Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak nás Facebook špehuje a co s tím?

Jak nás Facebook špehuje a co s tím?

09.03.2018 11:33
Autor: Gabriela Rainová, Patria Finance

Konspirační teorie uživatelů Facebooku a Instagramu začaly nabývat na síle: "Odposlouchávají naše mikrofony, aby nám podstrčili reklamy". Ale není tomu tak.

„Facebook nepoužívá mikrofon vašeho telefonu, aby na vás zacílil reklamu nebo změnil to, co vidíte v přehledu hlavních zpráv,“ řekl Facebook. „Pokud se cílená reklama používá dobře, pak inzerování zlepšuje,“ řekl mluvčí Facebooku Joe Osborne. „Proto budujeme naše nástroje k cílení reklamy tak, aby nesdílely osobní informace lidí s inzerenty a aby daly lidem kontrolu nad reklamou, kterou vidí.“

Joanna Stern z listu Wall Street Journal se ale rozhodla oslovit bývalé zaměstnance Facebooku a několik odborníků na technologii reklamy. Všichni uvedli technické i právní důvody, proč špehování přes mikrofon není možné.

Nahrávání a analyzování takového množství audio dat „by bylo moc i na prostředky Národní bezpečnostní agentury USA,“ řekl bývalý manažer Facebooku pro produkt cílení reklamy Antonio Garcia Martinez. „Potřebovali by rozumět kontextu toho, co říkáte, a ne jen poslouchat slova,“ dodal Sandy Parakilas, bývalý manažer operací Facebooku.

Facebook má výbornou schopnost sledovat, co děláme online, ale i offline, když se jen tak pohybujeme po světě, a ani nás při tom nemusí slyšet. Reklama je ústředním prvkem svobodného internetu, ale z firem, které nakupují a prodávají reklamy, se stávají čmuchalové. Jak to tedy dělají?

Scénář 1: Jdete nakupovat a při placení použijete věrnostní kartu. Informace o obsahu vašeho nákupního koše se rozšíří dále skrze společnost sbírající data. Tato společnost (Facebook přímo spolupracuje s šesti data brokery) prodá tuto informaci další firmě. Registrační údaje, které jste vyplnili při registraci vaší věrnostní karty (např. e-mailová adresa, telefonní číslo) se díky nástrojům Facebooku mohou použít na vyhledání vašeho osobního profilu. A firma, kterou si informaci koupila, tak může na vašem Facebooku zveřejnit reklamu, která odpovídá obsahu vašeho nákupního koše.

Scénář 2: Zadavatelé reklamy využívají i všechny možné druhy signalizace polohy (GPS na vašem telefonu, přístupových bodů k wi-fi, IP adres, mobilních aplikací, atd.), aby sledovali vaše kroky. Pokud jste v blízkosti určitého obchodu, můžete tak obdržet reklamu propagující tento obchod.

Scénář 3: Některé aplikace využívají tzv. IFA, číslo, které propojí historii daného zařízení, včetně účtu na Facebooku, se staženou aplikací. Aplikace tak získá přístup k vašemu profilu na Facebooku, aniž byste se do ní přes Facebook přihlásili.

Scénář 4: Dalším nástrojem je Facebook Pixel, který umožňuje sledovat chování zákazníků v e-shopu – od položek, které vyhledávají, obsahu košíku, až po informaci o dokončení nákupu a jeho konečné ceně. Na základě toho sestaví Pixel detailní profil vašeho spotřebního chování, který je po zadavatele reklamy velice zajímavý.

Co s tím?

Nevyužívejte věrnostní karty, anebo při registraci neuvádějte telefonní číslo a osobní e-mailovou adresu, kterou běžně používáte, radí autor článku ve Wall Street Journalu. Vypněte si sledování polohy na vašem mobilním zařízení a deaktivujte i historii lokalizace. Vypněte možnost personalizace reklam na vašem účtu Google. Pokud používáte zařízení Apple, zvolte možnost „omezit sledování“ v osobním nastavení. V nastavení vašeho facebookového účtu zakažte pod položkou „reklamy“ reklamy založené na tom, které weby a aplikace používáte, reklamy v aplikacích a na webech mimo společností Facebooku a reklamy související s vašimi sociálními akcemi. Při surfování na internetu používejte anonymní prohlížení.

Zdroj: The Wall Street Journal

 
 

Čtěte více:

Akcie Facebooku táhne nahoru hlavně mobilní reklama (komentář analytika)
01.02.2018 15:19
Facebook, největší sociální síť na světě vygenerovala tržby ve výši 1...
Víkendář: Čína dotahuje kontrolu nad obyvatelstvem do těžko představitelného extrému
10.02.2018 12:51
Představte si společnost, kde vláda hodnotí občany podle jejich důvěry...
Hrozba sociálních médií pro společnost a bezpečnost
15.02.2018 6:26
Prožíváme bolestný okamžik ve světových dějinách. Otevřené společnosti...
Dvě tváře umělé inteligence
23.02.2018 11:57
Dvacet šest expertů na umělou inteligenci, bezpečnost a technologii vy...
Facebook končí s tříděním obsahu, lidem se změna nelíbila
02.03.2018 8:29
Facebook nebude pokračovat ve vývoji rozdělené hlavní stránky (newsfee...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.04.2024
14:19WEBINÁŘ za okamžik: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00
14:07Moneta vyplatí z loňského zisku dividendy 4,6 miliardy, tedy devět korun na akcii
13:52Komentář analytika: Slabší prodeje Pepsico v Severní Americe byly kompenzovány silným růstem na mezinárodních trzích  
13:43Sázky na akcie staré ekonomiky pomohly fondu překonat benchmark
13:38MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění informace z valné hromady 23. 4. 2024
12:36Prodej iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí klesl nejvíce od roku 2020
11:28Česká národní banka příští týden podle Michla možná ještě sníží úrokové sazby
11:13České firmy by většinou uvítaly zavedení eura, ukázal průzkum Deloitte
10:55Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout
10:49Koruna nehledí na podpůrné komentáře, zatímco akcie ve světě se dál zvedají  
10:35Robustní ceny elektromobilů od Renaultu a nižší náklady kompenzují pomalejší poptávku na trhu
9:06Rozbřesk: Česko v pasti NIMBYsmu. Holub z ČNB preferuje snížení sazeb o 50bps
8:50ČNB nemusí se snižováním sazeb spěchat, v USA údajně hrozí prohloubení výprodejů a futures jsou zelené  
6:38FX Strategie: Fed zpomalí tempo kvantitativního utahování, a to přibrzdí dolar v krasojízdě. Přijde smršť důležitých makro-dat  
22.04.2024
17:32Téměř rekordní relativní nezájem o dluhopisy, akcie tančí na hudbu budoucnosti
16:48Techy se zvedají, ale Wall Street se nedaří nahrazovat páteční ztráty  
14:37Vstup na burzu by investiční firmu CVC mohl ocenit až na 15 miliard eur
13:32Týdenní výhled: Korporátní výsledky, nervozita kolem velkého techu. Nová data asi růst výnosů nezažehnají  
11:35Akcie se zvedají z pátečního propadu, sentiment však zůstává křehký  
11:18Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
16:00USA - Prodeje nových domů