Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VW vstal z hrobu. Míří k „elektrickým“ hvězdám?

VW vstal z hrobu. Míří k „elektrickým“ hvězdám?

11.4.2018 6:21
Autor: Redakce, Patria.cz

Businessweek tvrdí, že největší automobilka na světě Volkswagen se v některých ohledech podobá spíše armádě či státu než firmě. Její hlavní továrna je umístěna ve Wolfsburgu, který byl vybudován na zelené louce nacisty právě proto, aby se tu vyrábělo co největší množství aut. A tato továrna jich denně chrlí více než 3 000. Elektřinu jí dodávají hned dvě uhelné elektrárny společnosti. Celosvětově pak VW provozuje více než 100 továren a jeho 12 značek vyrábí 355 modelů aut. Celá firma zaměstnává více než 600 000 lidí a generuje 284 miliard dolarů na tržbách. To vše ale podle Businessweeku mohlo padnout kvůli skandálu s emisemi dieselových motorů. Nestalo se a dnes je VW globální jedničkou s „neuvěřitelnými cíli v oblasti elektromobility“.

Před třemi lety vyšlo na povrch, že VW se systematicky snažil podvádět u emisních testů. Tato aféra „téměř srazila firmu do kolen, ukončila kariéru dosavadního ředitele a otřásla po sedmdesát let budovanou důvěrou“. Dnes je ale podle Businessweeku VW opět v ofenzívě a poměrně jednoduše poráží svého odvěkého rivala Toyotu. Z velké části se tak děje díky prudce rostoucím prodejům vozů VW v Číně. A současný ředitel Matthias Müller, který byl během krize převelen z Porsche do čela celé skupiny, se snaží posunout firmu vpřed i v oblasti elektromobilů.

VW minulý rok sdělil, že hodlá investovat 20 miliard eur do vývoje elektrické či hybridní varianty všech svých modelů. Podařit by se mu to podle plánu mělo do roku 2030. Firma chce, aby se elektromobily změnily z vozů využívaných úzkou skupinou řidičů na masový produkt prodávaný za rozumnou cenu. Chce tak jít ve stopách úspěchu, který měla například s takzvaným Broukem, který se významně zasloužil o rozvoj automobilové dopravy v poválečné Evropě.

VW stále bojuje s celým zástupem právníků a soudit se bude ještě v následujícím desetiletí. Mocné odbory mají v podstatě právo veta, co se týče hlavních strategických kroků, a dlouho se bránily změnám v problematické korporátní struktuře celé skupiny. Celkově tak není firemní kultura VW právě z nejflexibilnějších, což jej může brzdit v době, kdy tradičnímu prodeji aut hrozí postupná přeměna trhu na nový model. V něm by již zákazníci „konzumovali“ mobilitu (pravděpodobně nabízenou samořídícími vozy) a nestarali by se o to, kdo ji zajistí.

Vedení VW se ale dnes odvažuje říci dříve nemyslitelné: Dieselová krize byla potřebným traumatem, které donutilo management klást si nepříjemné otázky o strategii a výkonech celé firmy a toho, jak chce přežít toto století. Müller dnes tvrdí, že krize byla budíčkem a varováním, že věci se nemusí vyvíjet tak jako doposud. Obecným trendem je nyní snaha o rozvoj elektromobility, i když každá automobilka jde trochu jiným směrem. Americké automobilky moc nepospíchají, protože Spojené státy váhají s razantnějším postojem ke klimatickým změnám, a to se projevuje v celkové situaci na domácím trhu. Asijské automobilky se zaměřují na hybridy. A žádná společnost zatím neoznámila tak ambiciózní investiční plán jako VW. Její minulost ji ale ještě může zabolet. Naposledy se to ukázalo v lednu, když vyšlo najevo, že VW spolu s dalšími německými automobilkami financoval značně kontroverzní výzkum dopadu emisí naftových motorů na lidské zdraví.

Zdroj: Businessweek

 

Čtěte více:

Dozvuk Dieselgate: Americký manažer Volkswagenu dostal 7 let
7.12.2017 8:16
Manažer německé automobilky Volkswagen Oliver Schmidt, zadržený počátk...
Kdo je tady opravdu největší? Aneb když je prvních automobilek trochu moc...
15.2.2018 10:01
Největší automobilky na planetě zveřejnily údaje o prodeji za rok 2017...
VW zvýší odměnu pro zaměstnance v Německu o více než 40 %
8.3.2018 12:10
Německá automobilka Volkswagen zvýší odměnu pro své zaměstnance v Něme...
VW prý hledá cestu k navýšení produkce Škody - včetně nové továrny
20.3.2018 14:09
Skupina Volkswagen hledá způsoby, jak navýšit výrobní kapacitu automob...
Škoda Auto údajně odborářům nabídla růst tarifních mezd o 10 %
27.3.2018 17:45
Škoda Auto údajně odborářům nabídla růst tarifních mezd o 10 procent ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.12.2018
7:08Víkendář: Edison, Musk a Tesla za deset let v náručí Amazonu
14.12.2018
22:03Páteční nálada na Wall Street se nesla v medvědí náladě
17:52Křivka zase hrozí a kolem letiště se prohání hejno černých labutí
17:18Americká čísla trhům nepomohla. Závěr týdne zůstává v sevření obav ze zpomalování  
16:55Technická analýza: Koruna kráčela pro drobné zisky, eurodolar nerozhodně
16:43Jakub Lukáš: Investice do Deutsche Bank je velmi riziková (video)
16:01Merck posiluje ve veterinární péči, kupuje francouzský Antelliq
15:41BMW s Porsche předjíždějí Teslu, 100 kilometrů nabijí pod 3 minuty
15:07Česká zbrojovka, a.s. - Oznámení o svolání řádné valné hromady
14:59Česká zbrojovka, a.s. - Zápis z valné hromady
14:53VW prodal v listopadu opět méně aut, přesto letos čeká rekord
13:51Perly týdne: Nejlepší investiční nápad a šedé labutě pro rok 2019, u nás konec stavebních úřadů
12:27Adobe po dlouhé době zaváhala, rozhodila ji akvizice Marketo (komentář analytika)  
12:21Výnosová křivka, nezaměstnanost, inflace...Příští rok bude složitý
10:56Project Syndicate: Politické kořeny ochabujícího růstu mezd
10:38LVMH kupuje řetězec luxusních hotelů Belmond za 3,2 miliardy USD
10:23Evropa klesá volným pádem  
10:20Data dokládají zpomalování Číny i Evropy. Investoři míří z akcií do dluhopisů, euro padá  
10:10Banky budou odvádět více do rezerv na ochranu úvěrového trhu
9:19Rozbřesk: Třetí propad automobilového trhu v EU za sebou

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data