Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Na čínském trhu s automobily dochází k významné strukturální změně

Na čínském trhu s automobily dochází k významné strukturální změně

17.7.2015 13:10
Autor: Redakce, Patria Online

Na čínském trhu s osobními automobily dochází k významné změně. Prodeje nových aut v květnu rostly pouze o 1,2 %, což odráží rozvoj trhu s ojetými vozy. Zájemci o automobil mají totiž nyní mnohem širší volbu a nejsou už nuceni ke koupi nového vozu. Zeleně je v grafu vyznačen vývoj prodejů ojetých vozů, červeně těch nových:

Čína auta1.jpg

Investoři a automobilky ještě plně nedoceňují, jak velký dopad bude zmíněný posun mít. Graf obsahuje i naše projekce dalšího vývoje. Poměr prodejů ojetých vozů k novým vozům bude růst velmi prudce až k hodnotám 2 – 3, které jsou typické pro vyspělé trhy. V Číně v roce 2010 tento poměr dosahoval hodnoty 0,22, nyní se pohybuje na hodnotě 0,5 a podle našich předpovědí by se měl v roce 2020 pohybovat kolem jedné. Ukončení růstové stimulace bude také znamenat pokles tempa růstu celého trhu. To v roce 2010 dosahovalo 19 %, v roce 2014 14 % a my předpokládáme, že v roce 2020 bude celý trh růst pouze o 6 %.

Je samozřejmě možné, že se vývoj vydá jinou cestou. Ve všech scénářích ale hraje trh s ojetými vozy významnou roli. Doposud ji neměl a nyní budou mít příležitost pro získání vozu i běžní obyvatelé, protože budou k dispozici starší a levnější vozy. Posun na trh s ojetinami bude také podporován obtížemi se získáváním nových poznávacích značek, které jsou patrné v největších městech. Například v Pekingu by měl být počet vozů do roku 2017 omezen na 6 milionů.

Druhý graf popisuje vývoj prodejů osobních vozů na hlavních světových trzích. V Číně vzrostly prodeje z 6,3 milionu v roce 2007 na 19,4 milionu v roce minulém. Ve zbytku světa vzrostly za stejné období prodeje aut pouze o 600 000 na 40,8 milionu v roce 2014:


Čína auta2.jpg

Číňané až donedávna využívali hlavně kola a motocykly a v roce 2000 bylo v Číně pouze 16 milionů automobilů. Většina z nich byla přitom málo kvalitní. Po roce 2008 se ale díky stimulačnímu programu prudce zvedla atraktivita čínského trhu a v roce 2014 měly jen německé značky 27% podíl na trhu. Kvalita vozů se rychle zvyšovala, což ale také znamená, že roste potenciál trhu s ojetými vozy. I naše nejoptimističtější projekce počítají s tím, že trh s novými vozy poroste do roku 2020 pouze o 6 milionů ročně. Ve srovnání s lety 2008–2014 půjde o dramatický rozdíl. Investoři i dodavatelé pravděpodobně zjistí, že historický vývoj není ani zde dobrým vodítkem pro vývoj očekávaný.

Autorem je Paul Hodges ze společnosti International eChem.

Zdroj: BeyondBrics




Čtěte více:

Vladimír Bezděk: S ČSOB Pojišťovnou chci být trojkou pojišťovacího trhu
16.7.2015 17:00
ČSOB Pojišťovna má nového ředitele: Vladimíra Bezděka. A ten se pustil...
Swatch: Zisk v 1H se propadl o 20 %, akcie díky pozitivnímu výhledu letěly vzhůru
16.7.2015 16:45
Skupina Swatch zveřejnila za první polovinu tohoto roku pokles provozn...
Google (DIP) předvedl solidní výkon ve 2Q15
17.7.2015 9:59
Včera večer po uzavření trhu představil svoje výsledky také vyhledávac...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data