Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rejdaři řeší ekologické dilema, náklady jdou do miliard

Rejdaři řeší ekologické dilema, náklady jdou do miliard

03.04.2018 14:42
Autor: ČTK

Nadcházející zpřísnění emisních pravidel staví majitele 60.000 nákladních lodí na světě před dilema za miliardy dolarů: začít nakupovat palivo s čistějším spalováním, nebo investovat do zařízení, které pročistí výfukový materiál předtím, než opustí loď. Není to snadná volba: Dodatečné vybavení jedné lodi výfukovým systémem zachycujícím síru nazývaným pračka, neboli skrubr, stojí až deset milionů dolarů (206,6 milionu Kč) a čistší paliva jsou o 55 procent dražší než ta stávající, píše zpravodajský server The Wall Street Journal.

Zda má smysl instalovat tyto čističky a přijmout větší finanční zátěž předem, závisí na tom, zda tato zařízení bude splňovat přísnější ekologické limity, které v budoucnu nejspíš přijdou, a také na dostupnosti a cenách ekologického paliva. Oba faktory je obtížné zhodnotit.

"Skrubry jsou nákladná záležitost, vybavení lodi přijde na pět až deset milionů dolarů a přínos pro životní prostředí stále není jasný," řekl Soren Toft, hlavní provozní ředitel dánské společnosti Maersk Line, která je největším světovým provozovatelem kontejnerové přepravy. "Je to jako postavit malou rafinérii na zhruba 60.000 plavidlech, a to není příliš rozumný způsob, jak věci řešit," dodal. Nové limity emisí síry Mezinárodní námořní organizace (IMO) vstoupí v platnost v lednu 2020.

Na celkových emisích oxidu siřičitého vzniklých spalováním mazutu s 3,5procentním obsahem síry se lodě podle údajů IMO podílejí 13 procenty. To je více než 2000krát víc než povoluje norma automobilům na dálnicích v USA. Znečištění způsobené palivem s vysokým obsahem síry způsobuje respirační onemocnění a podle Světové zdravotnické organizace (WHO) může také zhoršit srdeční choroby.

Nový limit na obsah síry v palivu bude 0,5 procenta a podle představitelů sektoru tato změna přijde odvětví na zhruba 40 miliard dolarů. Vyšší náklady na pohonné hmoty se pak přenesou na spotřebitele ve formě vyšších přepravních sazeb.

Rafinérie uvádějí, že mají dostatek čistších palivových směsí, aby pokryly poptávku, mnozí rejdaři se ale rozhodli nečekat. Dodavatelé praček čistících plyny očekávají do roku 2026 zakázky v hodnotě šest až 18 miliard dolarů. Přitom loni činily necelých 300 milionů a v roce 2016 byly na pár milionech. Lví podíl získají velké firmy jako finská Wartsila, švédská Alfa Laval Co. a norská Yara Marine Technologies.

Podle studie IMO bude po roce 2020 vybaveno touto "pračkou" asi 6,7 procenta komerčních plavidel, což je kolem 4000 lodí. Představitelé loděnic v Číně a Jižní Koreji, kde se nyní staví nebo upravuje podle nových norem na 1500 lodí všech typů, uvedli, že asi čtvrtina z nich je vybavena skrubrem. Dalších 65 procent je vyrobeno pro používání čistších palivových směsí a zbytek pro jiné varianty včetně zkapalněného zemního plynu.

Skrubr připomíná malou rafinérii. Zplodiny z motoru procházejí jednotkou, kde se mísí s vodou. Ta rozpouští oxidy síry předtím, než upravené výpary odcházejí lodním komínem. V závislosti na tom kterém systému se použitá voda pak uvolní do moře, nebo se vyčistí a použije znovu.

Skrubery jsou pro firmy obrovskou finanční zátěží. Světová jednička ve sféře výletních plaveb, Carnival Corp. se sídlem v Miami, investovala už 400 milionů dolarů do jejich instalace v 82 lodích ze své flotily o 102 plavidlech. Švédská společnost Stena Line, jeden z největších evropských poskytovatelů trajektových služeb, která provozuje lodě v oblasti kontroly emisí síry (SECA), už v roce 2014 oznámila, že kvůli skrubrům musela propustit kolem 30 procent zaměstnanců.

Výrobci "praček" argumentují tím, že jakkoli jsou prvotní náklady vysoké, jejich zařízení podstatně snižuje provozní náklady. Podle viceprezidenta společnosti Alfa Laval Petera Leiflanda, obří ropný tanker, takzvaný VLCC, ročně vydá za palivo s nízkým obsahem síry devět milionů dolarů, ale se skrubrem za 3,7 milionu by za pohonné hmoty platil jen sedm milionů plus roční servis poplatek 75.000 dolarů. "Návratnost je asi dva roky, což není dlouho vzhledem k tomu, že pračka lodi vydrží napořád," řekl Leifland. Životnost VLCC činí v průměru 20 let.

Podle čínských a jihokorejských loděnic, kde se vyrábí většina VLCC, z padesáti těchto plavidel objednaných v loňském roce bude 35 vybaveno skrubry.

Maersk Line uvedla, že sice zůstává vůči "pračkám" otevřená, avšak přednost dává používání čistějšího paliva. Předpokládá totiž, že se zvyšováním produkce rafinérií bude jeho cena klesat. Pro některá plavidla ze své flotily 770 lodí ale možná skrubr zvolí.

 

Čtěte více:

Od vinic po zemědělskou půdu. Čeho se obávají francouzští farmáři?
02.04.2018 15:44
Mezinárodní zemědělský salon ve Francii nedávno navštívilo více než 67...
Cla, všude samá cla
02.04.2018 10:51
Čínská administrativa uvalila slibovaná cla na dovoz určitých americký...
Velký plán, jak na poslední chvíli zastavit brexit
03.04.2018 7:04
Podle Charlieho Coopera z Politica se ve Velké Británii schyluje k pos...
Bude nám ECB spíše škodit, nebo pomáhat?
02.04.2018 18:07
Natixis tvrdí, že Německo už fakticky není členem eurozóny. Jeho ekono...
Rozbřesk: Trhy startují nový kvartál na vlně pesimismu, je čeho se bát?
03.04.2018 9:14
Velikonoce poslaly globální trhy na vlnu pesimismu. V pondělí americké...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
04.02.2023
8:05Víkendář: Elektromobily ještě nejsou připraveny. Alternativa?
03.02.2023
22:01Býka na Wall Street zkrotil silný trh práce  
17:37Tradingová ponaučení z roku 2022: Trend is your friend  
16:52Velmi dobré makro, slabé výsledky. Akcie odrážejí útoky, dluhopisy ustupují  
16:44Jakub Brukner: Euforická nálada na big techu dostala sprchu. S nákupy bych vyčkával
16:16Analytik k výsledkům Alphabet: Výsledky nic moc, ale AI umíme taky  
15:41Trh práce v USA šokuje velkými čísly i rozpory, brzdí euforii
14:55Podle vývoje M2 míří americká ekonomika do hluboké deflace. Relevantní ukazatel?
13:23Analytik k Amazon po 4Q22: Čekání na návrat ziskovosti  
13:13Výhled technologických gigantů zchladil tržní optimismus  
12:25ČEZ, a.s.: ČEZ podepsal Schuldschein úvěrové smlouvy na 130 mil. EUR
12:05Analytik k výsledkům Apple: Král bez pláště. Prémiová valuace bude muset splasknout  
11:54Velké techy zklamaly, ale sentiment nezlomily. Týden zavřou opět makrodata  
11:41Moneta potěšila silným ziskem, výhled ale signalizuje mráčky na obzoru (komentář analytika)  
11:04Perly týdne: Tahouni digitální revoluce a akcie nereflektující zhoršující se fundament
10:21ČNB zhoršila odhad letošního schodku veřejných financí na 4,5 procenta HDP
9:02Rozbřesk: ČNB se líbí silná koruna, na nižší sazby si budou muset trhy počkat
8:57Zisk Fordu kvůli nedostatku čipů a dalších dílů klesl o 89,4 procenta
8:55Zisk Gilead ve čtvrtletí prudce rostl, pomohly léky na HIV a rakovinu
8:49Ponor futures pro Evropu i Wall Street po smršti výsledků: Apple, Alphabet, Amazon. Také Gen digital (Avast) a doma především Moneta  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data