Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Elektromobily mohou vést k nečekané energetické revoluci

Elektromobily mohou vést k nečekané energetické revoluci

12.04.2018 15:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Nové technologie mohou ze silnic vytlačit vozy se spalovacími motory a nahradit je elektromobily, ale podle Stephena Stapzynskiho z Bloombergu půjdou změny ještě dále. Baterie elektromobilů totiž mohou fungovat jako zdroj energie pro naše domovy.

„Když se Damien Maguire odstěhoval z Dublinu na venkov, trápily ho neustálé výpadky dodávek elektrického proudu. Nakonec našel řešení a tím byly baterie jeho elektromobilu,“ píše Bloomberg. Sestrojil totiž zařízení, díky kterému je schopen čerpat energii z tohoto zdroje po dobu, kdy je auto zaparkováno v garáži. Navíc je schopen propojit baterie se solárními panely.

Podobná myšlenka už samozřejmě napadla i velké společnosti a hovoří se tak o systémech „vehicle-to-grid“, které propojují elektromobily se sítěmi. V budoucnu by podle některých teorií mohlo dojít k tomu, že miliony řidičů budou nabízet elektrickou energii na trhu v době, kdy je po ní nejvyšší poptávka, a naopak dobíjet své vozy v době, kdy ceny leží nejníže.

Pokud by takový systém skutečně fungoval, došlo by možná i k velkému zlevnění obnovitelných energií a větší efektivitě jejich využití. Právě skladovací kapacity jsou totiž jednou z hlavních podmínek zvýšení efektivity využívání sluneční a větrné energie. A elektromobily by tyto kapacity mohly poskytnout. Bloomberg New Energy Finance odhaduje, že dnes tyto vozy tvoří jen asi jedno procento celkového počtu aut na světě, ale v roce 2040 už by to mohla být více než polovina.

Dnes se často velká část elektrické energie generované větrnými a solárními elektrárnami nevyužije, protože po ní prostě není poptávka. Jižní Austrálie tento problém řeší investicí ve výši 80 – 90 milionů dolarů, za které buduje největší lithiovou baterii na světě. Ta je složena ze stejných jednotek, které jsou používány ve vozech Tesla. V principu tak nejde o nic jiného než o baterie, které budou instalovány do milionů aut prohánějících se po silnicích. Tedy do vozů, které u většiny řidičů stojí po 90 % času v garážích a po jejichž bateriích by rády sáhly všechny firmy, které by nechtěly pořizovat vlastní kapacity.

Nejnovější elektromobily již disponují bateriemi, které by byly schopny dodávat energii pro průměrnou americkou domácnost po dobu několika dní. Nápad tak zní dobře, ale v praxi zatím naráží na řadu překážek. K dispozici by musely být nové počítačové sítě, automobilky a utility by mezi sebou musely spolupracovat a lidé by také museli změnit svůj pohled na to, jak se dá využívat jejich dopravní prostředek. To by mimo jiné znamenalo nabíjení baterií v době, kdy je poptávka po elektrické energii nízko, a naopak elektřinu vracet do sítě v době, kdy poptávka stoupá. V praxi se o test podobného systému pokusil Nissan v Japonsku, ale poptávka po jeho využívání byla poměrně malá, tvrdí Bloomberg.

Zdroj: Bloomberg

 
 

Čtěte více:

Teorie efektivních trhů je naprosto logická. Jen ji trochu kazí naše iracionalita
10.04.2018 11:24
Teorie efektivních trhů tvrdí, že v daném okamžiku je tržní cena cenné...
VW vstal z hrobu. Míří k „elektrickým“ hvězdám?
11.04.2018 6:21
Businessweek tvrdí, že největší automobilka na světě Volkswagen se v n...
Bude Deutsche Bank nakonec výnosnou hodnotovou investicí, či hodnotovou pastí?
10.04.2018 13:58
O bankách tu často nepíšu. Zejména proto, že podle mne jsou zejména ty...
Hra Goldman Sachs pro nadcházející výsledkovou sezónu: Sázka na organický růst
10.04.2018 15:37
Goldman Sachs před začátkem výsledkové sezóny za první čtvrtletí dopor...
Bitcoin jako epidemie? Sorosovi to nevadí
10.04.2018 18:59
Největší bublina v historii praská, alespoň podle Bank of America. Bit...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
05.07.2020
9:36Víkendář: Přehnaná hodnotová lekce pro investory
04.07.2020
15:17Politico: Všichni budeme mluvit německy?
9:11Víkendář: Nová nejbohatší země na světě?
03.07.2020
17:46Ukázkové „V“ oživení globální ekonomiky
17:10Spolkový sněm schválil ústup od uhelné energetiky v Německu do roku 2038
16:45Závěr týdne bez Ameriky. Převládl výběr zisků  
16:25Kofola pozastavuje dividendovou politiku, dokud nevyhodnotí dopady pandemie
14:56Fidelity: Evropský maloobchod se zotavuje, ale luxusní zboží potřebuje ty, kteří hodně utrácí
14:10Zuckerberg: Zadavatelé reklamy se brzy na facebook vrátí
13:29Fitch v pololetí zhoršila rekordní počet státních ratingů a ještě prý nekončí
13:26Jiří Rusnok a Vít Bárta (ČNB): Koronakrize a výzvy pro měnovou politiku
12:54Perly týdne: Leninova Tesla, evropské „čínské“ oživení a u nás „běžná praxe“ berňáku
10:56Koronavirus bankovky neničí, lidé jich hromadí více
10:54Bloomberg: Boeing se chystá ukončit výrobu letadel Jumbo Jet
10:43Akcie beze směru i po slušných datech  
9:10Rozbřesk: Díky vládním opatřením se nezaměstnanost drží v Evropě stále nízko
9:00Komerční banka, a. s. - Oznámení o výsledku rozhodování distanční (per rollam) Valné hromady společnosti
8:41Komerčka nevyplatí dividendu, v USA se dnes neobchoduje  
8:33Deutsche Bank zvažuje pomoc bankovní divizi krachující Wirecard
7:47Zaplacenou 4% daň z nabytí bytové jednotky v rodinném domě lze žádat zpět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data