat kolem jedné. Ukončení růstové stimulace bude také znamenat pokles tempa růstu celého trhu. To v roce 2010 dosahovalo 19 %, v roce 2014 14 % a my předpokládáme, že v roce 2020 bude celý trh růst pouze o 6 %.
Je samozřejmě možné, že se vývoj vydá jinou cestou. Ve všech scénářích ale hraje trh s ojetými vozy významnou roli. Doposud ji neměl a nyní budou mít příležitost pro získání vozu i běžní obyvatelé, protože budou k dispozici starší a levnější vozy. Posun na trh s ojetinami bude také podporován obtížemi se získáváním nových poznávacích značek, které jsou patrné v největších městech. Například v Pekingu by měl být počet vozů do roku 2017 omezen na 6 milionů.
Druhý graf popisuje vývoj prodejů osobních vozů na hlavních světových trzích. V Číně vzrostly prodeje z 6,3 milionu v roce 2007 na 19,4 milionu v roce minulém. Ve zbytku světa vzrostly za stejné období prodeje aut pouze o 600 000 na 40,8 milionu v roce 2014:

Číňané až donedávna využívali hlavně kola a motocykly a v roce 2000 bylo v Číně pouze 16 milionů automobilů. Většina z nich byla přitom málo kvalitní. Po roce 2008 se ale díky stimulačnímu programu prudce zvedla atraktivita čínského trhu a v roce 2014 měly jen německé značky 27% podíl na trhu. Kvalita vozů se rychle zvyšovala, což ale také znamená, že roste potenciál trhu s ojetými vozy. I naše nejoptimističtější projekce počítají s tím, že trh s novými vozy poroste do roku 2020 pouze o 6 milionů ročně. Ve srovnání s lety 2008–2014 půjde o dramatický rozdíl. Investoři i dodavatelé pravděpodobně zjistí, že historický vývoj není ani zde dobrým vodítkem pro vývoj očekávaný.
Autorem je Paul Hodges ze společnosti International eChem.
Zdroj: BeyondBrics