Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: BMW sází na opatrnost, Daimler na agresivitu, Toyota svou šanci promarnila

Víkendář: BMW sází na opatrnost, Daimler na agresivitu, Toyota svou šanci promarnila

01.07.2017 17:47, aktualizováno: 3.7. 17:23
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Šéf BMW Harald Krüger sedí vedle čtyř futuristických modelů aut jeho firmy a hovoří o tom, jaké jsou jejich přednosti ve srovnání s konkurencí. Je ale možné, že produktová diferenciace bude v následujícím desetiletí stále méně relevantní. Rostoucí počet uživatelů aplikací jako Uber, Didi či Lyft se totiž nestará o konkrétní model nebo značku. U leteckých společností nás nezajímá, jakým letadlem konkrétně letíme. Důležitý je poskytovatel letu. Podobné to může být i v osobní automobilové dopravě a pro tradiční automobilky je to jedna z největších výzev, píše John Thornhill ve Financial Times.

Očekává se, že přímé vlastnictví automobilů bude klesat. Celý ekosystém se bude pohybovat směrem k autonomnímu řízení, elektromobilům a vozům propojeným internetem. Wilko Stark, který má na starosti strategii společnosti Daimler, tvrdí, že budoucnost nehodnotí podle toho, co se děje v jeho firmě či v BMW. Dívá se do Číny, sleduje, co dělá Uber a Lyft, kam se svým samořídícím vozem míří Google a o co se pokouší Apple. To jsou podle něj noví konkurenti, na které musí jeho automobilka reagovat. 

K tomu všemu je pravděpodobné, že se zostří konkurence ze strany tradičních euromobilek. V Detroitu se Ford a GM snaží o vývoj vlastních samořídících aut, Nissan a Toyota svádí boj na poli elektromobilů. V Německu se spolu potýkají tradiční rivalové segmentu luxusních vozů BMW a Daimler. Tyto automobilky se tradičně zaměřují zejména na kvalitu, styl a značku, i ony se ale přesouvají k investicím a výzkumu v oblasti autonomního řízení, elektromobilů a sdílení vozů. 

BMW spojilo síly se dvěma technologickými společnostmi. První z nich je izraelská Mobileye a druhou kalifornský Intel. BMW chce v roce 2021 uvést na trh autonomní vůz a doufá, že se stane vzorem pro další rozvoj v této oblasti. Automobilka chce totiž vytvořit a nabízet operační systém, který by mohli využívat i jiní.

Daimler se vydal jinou cestou a snaží se využít synergie v celé skupině, která na rozdíl od BMW vyrábí i nákladní vozy a autobusy. Obě firmy mají ale společné zájmy v oblasti sdílení vozů, protože oběma hrozí pokles zájmu o přímé vlastnictví aut. Obě automobilky tak už testují či přímo provozují své vlastní programy sdílení vozů. Program Daimleru pro sdílení vozidel pod názvem car2go funguje už od roku 2008 jako standardní program pro sdílení vozidel.

Christian Ludwig z banky Bankhaus Lampe tvrdí, že v automobilovém průmyslu dochází „ke změně paradigmatu“. Už nejde jen o to vyrábět ta nejlepší auta. Kvalita bude i nadále nutností, ale nepůjde o hlavní pilíř, na kterém lze postavit úspěch podobně, jako tomu bylo v minulosti. Významný bude vývoj na trhu elektromobilů a i v této oblasti se strategie německých automobilek liší. 

BMW nedávno informovalo, že hodlá jít směrem flexibility a ve svých továrnách bude na společné platformě schopno vyrábět jak vozy s elektrickým, tak se spalovacím motorem. Daimler naopak hodlá investovat 10 miliard eur do platformy, která bude sloužit pouze pro elektromobily, a to od těch nejmenších až po SUV. Podle analytiků je BMW v této oblasti opatrnější a nechává si zadní vrátka otevřená pro případ, že elektromobily nebudou tak velkým trhem, jak se nyní předpokládá. Daimler je ve svých plánech agresivnější, což se mu může vyplatit v případě, že dojde k naplnění optimistických projekcí. 

Dosavadní a očekávaný vývoj podílu elektromobilů na celkových prodejích nových vozů ve světě, USA a Evropě shrnuje následující graf. Podle banky UBS by měl tento podíl v Evropě v roce 2025 dosáhnout 30 %, ve světě 14 % a v USA 5 %:

a

Poučný pro všechny tradiční automobilky je příběh japonské Toyoty, která na trh uvedla svůj hybridní vůz mnohem dříve než konkurence. Prodeje Priusu ale její vedení nepřesvědčily, že jde o správný směr, a automobilka nakonec uvolnila pozici na trhu. Toho využila Tesla, zatímco Toyota investovala do vývoje vodíkových článků. Julie Boote z Pelham Smithers Associates ale tvrdí, že vodíková infrastruktura je deset let za dobíjecími stanicemi pro elektromobily. Je podle ní příliš brzy tvrdit, že Toyota učinila špatný krok, ale je zřejmé, že vlády po celém světě podporují elektromobily a ne vodík. Toyota se pak každopádně opozdila za vlnou inovací v oblasti elektrifikace i samořídících vozů. 

(Zdroj: FT, Bloomberg, Daimler)

 

Čtěte více:

Víkendář: Čína se snaží vyhnout potravinové krizi, změní tím celý svět
28.05.2017 17:05
Čína čelí palčivému problému. Pokud má uživit svou populaci i ve druhé...
Víkendář: Karty mezi USA a Evropou se rychle otočily
27.05.2017 8:35
Když Donald Trump vyhrál prezidentské volby, Evropa se z pesimismu vyv...
Víkendář: Které firmy dostanou ze svých lidí nejvíce?
04.06.2017 7:21
Největší výdaje jdou u řady společností směrem k získání a udržení tal...
Víkendář: Trump otevřel Evropě oči a Britové budou asi bez dohody
03.06.2017 7:29
Evropská komisařka Cecilia Malmströmová v rozhovoru pro Der Spiegel uv...
Víkendář: Měla by se střední Evropa bát nového francouzského prezidenta?
10.06.2017 16:22
Nový francouzský prezident Emmanuel Macron má řadu nápadů, jak zachrán...
Víkendář: Jako kdybychom umístili centrum boje s fašismem do Berlína
11.06.2017 7:44
Trumpova návštěva Saúdské Arábie by měla budit velké obavy. Americký p...
Víkendář: Naivní ekonomické sny o osvícených autoritářích
17.06.2017 7:26
Žádná země na světě nemá větší potenciál pro zlepšení životních podmín...
Víkendář: Evropa už si nemůže dovolit mentalitu malých států, musí se postarat sama o sebe
18.06.2017 7:32
Prezident Evropské komise Jean-Claude Juncker v rozhovoru pro Der Spie...
Víkendář: Mají mocní lidé poškozený mozek?
25.06.2017 16:04
Kdyby moc byla na předpis, musel by se u ní uvádět dlouhý seznam nežád...
Víkendář: Byl Lenin německým agentem?
24.06.2017 8:54
Vladimir Iljič Uljanov, známý spíše pod jménem Lenin, se v polovině du...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.04.2024
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university