Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čínské dotace vychovaly konkurenta Tesly, plně nabitý je za 3 minuty

Čínské dotace vychovaly konkurenta Tesly, plně nabitý je za 3 minuty

19.12.2017 17:12
Autor: David Jestřabík, Patria Finance

Čínský výrobce elektrických automobilů NIO začal prodávat svůj první vůz SUV pouhé tři roky po založení společnosti. Model ES8 za poloviční cenu Tesly X nabízí porovnatelný dojezd a "plnou nádrž" již za 3 minuty. Automobilka tak ilustruje rychlý rozvoj elektrických automobilů na čínském trhu a sílu vlivu podpory čínského státu.

Model ES8 s dojezdovou vzdáleností přes 500 km startuje s cenovkou 448 000 juanů (68 000 USD) a zákazníci si automobil mohou objednat skrze dedikovanou mobilní aplikaci, oznámila tento týden společnost NIO. Porovnatelný model Tesla Model X vyjde v Číně na 836 000 juanů, za benzínové BMW X5 pak čínští zákazníci zaplatí 593 300 juanů. „Tesla je rozhodně náš hlavní konkurent v tom smyslu, že si zákazníci budou vybírat především mezi našimi produkty. Již teď máme zákazníky, kteří nám dali přednost právě před Teslou“, řekl zakladatel a předseda představenstva společnosti William Li.

Čínská vláda do rozvoje trhu s elektrickými vozy agresivně investuje již delší dobu, snaží se totiž tímto způsobem alespoň částečně snížit problém s těžce znečištěním ovzduším. Zároveň také omezuje i závislost čínské ekonomiky na dovozu ropy.  Boj o zisk podílů na expandujícím čínském trhu s elektrickými vozidly pak zesílil po říjnovém oznámení Pekingu, že zvažuje zavedení časového horizontu pro zákaz prodeje vozů na fosilní paliva. Čínská vláda také schválila regulaci přikazující automobilkám splňovat rostoucí kvóta na poměr elektromobilů.

Pro dosažení svých cílů vypsala centrální vláda vysoké dotace, ke kterým se v mnoha případech přidává finanční podpora ze strany jednotlivých regionálních vlád. Podle šanghajské poradenské firmy Yale Zhang Auto Foresight může celková podpora na vozidlo dosáhnout až 15 000 USD. Ratingová agentura Fitch pak dodává, že čínské dotace na elektromobily jsou globálně druhé nejštědřejší. Na vyšší příspěvek podle agentury dosáhnou pouze zákazníci v Norsku.

Peking investuje také do stavby infrastruktury pro elektromobily, včetně rozšíření sítě nabíjecích stanic. Právě této nabídky chce NIO plně využít, do roku 2020 chce v Číně mít přes 1 100 „vyměňovacích“ stanic. Majitelé modelu ES8 si na těchto stanicích budou moci nechat vyměnit svou vybitou baterii za plně nabitou. Výměna baterií by měla trvat pouhé 3 minuty, samotná stanice pak může být postavena za jeden den, říká Li.

NIO, založená v roce 2014 a dříve známá pod jménem NextEV, v nedávné době získala investici ve výši 1 mld. USD od skupiny investorů vedených čínským gigantem Tencent. Podle zdrojů Bloombergu zvažuje společnost vstup na jednu z amerických burz v průběhu příštího roku. Podle Williama Li ale žádné pevné datum pro IPO ještě stanoveno není.

Zdroje: Bloomberg, FT, Reuters

 
 
 

Čtěte více:

Jak si vysvětlit podivné chování eurodolaru?
19.12.2017 12:38
Rozdíl ve výnosech amerických vládních obligací a evropských dluhopisů...
Credit Suisse: Evropské energetiky čeká těžký rok. ČEZ není mezi oblíbenci
19.12.2017 10:27
Rok 2018 jako složitý rok a rok změny stojí před evropskými energetika...
Nebezpečná iluze cenové stability
19.12.2017 15:38
Obezřetné prosazování kladné, ale nízké inflace ze strany předních ce...
Euforie německých podnikatelů nečekaně zeslábla
19.12.2017 10:49
Německá podnikatelská důvěra tento měsíc mírně oslabila z rekordní úro...
Makléřský dům už neradí nakupovat Apple
19.12.2017 14:21
Mimořádně proti proudu vyrazila společnost Instinet se svým doporučení...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data