Konspirační teorie uživatelů a Instagramu začaly nabývat na síle: "Odposlouchávají naše mikrofony, aby nám podstrčili reklamy". Ale není tomu tak.
„Facebook nepoužívá mikrofon vašeho telefonu, aby na vás zacílil reklamu nebo změnil to, co vidíte v přehledu hlavních zpráv,“ řekl . „Pokud se cílená reklama používá dobře, pak inzerování zlepšuje,“ řekl mluvčí Joe Osborne. „Proto budujeme naše nástroje k cílení reklamy tak, aby nesdílely osobní informace lidí s inzerenty a aby daly lidem kontrolu nad reklamou, kterou vidí.“
Joanna Stern z listu Wall Street Journal se ale rozhodla oslovit bývalé zaměstnance a několik odborníků na technologii reklamy. Všichni uvedli technické i právní důvody, proč špehování přes mikrofon není možné.
Nahrávání a analyzování takového množství audio dat „by bylo moc i na prostředky Národní bezpečnostní agentury USA,“ řekl bývalý manažer pro produkt cílení reklamy Antonio Garcia Martinez. „Potřebovali by rozumět kontextu toho, co říkáte, a ne jen poslouchat slova,“ dodal Sandy Parakilas, bývalý manažer operací .
má výbornou schopnost sledovat, co děláme online, ale i offline, když se jen tak pohybujeme po světě, a ani nás při tom nemusí slyšet. Reklama je ústředním prvkem svobodného internetu, ale z firem, které nakupují a prodávají reklamy, se stávají čmuchalové. Jak to tedy dělají?
Scénář 1: Jdete nakupovat a při placení použijete věrnostní kartu. Informace o obsahu vašeho nákupního koše se rozšíří dále skrze společnost sbírající data. Tato společnost (Facebook přímo spolupracuje s šesti data brokery) prodá tuto informaci další firmě. Registrační údaje, které jste vyplnili při registraci vaší věrnostní karty (např. e-mailová adresa, telefonní číslo) se díky nástrojům mohou použít na vyhledání vašeho osobního profilu. A firma, kterou si informaci koupila, tak může na vašem zveřejnit reklamu, která odpovídá obsahu vašeho nákupního koše.
Scénář 2: Zadavatelé reklamy využívají i všechny možné druhy signalizace polohy (GPS na vašem telefonu, přístupových bodů k wi-fi, IP adres, mobilních aplikací, atd.), aby sledovali vaše kroky. Pokud jste v blízkosti určitého obchodu, můžete tak obdržet reklamu propagující tento obchod.
Scénář 3: Některé aplikace využívají tzv. IFA, číslo, které propojí historii daného zařízení, včetně účtu na , se staženou aplikací. Aplikace tak získá přístup k vašemu profilu na , aniž byste se do ní přes přihlásili.
Scénář 4: Dalším nástrojem je Pixel, který umožňuje sledovat chování zákazníků v e-shopu – od položek, které vyhledávají, obsahu košíku, až po informaci o dokončení nákupu a jeho konečné ceně. Na základě toho sestaví Pixel detailní profil vašeho spotřebního chování, který je po zadavatele reklamy velice zajímavý.
Co s tím?
Nevyužívejte věrnostní karty, anebo při registraci neuvádějte telefonní číslo a osobní e-mailovou adresu, kterou běžně používáte, radí autor článku ve Wall Street Journalu. Vypněte si sledování polohy na vašem mobilním zařízení a deaktivujte i historii lokalizace. Vypněte možnost personalizace reklam na vašem účtu Google. Pokud používáte zařízení , zvolte možnost „omezit sledování“ v osobním nastavení. V nastavení vašeho facebookového účtu zakažte pod položkou „reklamy“ reklamy založené na tom, které weby a aplikace používáte, reklamy v aplikacích a na webech mimo společností a reklamy související s vašimi sociálními akcemi. Při surfování na internetu používejte anonymní prohlížení.
Zdroj: The Wall Street Journal