Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pro Volkswagen je prý Škoda Auto nebezpečná konkurence. Chce ji krotit

Pro Volkswagen je prý Škoda Auto nebezpečná konkurence. Chce ji krotit

04.10.2017 16:30, aktualizováno: 4.10. 18:20
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Snaží se tak omezit konkurenci, kterou značka Škoda představuje pro klíčovou koncernovou značku Volkswagen. Agentuře Reuters to řekly zdroje z podniku. Český ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) věří, že všechny plánované investice německého koncernu Volkswagen ve Škodě Auto budou dále pokračovat.

Příznivé recenze a ziskovost automobilů značky Škoda podle Reuters stupňují rivalitu uvnitř skupiny Volkswagen v době, kdy značka VW směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách.

Německé odbory, které mají pod kontrolou polovinu dozorčí rady Volkswagenu, vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň i potenciální záchranný kruh. Podle zdroje blízkého dozorčí radě požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren. Domnívají se také, že Škoda by měla platit vyšší poplatky za využívání hlavní koncernové platformy pro konstrukci automobilů označované jako MQB.

Šéf značky VW Herbert Diess podle agentury Reuters také usiluje o to, aby ochránil budoucí modely VW před přímou konkurencí ze strany levnějších škodovek. Na nedávné schůzce vedoucích pracovníků podle zdrojů obeznámených se situací vyzval k větší diferenciaci mezi značkami VW a Škoda z hlediska cílových trhů a zákazníků.

"Zabýváme se budoucím postavením značek, ale diskuse stále pokračují," uvedl podle Reuters mluvčí koncernu. Odmítl ale k této problematice poskytnout další komentář. "Bližší informace v této věci dosud nemáme k dispozici," uvedl dnes ministr Havlíček. Ministerstvo podle něj ví pouze o vnitřní diskusi, která se v rámci koncernu už nějaký čas odehrává. Bližší detaily k ní ale ve stanovisku nezmínil.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) se chce v krátké době setkat s vedením Škody Auto i podnikových odborů. Sejde se s členem představenstva za oblast řízení lidských zdrojů Škoda Auto Bohdanem Wojnarem a také s předsedou Odborů KOVO Škody Auto Jaroslavem Povšíkem.

Předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík už minulý měsíc upozornil na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa. "Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit," řekl Povšík týdeníku Škodovácký odborář. Nástupce Superbu se ale neobjeví před rokem 2020.

"Jednou z klíčových komparativních výhod koncernu Volkswagen je možnost sdílení výrobních kapacit napříč značkami. Škoda Auto takto například zajišťuje výrobu vozů Seat ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách, nebo naopak využívá kapacit závodu Volkswagen v Bratislavě pro výrobu modelu Škoda Citigo," řekl ČTK mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek.

Cílem značky VW je upevnit si vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh, tvrdí zdroje Reuters. Zástupci značky VW se podle zdrojů domnívají, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie a levnější pracovní síly. V České republice činí mzdy ve zpracovatelském sektoru v průměru 10,10 eura na hodinu, zatímco v Německu je to 38,70 eura na hodinu, plyne podle Reuters z údajů německých statistiků.

Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard Kč). Zisková marže v divizi tak dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na pouhých 1,8 procenta, uvedl Reuters.

Volkswagen se podle agentury snaží na veřejnosti vzájemnou rivalitu mezi koncernovými značkami bagatelizovat. Diess v rozhovoru s Reuters upozornil, že v sortimentu koncernu se vzhledem k jeho šíři bude vždy objevovat určitá duplicita. "Určitá vnitřní konkurence je ale i přínosná," prohlásil.

 
 
 
 

Čtěte více:

Ducati půjde definitivně vlastní cestou. Volkswagen ale prodej musí odložit
11.09.2017 15:19
Když se na konci dubna 2017 (Psali jsme ZDE) objevila zpráva o tom, ž...
Kauza Dieselgate: Volkswagen zvyšuje rezervy na řešení skandálu a akcie ztrácejí
29.09.2017 12:04
Německý automobilový koncern Volkswagen se rozhodl zvýšit finanční rez...
Evropské burzy míří k letos nejlepšímu měsíci, Volkswagen padá
29.09.2017 15:00
Evropské burzy mají namířeno k nejlepšímu měsíčnímu výkonu v letošním ...

Váš názor
  • Bruttt
    06.10.2017 22:21

    Tady to píšou taky, německá technologie, česka levna pracovní síla
    Velkamedvědice
  •  
    04.10.2017 18:29

    No mě připadá, že tohle už jsme tady jednou měli ve formě prohlášení na téma, že Škoda bude dostávat pokročilé technologie vyvinuté v Německu později než Volkswagen. Asi o ně zákazníci tak moc nestáli, když to "konkurenci" uvnitř firmy nezabránilo. Mě to celé současné strašení ale přijde jako chlácholení německých odborů, protože firma by musela být padlá na hlavu, aby preferovala výrobu v dražší lokalitě. A naši postbolševičtí odboráři si přihřívají polívčičku, protože nakonec k ničemu nedojde a oni budou za spasitele. Páté kolo u vozu tentokrát vyšlo na ministerstvo průmyslu a obchodu, teda to české.
    Rrr
  • Kucííí z Německa
    04.10.2017 17:07

    "Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie a levnější pracovní síly" :D:D:D Tam jim kucííí německý zvedněte plat na ten německý, aby tu výhodu neměli co vám brání :D. Proto ste sem taky lezly za levnou pracovní silou ne.
    Baba Jaga
Aktuální komentáře
15.12.2025
17:46Wall Street kolísá, trhy čekají na klíčová data z USA  
17:23Ekonomika a zisky obchodovaných firem v příštím roce
15:50SAP, Klarna, Spotify: Analytici předpovídají v příštím roce silný růst
14:25JPMorgan: Dolar bude ovlivňovat „ne tak velká americká výjimečnost“
13:07Týdenní výhled: Trhliny v AI narativu, opožděná makrodata a zasedání centrálních bank  
11:45Stříbro letos překonává i zlato. Příští rok může jeho jízda podle analytiků pokračovat
11:28Evropské akcie začínají týden růstem. Vedle AI se v příštích dnech vloží do hry makro  
10:00Revolucionář v robotických vysavačích iRobot vyhlásil bankrot
8:56Poslední celý obchodní týden roku pro akcie otevírají zisky futures a zlato u maxima. Otazníky nad AI a Santa rally  
8:47Rozbřesk: Nová vláda přebírá ekonomiku s nízkou inflací. Energie ji v lednu mohou stlačit ještě níže
6:01Investiční výhled 2026: Čína přispívá k růstu i rizikům  
14.12.2025
13:21BlackRock: Umělá inteligence přinese dezinflační tlaky, Fed by měl jít se sazbami dolů
9:33Víkendář: Místo centrální banky podřízené vládě je lepší to, co udělal Clinton v 90. letech
13.12.2025
14:29Trumpova politika a její skutečné plody
9:07Víkendář: Změní stablecoiny monetární prostředí a fungování centrálních bank?
12.12.2025
22:00Wall Street se propadla nejvíce za tři týdny; stačilo pár komentářů k AI  
17:36Třetí fáze akciového trhu: těšení se na přínosy nových technologií
16:04Apple vs. AI bublina. Proč investoři hledají útočiště u výrobce iPhonu?
14:04Českou ekonomiku zatím táhne spotřeba a investice, ale zpomalení je na obzoru
12:37Euforie nevydržela. Akcie Broadcomu po konferenčním hovoru klesají kvůli obavám o ziskovost v AI  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:50JP - Index podnikatelské aktivity Tankan
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - Empire State Manufacturing index