Kvartální tržby se znovu prudce zvýšily, akciová bonanza se ale nekonala. Provozovatel největší sociální sítě na světě upozornil, že chystá změny v reklamní strategii a nebude tento výsledek asi schopen zopakovat. Akcie se v prodlouženém obchodování propadly až o 8,5 procenta. Dnes před otevřením burzy klesaly znovu o více než 6 procent.
ohlásil (už skoro notoricky) další nárůst celkových tržeb. Ty se díky rostoucím příjmům z reklamy v mobilních zařízeních zvýšily o 56 procent na 7,01 miliardy dolarů. Pro firmu to je už čtvrtý kvartál za sebou, kdy byly výnosy vyšší o více než polovinu. Výsledek zároveň překonal očekávání analytiků, kteří tržby odhadovali na 6,92 miliardy dolarů.
Čistý zisk stoupl ve třetím čtvrtletí na 2,37 miliardy dolarů z 891 milionů dolarů před rokem. Počet lidí, kteří využívají síť alespoň jednou měsíčně, se v září vyšplhal na 1,79 miliardy, což představuje meziroční nárůst o 16 procent a rovněž lepší číslo, než s jakým se počítalo na Wall Street.
Dva alarmující komentáře, které během telekonference upustili manažeři firmy, ale stačily na to, aby poslaly akcie dolů.
S oběma z nich přišel finanční ředitel David Wehner, který nejdříve prohlásil, že růstové tempo výnosů v příštím roce „významně“ klesne. totiž nebude s to dál zvyšovat procento reklam, které se jeho uživatelům zobrazují na „zdi“.
Reklama je přitom zásadním zdrojem celkových výnosů. Příjmy z inzerce obstarávají více než 97 procent veškerých tržeb . Její význam je o to větší, že investuje do nových oblastí jako virtuální realita nebo služby pro zasílání zpráv, které nemusejí vytvářet příjmy i celé roky.
Výkonnost firmy se tudíž odvíjí od hlavních inzertních aktivit, a to především na mobilních zařízeních. Jenom ve sledovaném kvartálu dosahovaly příjmy z reklamy 6,8 miliardy dolarů. Inzerce na mobilních zařízeních měla přitom na těchto na příjmech podíl 84 procent oproti 78 procentům před rokem.
Facebook teď ale začne podíl reklam v proudu příspěvků zveřejňovaných uživateli tlumit, aby neodrazoval ty, kdo si přišli přečíst vzkazy od kamarádů, a ne se dívat na reklamu, řekl Wehner.
Pro investory tím špatné zprávy neskončily. Wehner rovněž oznámil, že kapitálové výdaje se příští rok „podstatně“ zvýší s tím, jak firma buduje datová centra a najímá špičkové experty.
Akcie stouply letos zatím o 22 procent. Vývoj titulu zachycuje graf níže, akciový index Nasdaq je pro srovnání zachycen žlutě. Cena akcie se po Wehnerových komentářích propadla ve středečním prodlouženém obchodování až o skoro 11 dolarů na 116,31 dolaru za jednu.

Zdroje: BBG, ČTK, Press Release