Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Průzkum GfK: Češi stále vedou v nákupech potravin nebo drogerie ve slevách

Průzkum GfK: Češi stále vedou v nákupech potravin nebo drogerie ve slevách

28.03.2017 13:46
Autor: ČTK

Růst podílu potravin a drogerie, které Češi kupují ve slevách, se loni po letech předchozího růstu zastavil. Lidé ale koupili v akcích 46,7 procenta tohoto sortimentu, o 0,2 procentního bodu méně než předloni, a je to stále podíl nejvyšší v Evropě. Vyplývá to z údajů společnosti GfK zveřejněných na tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu. Řadu měsíců klesá i výše slev potravin, průměrná sleva se snížila od roku 2015 o 0,9 procenta na 27,3 procenta.

Klesá i význam reklamních letáků. Podíl lidí, kteří kupují podle letáků, klesl od roku 2013 ze 40 na 33 procent. Ve věkové skupině 61 až 69 let loni nakupovala podle slev v letáku polovina lidí. Ve věku 30 až 45 let to bylo 30 procent zákazníků.

Podíl rychloobrátkového zboží, které Češi nakoupí ve slevách, dosáhl loni v ČR 52 procent a byl stále jeden z nejvyšších v Evropě. V Německu je to 16 procent, v Rakousku 30 a v Polsku 23 procent.

Podíl deseti největších obchodních řetězců v ČR na výdajích domácností loni dosáhl 76 procent. Je to zhruba stejně jako v Rakousku, Německu či Maďarsku. Češi loni absolvovali průměrně 340 nákupů za rok, meziročně o dva méně. Průměrný výdaj na jeden nákup mírně stoupl na 228 korun.

Podíl nákupů privátních značek řetězců ve výdajích domácností stoupl v Česku na 21 procent, přesto je stále výrazně nižší než v západní Evropě. V Německu je to 36 procent, v Rakousku 32 procent. Privátní značky se na prodejích na Slovensku a v Maďarsku podílí 27 procenty. Podle GfK tento podíl závisí na rozvinutosti moderního maloobchodu v zemi.

České domácnosti utratí největší část svých výdajů v hypermarketech - 33 procent. Podíl diskontů se od roku 2012 zvýšil z 15,8 na 19 procent. Ztrácí na opak malé obchody. Za poslední čtyři roky jejich podíl na výdajích českých rodin klesl o tři procentní body na 17,7 procenta.

Mezi nejznámější obchody s potravinami v ČR patří hypermarkety Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket, supermarkety Albert, Billa a Tesco supermarket, diskonty Lidl a Penny Market a družstevní prodejny COOP. Kvůli konkurenci velkých řetězců v Česku ubývají malé obchody, podle údajů společnosti Nielsen ubyly od roku 2005 do loňska zhruba tři tisíce malých prodejen "tradičního" obchodu.


Čtěte více:

Wall Street zavřela smíšeně; pod prodejním tlakem byli maloobchodníci
05.01.2017 22:00
Americké akciové trhy po většinu dne mírně ztrácely a nakonec zavřely ...
Týdenní výhled - Americký maloobchod, evropský průmysl, česká inflace a start výsledkové sezóny
09.01.2017 16:26
Ve světovém kalendáři máme na tento týden několik vystoupení bankéřů z...
Prodeje aut vytáhly americký maloobchod k vyššímu růstu
13.01.2017 14:45
Maloobchodní tržby v USA se v prosinci zvedly o 0,6 procenta po 0,2pro...
Slabší vánoční nákupy - britský maloobchod překvapil poklesem
20.01.2017 10:43
Maloobchodní tržby ve Velké Británii za prosinec klesly o 1,9 procenta...
Americký maloobchod po vánocích brzdil, dopadl však lépe, než se čekalo
15.02.2017 15:11
Maloobchodní sezónně očištěné tržby v USA se propadly z prosincového ...
Investoři věří německé ekonomice více. Brzdou ale maloobchod, zakázky i stín voleb
14.03.2017 12:19
Důvěra investorů v německou ekonomiku se v březnu zlepšila, index ZEW ...
Američané stále utrácejí, i když pomaleji. Maloobchod se zvedá
15.03.2017 13:41
Vývoj maloobchodních tržeb v USA za únor splnil očekávání. Díky vzestu...
Maloobchod v Británii konečně začal růst
23.03.2017 10:38
Přelom roku byl z pohledu britských maloobchodníků slabý. Předvánoční ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data