Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pro Volkswagen je prý Škoda Auto nebezpečná konkurence. Chce ji krotit

Pro Volkswagen je prý Škoda Auto nebezpečná konkurence. Chce ji krotit

04.10.2017 16:30, aktualizováno: 4.10. 18:20
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Snaží se tak omezit konkurenci, kterou značka Škoda představuje pro klíčovou koncernovou značku Volkswagen. Agentuře Reuters to řekly zdroje z podniku. Český ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) věří, že všechny plánované investice německého koncernu Volkswagen ve Škodě Auto budou dále pokračovat.

Příznivé recenze a ziskovost automobilů značky Škoda podle Reuters stupňují rivalitu uvnitř skupiny Volkswagen v době, kdy značka VW směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách.

Německé odbory, které mají pod kontrolou polovinu dozorčí rady Volkswagenu, vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň i potenciální záchranný kruh. Podle zdroje blízkého dozorčí radě požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren. Domnívají se také, že Škoda by měla platit vyšší poplatky za využívání hlavní koncernové platformy pro konstrukci automobilů označované jako MQB.

Šéf značky VW Herbert Diess podle agentury Reuters také usiluje o to, aby ochránil budoucí modely VW před přímou konkurencí ze strany levnějších škodovek. Na nedávné schůzce vedoucích pracovníků podle zdrojů obeznámených se situací vyzval k větší diferenciaci mezi značkami VW a Škoda z hlediska cílových trhů a zákazníků.

"Zabýváme se budoucím postavením značek, ale diskuse stále pokračují," uvedl podle Reuters mluvčí koncernu. Odmítl ale k této problematice poskytnout další komentář. "Bližší informace v této věci dosud nemáme k dispozici," uvedl dnes ministr Havlíček. Ministerstvo podle něj ví pouze o vnitřní diskusi, která se v rámci koncernu už nějaký čas odehrává. Bližší detaily k ní ale ve stanovisku nezmínil.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) se chce v krátké době setkat s vedením Škody Auto i podnikových odborů. Sejde se s členem představenstva za oblast řízení lidských zdrojů Škoda Auto Bohdanem Wojnarem a také s předsedou Odborů KOVO Škody Auto Jaroslavem Povšíkem.

Předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík už minulý měsíc upozornil na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa. "Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit," řekl Povšík týdeníku Škodovácký odborář. Nástupce Superbu se ale neobjeví před rokem 2020.

"Jednou z klíčových komparativních výhod koncernu Volkswagen je možnost sdílení výrobních kapacit napříč značkami. Škoda Auto takto například zajišťuje výrobu vozů Seat ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách, nebo naopak využívá kapacit závodu Volkswagen v Bratislavě pro výrobu modelu Škoda Citigo," řekl ČTK mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek.

Cílem značky VW je upevnit si vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh, tvrdí zdroje Reuters. Zástupci značky VW se podle zdrojů domnívají, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie a levnější pracovní síly. V České republice činí mzdy ve zpracovatelském sektoru v průměru 10,10 eura na hodinu, zatímco v Německu je to 38,70 eura na hodinu, plyne podle Reuters z údajů německých statistiků.

Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard Kč). Zisková marže v divizi tak dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na pouhých 1,8 procenta, uvedl Reuters.

Volkswagen se podle agentury snaží na veřejnosti vzájemnou rivalitu mezi koncernovými značkami bagatelizovat. Diess v rozhovoru s Reuters upozornil, že v sortimentu koncernu se vzhledem k jeho šíři bude vždy objevovat určitá duplicita. "Určitá vnitřní konkurence je ale i přínosná," prohlásil.

 
 
 
 

Čtěte více:

Ducati půjde definitivně vlastní cestou. Volkswagen ale prodej musí odložit
11.09.2017 15:19
Když se na konci dubna 2017 (Psali jsme ZDE) objevila zpráva o tom, ž...
Kauza Dieselgate: Volkswagen zvyšuje rezervy na řešení skandálu a akcie ztrácejí
29.09.2017 12:04
Německý automobilový koncern Volkswagen se rozhodl zvýšit finanční rez...
Evropské burzy míří k letos nejlepšímu měsíci, Volkswagen padá
29.09.2017 15:00
Evropské burzy mají namířeno k nejlepšímu měsíčnímu výkonu v letošním ...

Váš názor
  • Bruttt
    06.10.2017 22:21

    Tady to píšou taky, německá technologie, česka levna pracovní síla
    Velkamedvědice
  •  
    04.10.2017 18:29

    No mě připadá, že tohle už jsme tady jednou měli ve formě prohlášení na téma, že Škoda bude dostávat pokročilé technologie vyvinuté v Německu později než Volkswagen. Asi o ně zákazníci tak moc nestáli, když to "konkurenci" uvnitř firmy nezabránilo. Mě to celé současné strašení ale přijde jako chlácholení německých odborů, protože firma by musela být padlá na hlavu, aby preferovala výrobu v dražší lokalitě. A naši postbolševičtí odboráři si přihřívají polívčičku, protože nakonec k ničemu nedojde a oni budou za spasitele. Páté kolo u vozu tentokrát vyšlo na ministerstvo průmyslu a obchodu, teda to české.
    Rrr
  • Kucííí z Německa
    04.10.2017 17:07

    "Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie a levnější pracovní síly" :D:D:D Tam jim kucííí německý zvedněte plat na ten německý, aby tu výhodu neměli co vám brání :D. Proto ste sem taky lezly za levnou pracovní silou ne.
    Baba Jaga
Aktuální komentáře
22.09.2025
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?
11:04KKCG Financing a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2025
10:56Gartner: Globální výdaje na AI se letos vyšplhají na téměř 1,5 bilionu dolarů
10:49Výnosy stoupají, akcie v Evropě také. Na programu jednání Trump - Si  
9:01BoJ mění směr: Prodej ETF značí konec jedné éry japonské měnové politiky

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data