Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
33 milionů samořídících aut v roce 2040 a investiční sázky na ně

33 milionů samořídících aut v roce 2040 a investiční sázky na ně

13.02.2018 19:09

Navigant Research se zabývá stejnou otázkou, jakou zřejmě řeší řada dalších, včetně mnoha investorů – které společnosti nakonec stanou v čele pelotonu upalujícím za samořídícími automobily. Já sám ve svých příspěvcích občas poukazuji na možné kandidáty na vítěze a dnes bych se chtěl věnovat právě těm od Navigant Research.

Firma poukazuje na to, že v minulém roce se řada společností posunula od výzkumu a vývoje systému pro autonomní řízení k první fázi výroby a testů. Navigant tvrdí, že posunu k autonomním vozům budou nahrávat „rostoucí obavy z nepozornosti řidičů na silnicích“ a posun směrem k „poskytování služeb mobility“. Autonomie aut by pak byla svým způsobem revolucí a existující společnosti se tak formují do různých aliancí, protože jejich vlastní zdroje na tuto změnu nestačí. 

Navigant Research vybral devatenáct firem/aliancí a hodnotil je podle řady parametrů. Mezi ty hlavní patří jejich vize v oblasti autonomie, schopnost uvést produkt na trh, výrobní strategie, současné technologie, výrobkové portfolio, marketing, distribuce, spolehlivost produktů a podobně. Výsledkem je následující žebříček:

1. GM
2. Waymo
3. Daimler-Bosch
4. Ford
5. Volkswagen Group
6. BMW-Intel-FCA
7. Aptiv
8. Renault-Nissan Alliance
9. Volvo-Autoliv-Ericsson-Zenuity
10. PSA

IHS Markit očekává, že v roce 2040 bude globální silnice brázdit 33 milionů autonomních vozů. Výše uvedené naznačuje, že slušnou startovní pozici by při snaze dosáhnout dominance na tomto trhu měl mít GM. Jak ukazuje následující tabulka, firmě za posledních pět let klesaly tržby v průměru o necelé procento ročně, výrazně se ale zvýšily ziskové marže a provozní tok hotovosti rostl v průměru o 10 % ročně. Investice sice rostly také, ale volný tok hotovosti se i přesto díky růstu ziskovosti a provozního cash flow zvedlo z 5 miliard dolarů v roce 2013 na necelých 9 miliard dolarů v roce 2017:

001 

Zdroj: Morningstar

Tržní kapitalizace GM se nyní pohybuje kolem 59 miliard dolarů. Pokud by firma dokázala i nadále generovat svým akcionářům 9 miliard dolarů ročně bez jakéhokoliv růstu, tak současná hodnota tohoto toku hotovosti dosahuje 79 miliard dolarů a nachází se tudíž vysoko nad kapitalizací. Trh je tedy ohledně objemu peněz, které firma akcionářům vydělá, mnohem skeptičtější. A je pravda, že tok hotovosti roku 2017 byl hodně nakopnut pracovním kapitálem. V neposlední řadě tu také hovoříme o společnosti, která je hodně (podle mne příliš) zadlužená.

Pokud by hodnotově – rizikový profil GM investorovi při hledání sázek na autonomii nevyhovoval, druhé na ráně je podle uvedeného žebříčku Waymo. To jako projekt/divize Alphabetu podle svých vlastních slov vyvíjí „nejzkušenějšího řidiče na světě“. Podle Fool.com za sebou má nejvíce autonomních testovaných hodin (více než 4 miliony). Z toho bylo posledního 1 milionu dosaženo během 6 měsíců, zatímco první milion byl posbírán během šesti let. Věci tedy nabírají na dynamice. Vozy Wayma prý také mají nejmenší počet případů, kdy řidič musel převzít řízení do svých rukou.

 

Čtěte více:

Korekce, medvědí trh nebo čas na zmrzlinu? A co na to Buffett?
12.02.2018 6:21
Světové akciové trhy vstoupily do nového roku skvěle, jak americký ind...
Krátkozraké trhy a usínající býk
12.02.2018 18:47
Americké akcie byly před současnou korekcí valuačně hodně našponované,...
Jak opodstatněné jsou obavy z reflačního kolapsu akcií? Záleží na americké ropě
13.02.2018 6:38
Finanční trhy se stále více nastavují na scénář, v němž se globální ek...
Létající auta: Fikce, nebo blízká budoucnost?
12.02.2018 17:40
Během příštích pěti let by mohla vzduchem létat auta, řekl pro CNBC Se...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data