Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak nás Facebook špehuje a co s tím?

Jak nás Facebook špehuje a co s tím?

09.03.2018 11:33
Autor: Gabriela Žáková, Patria Finance

Konspirační teorie uživatelů Facebooku a Instagramu začaly nabývat na síle: "Odposlouchávají naše mikrofony, aby nám podstrčili reklamy". Ale není tomu tak.

„Facebook nepoužívá mikrofon vašeho telefonu, aby na vás zacílil reklamu nebo změnil to, co vidíte v přehledu hlavních zpráv,“ řekl Facebook. „Pokud se cílená reklama používá dobře, pak inzerování zlepšuje,“ řekl mluvčí Facebooku Joe Osborne. „Proto budujeme naše nástroje k cílení reklamy tak, aby nesdílely osobní informace lidí s inzerenty a aby daly lidem kontrolu nad reklamou, kterou vidí.“

Joanna Stern z listu Wall Street Journal se ale rozhodla oslovit bývalé zaměstnance Facebooku a několik odborníků na technologii reklamy. Všichni uvedli technické i právní důvody, proč špehování přes mikrofon není možné.

Nahrávání a analyzování takového množství audio dat „by bylo moc i na prostředky Národní bezpečnostní agentury USA,“ řekl bývalý manažer Facebooku pro produkt cílení reklamy Antonio Garcia Martinez. „Potřebovali by rozumět kontextu toho, co říkáte, a ne jen poslouchat slova,“ dodal Sandy Parakilas, bývalý manažer operací Facebooku.

Facebook má výbornou schopnost sledovat, co děláme online, ale i offline, když se jen tak pohybujeme po světě, a ani nás při tom nemusí slyšet. Reklama je ústředním prvkem svobodného internetu, ale z firem, které nakupují a prodávají reklamy, se stávají čmuchalové. Jak to tedy dělají?

Scénář 1: Jdete nakupovat a při placení použijete věrnostní kartu. Informace o obsahu vašeho nákupního koše se rozšíří dále skrze společnost sbírající data. Tato společnost (Facebook přímo spolupracuje s šesti data brokery) prodá tuto informaci další firmě. Registrační údaje, které jste vyplnili při registraci vaší věrnostní karty (např. e-mailová adresa, telefonní číslo) se díky nástrojům Facebooku mohou použít na vyhledání vašeho osobního profilu. A firma, kterou si informaci koupila, tak může na vašem Facebooku zveřejnit reklamu, která odpovídá obsahu vašeho nákupního koše.

Scénář 2: Zadavatelé reklamy využívají i všechny možné druhy signalizace polohy (GPS na vašem telefonu, přístupových bodů k wi-fi, IP adres, mobilních aplikací, atd.), aby sledovali vaše kroky. Pokud jste v blízkosti určitého obchodu, můžete tak obdržet reklamu propagující tento obchod.

Scénář 3: Některé aplikace využívají tzv. IFA, číslo, které propojí historii daného zařízení, včetně účtu na Facebooku, se staženou aplikací. Aplikace tak získá přístup k vašemu profilu na Facebooku, aniž byste se do ní přes Facebook přihlásili.

Scénář 4: Dalším nástrojem je Facebook Pixel, který umožňuje sledovat chování zákazníků v e-shopu – od položek, které vyhledávají, obsahu košíku, až po informaci o dokončení nákupu a jeho konečné ceně. Na základě toho sestaví Pixel detailní profil vašeho spotřebního chování, který je po zadavatele reklamy velice zajímavý.

Co s tím?

Nevyužívejte věrnostní karty, anebo při registraci neuvádějte telefonní číslo a osobní e-mailovou adresu, kterou běžně používáte, radí autor článku ve Wall Street Journalu. Vypněte si sledování polohy na vašem mobilním zařízení a deaktivujte i historii lokalizace. Vypněte možnost personalizace reklam na vašem účtu Google. Pokud používáte zařízení Apple, zvolte možnost „omezit sledování“ v osobním nastavení. V nastavení vašeho facebookového účtu zakažte pod položkou „reklamy“ reklamy založené na tom, které weby a aplikace používáte, reklamy v aplikacích a na webech mimo společností Facebooku a reklamy související s vašimi sociálními akcemi. Při surfování na internetu používejte anonymní prohlížení.

Zdroj: The Wall Street Journal

 
 

Čtěte více:

Akcie Facebooku táhne nahoru hlavně mobilní reklama (komentář analytika)
01.02.2018 15:19
Facebook, největší sociální síť na světě vygenerovala tržby ve výši 1...
Víkendář: Čína dotahuje kontrolu nad obyvatelstvem do těžko představitelného extrému
10.02.2018 12:51
Představte si společnost, kde vláda hodnotí občany podle jejich důvěry...
Hrozba sociálních médií pro společnost a bezpečnost
15.02.2018 6:26
Prožíváme bolestný okamžik ve světových dějinách. Otevřené společnosti...
Dvě tváře umělé inteligence
23.02.2018 11:57
Dvacet šest expertů na umělou inteligenci, bezpečnost a technologii vy...
Facebook končí s tříděním obsahu, lidem se změna nelíbila
02.03.2018 8:29
Facebook nebude pokračovat ve vývoji rozdělené hlavní stránky (newsfee...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.10.2019
14:55AFP: Prodej cibulí tulipánu v Amsterodamu je turistická past
8:02Víkendář: Více roků našeho života, nebo více života našim rokům?
18.10.2019
22:00Wall Street v pátek v červeném. Akcie Boeing -6,8 %
17:44Investiční poučení z optimálního času odvolání brankáře
17:11Nervozita na hlavních trzích stoupá, koruna i pražská burza však rostou  
16:15Blanas: Nebojme se robotů
16:10Coca-Cola: Zahraniční expanze a méně cukru vyšperkovalo tržby
14:58Cecchetti: Dolarové intervence by byly velmi špatným krokem
14:57Renault snižuje výhled (komentář analytika)  
14:28Turkstream ještě letos: Gazprom začal plnit ropovod do Turecka, Bulharska, Srbska, Maďarska
13:11Perly týdne: Olivy za Airbus, neuvěřitelné měnové trhy a u nás sociální bezpečí, ale 2 600 dětí bez domova
12:21Volvo přijelo s chmurným výhledem na příští rok (komentář analytika)  
11:19Britské hlasování se blíží a libra mírně roste. Stoupá napětí, nikoli skepse  
11:06Damodaran radí investorům: Jděte tam, kde je nejméně vidět
10:13ČEZ, a. s. – Oznámení o výplatě úrokového výnosu
9:44Renault (-12 %) horším odhadem pro zisk i tržby zahrál na temnou notu
9:34Rozbřesk: Projde dohoda o brexitu britským parlamentem? Velká otázka pro trhy
8:57Smíšená čínská data mohou burzy naladit negativně. Jak vyhodnotí čísla z Avastu?  
8:39Člen bankovní rady Michl: V listopadu budu hlasovat pro ponechání sazeb
8:34Růst čínského HDP ve třetím kvartálu zpomalil: 6 %

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data