Automobilový průmysl je jedním z klíčových oborů, ve kterých je zaměstnáno v mnoha zemích světa, nadprůměrné procento lidí. Nejinak tomu je i ve Spojených státech amerických. Ale teď se obor, kromě zaměstnanosti, dává o sobě vědět i tím, že je hlavním hnacím motorem vývoje čistých technologií v USA. Zjistil to deník The Wall Street Journal (WSJ).
Podle komentáře Marka Muroa, vědeckého pracovníka v Brookings Institution a Dustina Swondera, se mění zaměření inovační činnosti v oblasti čisté energie: Do stále většího zájmu se totiž dostávají dopravní a bateriové technologie.
Technologické patenty na čistější energie v USA rostou
Z analýzy deníku WSJ vyplývá, že v loňském roce počet patentových inovací v oblasti solárních, větrných a i většiny ostatních technologií klesal, stejně jako objem investic rizikového kapitálu do čistých technologií. Naproti tomu počet patentů pro auto produkty a investice do nápadů na přepravu a skladování energie spojenou s dopravou, jsou nyní jedním z nejsilněji rostoucích oborů a impulzem pro rozvoj čistých technologií.
Čísla to podle WSJ dokumentují jasně: Téměř jedna pětina všech nových patentů z oblasti čistých technologií od roku 2011 byla spojena s odvětvím dopravy a dalších 15 % s oblastí skladování energie. Segment dopravy dosáhl v roce 2015 nového rekordu, když bylo přihlášeno 7 433 patentů a obor uchování kapacit energie dosáhl v roce 2016 5 474 přihlášených patentů. A ještě důležitější zjištění je, jaké společnosti se podílely největší měrou na výše popsaných aktivitách.
V letech 2011 až 2016 podaly nejvíce návrhů na registraci patentů v uvedených segmentech společnosti z odvětví automobilového průmyslu, přičemž značky jako , , , a Delphi podle statistik a zjištění WSJ registrovaly individuálně více než 1 400 patentů. Žádný jiná kategorie z oboru čistých technologií zároveň nepřilákala tolik finančních prostředků, jako právě segment dopravy a uchování energie. Do inovací tohoto segmentu, souvisejících s čistými energiemi, firmy investovaly za poslední tři roky více než 5 miliard dolarů, což je také nový rekord. Trendem je ti to, že „tradiční“ investoři ze segmentu rizikového kapitálu se z podobných aktivit stahují, o to více ale roste podíl investic samotných automobilek.
Hnacím motorem změn v čistých energiích zůstane automobilový průmysl
A i když se tempo inovací v poslední době zdá být ohledně čistých technologií v jiných kategoriích pomalejší, automobilový průmysl se díky novinkám v technologiích uchování energie a jejím skladování a vývoje pokročilých materiálů, stává hybatelem dění. Díky těmto záležitostem roste zájem o takové klíčové oblasti automobilového oboru, jako je účinnost motoru, elektrifikace hnacího ústrojí a levné technologie baterií, které jsou zapotřebí pro pohon elektro mobilů. Konkurence přitom nenarůstá jen mezi automobilkami navzájem, ale i výrobci aut a jejich „hi-tech“ konkurenty, jako Google, , či . Nové možnosti inovací nabízejí kategorie jako je sdílení jízd/aut, aplikace pro sledování vozového parku, dopravní software a autonomní vozidla vůbec.
Technologické inovace v dopravě mají, zdá se, zajištěnu i budoucnost. V loňském roce totiž poprvé od roku 1979 došlo k tomu, že emise oxidu uhličitého z odvětví energetiky byly poprvé nižší než emise z dopravy. To podle WSJ znamená, že tzv. „dekarbonizace“ odvětví dopravy se nyní stává hlavním tématem k řešení v USA, a to nejen kvůli celosvětovým snahám snížit emise.