Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Autonomní auta: Příliš uspěchaná technologie?

Autonomní auta: Příliš uspěchaná technologie?

21.03.2018 10:58, aktualizováno: 21.3. 16:11
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Autonomní auto společnosti Uber Technologies srazilo a zabilo chodkyni v Arizoně. 49letá Elaine Hezberg vedla v neděli v noci své kolo mimo chodník a na následky zranění srážky později zemřela. V reakci na nehodu stáhl Uber svá autonomní auta ze silnic ve městech, kde je testoval, byť na dočasnou dobu. Jedná se o první známou smrtelnou nehodu, ve které figurovalo autonomní vozidlo a která může změnit názor veřejnosti na toto mladé odvětví. Po tragické nehodě pozastavila testování autonomních aut v USA také japonská Toyota. Videozáznam smrtelné nehody nicméně podle policie ukazuje, že žena náhle vstoupila autu do cesty. Arizonské úřady nevidí důvod, proč podmínky pro testovací provoz vozidel ovládaných autopilotem zpřísňovat.

Podle policie z města Tempe v Arizoně bylo auto v době srážky v autonomním módu, spolupracovník Uberu byl ale za volantem. Navíc dle údajů policie jelo rychlostí skoro 61 km/h v zóně, kde bylo omezení rychlosti 56 km/h, ale policie své tvrzení následně změnila. Není tedy patrné, zda auto jelo rychleji, než bylo povoleno a zda se jednalo o chybu automatického ovládaní vozidla, ve kterém seděl řidič pro případ náhlé nutnosti zasáhnout do řízení.

"Je zcela zřejmé, že by bylo těžké zabránit této nehodě v jakémkoli modu (řízení)," řekla listu San Francisco Chronicle policejní náčelnice z města Tempe Sylvia Moirová. Žena, která v noci na pondělí vedla svůj bicykl podél jedné z ulic tohoto předměstí Phoenixu, podle ní náhle vstoupila do vozovky z neosvětleného místa.

Přesto potvrdila smrtelná nehoda obavy těch, kteří již několik let varují před tím, že by kvůli samořízeným autům mohl nakonec někdo zemřít. Tragédie zároveň oživila diskuze o tom, zda se autonomní vozidla nepouštějí na silnice moc předčasně. Podle některých názorů technologie autonomního řízení ještě není zralá, a volají po přísnějších bezpečnostních testech.

Missy Cummings, profesorka mechanického inženýrství a vědy o materiálech na Duke University, upozorňovala již v roce 2016 americký Kongres na firmy, které se hrnou do rozsáhlého nasazování těchto systémů. Varovala, že případná úmrtí by mohla zbrzdit vývoj technologie, jež by jednou mohla lidské životy zachraňovat. „Není otázkou, zda někdo kvůli této technologii zemře. Otázkou je, kdy a jak to můžeme minimalizovat,“ řekla Cummings.

Nehoda přišla v rozhodující dobu pro průmysl. Největší výrobci aut jako General Motors a Toyota Motor i technologičtí obři jako Uber a Alphabet hromadně utrácí miliardy dolarů v  honbě za nahrazením řidičů počítačem na kolech. Automobilky i technologičtí giganti přitom počítali s tím, že k podobné nehodě musí jednou dojít. Jsou ale přesvědčeni, že tato technologie nakonec zachrání tisíce lidských životů tím, že odstraní lidské selhání.

Podle údajů americké vlády zahrnuje 94 % nehod lidskou chybu. Počet úmrtí na amerických silnicích vzrostl v roce 2016 o skoro 6 %. Robotická auta byla vytvořena, aby dodržovala pravidla provozu. Používají komplikovanou směsici dat z kamer, radarů a laserových sensorů, které využívá umělá inteligence k identifikaci dalších aut, chodců a překážek. Ale interakce s lidmi představuje i nadále problémy. Jsou především chodci, kteří mohou zmást systémy svou nepředvídatelností. S nimi ale mají problém i řidiči z masa a kostí. Podle výzkumu profesorky Cummings bylo asi 50 % úmrtí chodců zaviněno vběhnutím na silnici, nedáním přednosti a podobně.

Vývojáři autonomních technologií nicméně argumentují tím, že nemohou zajistit bezpečnost těchto vozidel, pokud je nebudou moci testovat v reálných situacích.

Byla to Tesla, která se stala první automobilkou, která vyvolala vlnu kritiky. Pod přísný drobnohled vlády se dostala poté, co muž, který řídil její elektromobil Model S s poloatonomním řídícím systémem, zemřel po srážce s nákladním vozem na floridské dálnici.

Americká Národní správa bezpečnosti silničního provozu nakonec vyhodnotila, že technologie Tesly neobsahovala bezpečnostní defekt. Přesto rozhodla, že Tesla je spoluviníkem nehody tím, že nezahrnovala vícero bezpečnostních prvků. Podle Tesly nicméně autopilot významně přispívá k vyšší bezpečnosti vozů. Firma navíc ujišťuje, že řidiči chápou, že její systém nenahrazuje plné samořízení.

Srážka Modelu S Tesly s nákladním vozem se stala, když nákladní vůz přejížděl přes silnici. Společnost uvedla, že systém nedokázal rozeznat bílé přívěsné vozidlo proti světlé obloze. „Systémy počítačového vidění jsou v těchto autech neuvěřitelně tvrdé,“ což by mohlo způsobit problémy v detekci chodců, dodala Cummings.

Zdroj: WSJ, BBC, ČTK

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Perly týdne: Ekonomický dopad autonomní autorevoluce a 70 milionů Kč na disharmonického prezidenta
29.12.2017 17:50
Trhy, ekonomika, politika – autonomní revoluce, drahý brexit a odvráce...
Stanou se z aut autonomní zbraně?
20.01.2018 17:51
Financial Times poukazují na to, že autonomně řízená vozidla by se moh...

Váš názor
  • Nejel rychleji nez mel!
    21.03.2018 11:49

    Opravte si nesmysly v článku. To auto jelo 38 mph v oblasti, kde je 45 mph. Policie původně chybně uvedla, že tam byl limit 35 mph, ale to byl omyl.
    Hobbit
  • Dilema
    21.03.2018 11:40

    V případě autonomního provozu je stále nedořešena např. i tato problematika. Představte si situaci kdy si auto (tedy jeho SW) může vybrat. Buď a, sjede z cesty a zabije osádku, nebo b, sice se osádce nic nestane, ale auto vrazí do davu lidí, kde jich může zabít mnoho. Zkuste programátorovi napsat zadání, jak auto naprogramovat. Pokud bude auto naprogramováno podle a, pak si takové nikdo nekoupí, pokud podle b, tak jej média roztrhají v zubech. Toto je problém, kterého řešení musí najít jiné profese než tvůrci a výrobci samořiditelných aut.
    hb
    • Re: Dilema
      21.03.2018 11:57

      Tohle není vůbec žádné dilema. Auto řídí podle pravidel. Pokud pod něj skočí dav lidí, tak zkusí zabrzdit nebo pokud to je možné bezpečně se vyhnout. To je celé. Neudělá žádný manévr, kterým by ohrozilo bezpečnost posádky. Pokud to dobrzdit nejde a bezpečně se vyhnout taky ne, tak klidně projede (brzdící) tou mateřskou školkou, co tam vlítla někde mimo přechod. Je to jejich vina, že jsou někde, kde nemaj co dělat.
      Hobbit
  • Hmmm
    21.03.2018 11:26

    Policie podle záznamu z kamer auta nepředpokládá, že za to může řidič/vozidlo. Mělo jet 40 mph v zone 45 mph. Limit 45 ukazuje i streetview. Spíš to vypadá že ho nevedla mimo chodník. Ale že skočila s kolem z chodníku přímo před auto.
    Ford
    • Re: Hmmm
      21.03.2018 11:40

      Ja cetl, ze za to může ta paní, že skočila přímo ze tmy pod auto a že by jakékoliv jiné auto v jakémkoliv modu nehodě nezabránilo. A v autě seděl šofer, který taky neměl čas zareagovat..
      Velkamedvědice
      • Re: Hmmm
        21.03.2018 12:16

        Taky mi to logicky vychazi na jedinou moznost - ta chodkyne s kolem to zezadu prijizdejici auta proste neslysela. Ani bych se nedivil, kdyby se pozdeji ukazalo, ze poslouchala hudbu ve sluchatkach a samozrejme se pred manevrem ani neohledla (dozadu).
        Kolemjdouci
Aktuální komentáře
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět
16:50Ochlazení na akciovém trhu  
16:33Zlomový okamžik na evropském EV trhu? Čínská BYD poprvé poráží Teslu
16:12Jak Microsoft přemýšlí o AI? Základem jeho filosofie je paradox z 19. století
14:48Braňo Soták: Advance Auto Parts ukázala první světlo na konci tunelu, akcie prudce rostou  
14:48UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Pozvánka na řádnou valnou hromadu
12:55OPEC+ zvažuje třetí navýšení těžby. Akcie ropných těžařů dál klesají
12:53Trumpův návrh daňového zákona prošel Sněmovnou reprezentantů
11:07Dluhový problém v USA a Japonsku sráží dolů dluhopisy i akcie  
10:39Ifo: Podnikatelská nálada v Německu se v květnu zlepšila, index je na 87,5 bodu
10:38Bankovní asociace zhoršila odhad letošního růstu HDP ze 2,1 na 1,7 procenta
9:36Jakub Blaha: Colt CZ poráží výhled i odhady a slibuje zdvojnásobení tržeb  
9:10Rozbřesk:Od cel k rozpočtu. Nervozita na amerických trzích znovu stoupá
8:59ČEZ, a.s.: Pozvánka na valnou hromadu
8:53Evropa míří k červenému zahájení, výsledky zveřejnil Colt  
8:46Kofola odhaduje letošní růst tržeb o tři procenta, navrhne dividendu za rok 2024 ve výši 21 Kč
8:21Skupina Colt CZ v prvním čtvrtletí meziročně výrazně zvýšila výnosy i čistý zisk
6:15Budou trhy zase výrazně levnější?
21.05.2025
22:02Z růstu do propadu: Technologické hvězdy Wall Street nestačily na tlak z výnosů  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Prodeje starších domů