Výroba elektromobilů je stále základem podnikání Tesly a tvoří pro ni tok hotovosti. Nicméně budoucnost je v umělé inteligenci a autonomním řízení. Na Bloombergu o tom hovořil Dan Ives z Wedbush Securities, podle kterého by robotaxíky Tesly mohly do poloviny příštího roku operovat ve třiceti amerických městech.
Vývoj podle experta směřuje k tomu, že žádná společnost na světě včetně čínské BYD nebude schopná konkurovat tomu, v jakém rozsahu bude používat a nabízet autonomní řízení a s ním spojené technologie a služby. K tomu Ives míní, že Tesle začne pomáhat její robot Optimus, který bude „klíčovou součástí jejího úspěchu“ a pomůže firmě dosáhnout kapitalizace ve výši 3 bilionů dolarů.
Waymo může mít na trhu s autonomními taxíky výhodu prvního na trhu, „je ale jen v pěti městech.“ tak podle experta nakonec dokáže mít dominantní podíl na tomto trhu, konkrétně jej odhaduje na 80 %. „Pokud Teslu nenávidíte, budete ji nenávidět dál. Realita je ale taková, že dnes nastal zlatý věk pro tuto společnost,“ dodal Ives s tím, že „Musk je a je Musk“, jeho cíle jsou „dosažitelné“ a je důležité, aby Musk byl motivován i výší své finanční odměny za práci pro Teslu.
Garrett Nelson z CFRA pochází z opačného názorového spektra a na akcie má doporučení prodávat. Na CNBC k Tesle řekl, že její ziskovost nedosáhla na očekávání, ale příčinou byla vyšší než předpokládaná daň ze zisků. Problémem je spíše to, že v komentáři ke svým posledním číslům odmítala komentovat uvádění nových modelů a produktů na trh s tím, že nejde o ten správný kanál, kterým by měly takové informace přicházet. Podle analytika ale v této oblasti panuje značná nejistota.
Nelson řekl, že doporučení k akciím snížil v září a důvodem jsou rozevírající se nůžky mezi růstem ceny akcií a vývojem ziskovosti. K tomu analytik dodal, že předtím byl dlouho „Tesla býkem“, ale pak přišly tři čtvrtletí s negativním vývojem ziskovosti. „A to v době, kdy byly elektromobily stále dotovány. Nyní dojde k eliminaci daňových úlev a je otázka, jak se bude fundament dál vyvíjet.“ Podle experta se změnil výhled na straně rizika a očekávané návratnosti. To je základní důvod, proč změnil doporučení u akcií Tesly na prodávat.
Nelson míní, že schvalování Muskových odměn by se mohlo stát dramatem, pokud by akcionáři nepřistoupili na jeho požadavky. V minulosti ale v podobných situacích jednali opačně a podle experta tomu tak nakonec bude i nyní. Na závěr pak připomněl, že je to už pět let, co začala prodávat Model Y a jejím současným problémem je nedostatek nových modelů elektromobilů. Na základě jejích plánů by se to mělo změnit příští rok, podle experta s tím ale přichází velká nejistota. Cybertruck je přitom podle něj „z komerčního hlediska velkým zklamáním“. Vývoj ziskovosti je přitom do značné míry právě odrazem toho, že nepřišla a nepřichází s novými produkty ve svém tradičním byznysu.
Zdroj: Bloomberg, CNBC