Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
PPP v  Česku:  D4 jako významný krok vpřed?

PPP v Česku: D4 jako významný krok vpřed?

25.12.2017 12:06
Autor: Redakce, Patria.cz

Na konci listopadu 2017 jsme se dočkali nové mety v přípravě PPP projektu v ČR. Po 1,5 roku trvajícím výběrovém řízení se konečně podařilo vybrat poradce pro stát na přípravu projektu D4. Mezi tím byl vysoutěžen například projekt D4R7 na Slovensku nebo v Německu projekty A7 a A10. Doufejme, že nyní příprava projektu již nabere jasný směr a hlavně tempo.

Silničních projektů v Evropě není mnoho a o možnost podílet se na jejich realizaci je velký zájem jak mezi infrastrukturními investory, tak i stavebními firmami a provozovateli. Bohužel se počet vysoutěžených silničních projektů v Evropě od roku 2014 neustále snižuje. Zatímco, dle EPEC, bylo v roce 2014 vysoutěženo 24 projektů v roce 2016 to bylo jen 11. Důvody jsou zejména dva. První z nich je ten, že drtivá většina těchto projektů je stále soutěžena v západní Evropě, kde je přece jenom stav liniové dopravní infrastruktury o poznání lepší a více vyvinutý než v Evropě střední a východní. Dalším důvodem je komplexnost přípravy výběrového řízení a vlastní zasmluvnění projektů. I tak ale řada západoevropských zemí připravuje a realizuje mnoho PPP projektů a to včetně dopravy. 

Zejména se jedná o Německo, které v rámci renovace a rozšiřování stávajících hlavních tahů aplikuje koncesní PPP všude tam, kde jim vyjde pozitivní hodnocení pro realizaci formou PPP. Stále v implementaci pokračují i tradiční země jako jsou Francie, Belgie či Holandsko. Nově letos vyhlásil program na implementaci PPP v dopravní infrastruktuře i Norsko, které plánuje v následujících třech letech započíst s realizací tří velkých dopravních projektů v celkové hodnotě cca dvě miliardy EUR. Německo stále pokračuje v implementaci svého programu revitalizace a rozšiřování stávajících dálnic, kdy v roce 2017 byl finančně uzavřen projekt A7 s hodnotou cca 450 mil Eur. V listopadu byly předloženy závazné nabídky na realizaci projektu A10 s hodnotou cca 400 mil EUR s jehož vyhodnocením a finančním uzavřením se počítá v prvním čtvrtletí roku 2018. V současnosti největším koncesním PPP projektem v Německu je projekt A3 s odhadovanou hodnotou cca jedna miliarda Eur, pro který proběhla v roce 2017 kvalifikace uchazečů. Na té je zajímavé, že se s ohledem na rozsah a komplexitu projektu spojili do konsorcií i společnosti, které běžně soutěží proti sobě. Očekává se, že konečné a závazné nabídky budou předloženy v třetím kvartále 2018 s vyhodnocením na konci roku 2018. Až na výjimky jde o DBFMO projekty, s platebním mechanismem založeným na disponibilitě projektové infrastruktury a délkou mezi 25 až 30-ti lety.

Prostor pro dopravní, ale nejenom dopravní, koncesní projekty je v našem regionu velmi mnoho. Není to dáno jenom vlastní potřebou takovouto infrastrukturu realizovat ale i tím, že od roku 2020 již nebudou k dispozici dotační prostředky z EU fondů pro implementaci takovéto infrastruktury. S ohledem na její kapitálovou náročnost je tedy cesta koncesního PPP rozumná cesta. O tom svědčí i zkušenosti ze západní Evropy, kde se tohoto způsobu používá nejenom k tomu, že je tím možné získat financování realizace projektu z prostředků mimo státní rozpočet ale stejně tak z toho důvodu, že vlastní splácení prostředků je výlučně spjato s realizací, kvalitou a provozem financované infrastruktury. Zde platí, když je dodáváno pozdě, nekvalitně či provoz a údržby neodpovídá sjednaným požadavkům, tak stát platí výrazně méně či neplatí vůbec. V krajním případě může koncesní smlouvu i předčasně ukončit z důvodu na straně koncesionáře s tím, že finanční vypořádání v takovém případě je pro koncesionáře většinou výrazně nevýhodné.

Věřme, že tedy nedávno udělaný krok ministerstva dopravy bude krok, který zahájí proces systematické přípravy nových infrastrukturních projektů. Ať už tradičním postupným výběrovým řízením nebo koncesním PPP přístupem. Zcela jistě soukromý sektor je na toto připraven a ekonomické prostředí tomu zatím přeje.

Autorem textu je Jan Troják, ředitel Projektového financování ČSOB


 

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.08.2025
18:45Nový AI normál a současná psychologie fundamentu
17:01Průzkum Reuters: Středoevropské měny dostanou od dolaru podporu, forint ale ustoupí. Koruna zůstane na svém  
17:00Co čekat od čtvrtečních výsledků ČEZ? Pohled analytika  
16:15McDonald's odčinil první kvartál. Sází na Snack Wrap a limonády pro Gen Z
15:42JPMorgan: Svět by neměl spoléhat, že se USA po Trumpovi vrátí k nízkým clům
15:24Trump zatápí elektromobilům. Rivian a Lucid to ve druhém kvartále tvrdě odnesly
14:39Uber: Silná čísla a nový program zpětného odkupu akcií v hodnotě 20 miliard dolarů  
14:21Překonání odhadů a vylepšení výhledu vystřelují akcie Shopify vzhůru
13:57Disney zlepšil celoroční výhled zisku. Daří se streamingu a zábavním parkům
13:25Traders Talk: Trhy otřásla makrodata. Palantir překvapil výsledky, AMD ztrácí a ČEZ na čísla teprve čeká
10:45Další obrat akcií vzhůru potvrzuje růstový trend. V hledáčku zůstávají výsledky a cla  
10:36Jakub Blaha: Výsledky AMD nad očekávání, ale trh očekával ještě víc  
10:29Novo Nordisku rostly tržby nejméně za čtyři roky, firma pokračuje v žalobách kvůli levným kopiím léků na hubnutí
9:59Dominik Rusinko: Průmysl v červnu zaostal za očekáváním
9:43Stavební produkce v Česku v červnu meziročně vzrostla o 14 procent
9:38Vývoz aut pomohl vytáhnout obchodní bilanci do přebytku 26,3 miliardy korun
9:34Průmyslová výroba v ČR v červnu meziročně nepatrně vzrostla, hlavně díky autům
9:05Rozbřesk: Inflace v červenci nepřekvapila, ČNB podrží sazby stabilní
8:43Švýcarsko bojuje proti americkým clům, USA proti čínské AI a Rusko zvažuje ústupky na Ukrajině  
8:28Z uhlí na data: Staré evropské elektrárny mohou dostat druhou šanci

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Airbnb Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
AppLovin Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Beiersdorf AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
Commerzbank AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
Corteva Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
DoorDash Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Duolingo Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Dutch Bros Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
elf Beauty Inc (06/25 Q1, Aft-mkt)
Emerson Electric Co (06/25 Q3, Bef-mkt)
Energy Transfer LP (06/25 Q2, Aft-mkt)
Fortinet Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Glencore PLC (06/25 Q2, Bef-mkt)
Global Payments Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
InterContinental Hotels Group PLC (03/25 Q1, Bef-mkt)
Joby Aviation Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Lyft Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
McDonald's Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
MetLife Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Occidental Petroleum Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Oscar Health Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Realty Income Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Siemens Energy AG (06/25 Q3, Bef-mkt)
Texas Pacific Land Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Uber Technologies Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
voestalpine AG (06/25 Q1, Bef-mkt)
Walt Disney Co/The (06/25 Q3, Bef-mkt)
Zalando SE (06/25 Q2, Bef-mkt)
Zillow Group Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
7:00Vonovia SE (06/25 Q2)
7:30Bayer AG (06/25 Q2)
7:30Novo Nordisk A/S (06/25 Q2)
8:00Coca-Cola HBC AG (06/25 Q2)
8:00DE - Průmyslové objednávky, y/y
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, y/y
13:00New York Times Co/The (06/25 Q2)