Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nová technologie může odepsat elektromobily a řešit problém s emisemi

Nová technologie může odepsat elektromobily a řešit problém s emisemi

16.06.2018 14:31
Autor: Redakce, Patria.cz

Erich Sixt stojí v čele německé společnosti Sixt, která na globální úrovni nabízí pronájem automobilů. Má tedy zkušenosti s využíváním automobilů a před časem popsal elektromobily jako „nákladný politický omyl“. Příčinou je jejich omezený dojezd, dlouhá doba nabíjení a obrovské investice, které by byly potřeba na vybudování dobíjecí infrastruktury. Leonid Bershidsky na stránkách Bloombergu tvrdí, že Sixt nemusí mít právě objektivní pohled, protože společnosti pronajímající vozy obecně elektromobily „nemají moc rády“. Nicméně se ukazuje, že kritický není vůči elektromobilům jenom Sixt, ale i někteří vědci.

Bershidsky zmiňuje fyzika Davida Keitha z Harvardu. Ten založil společnost Carbon Engineering, kterou mimo jiné spolufinancuje Bill Gates. Společnost se zaměřuje na zachytávání uhlíku z atmosféry a Keith na základě nové studie tvrdí, že tato technologie je již značně vyspělá a tudíž již významně klesly náklady jejího využívání. Tuna oxidu uhličitého jde podle něj z atmosféry vysát s nákladem 94 – 232 dolarů podle toho, jaká je cena zemního plynu. I tato technologie totiž potřebuje energii, ale na jednu vysátou tunu oxidu uhličitého připadne jen asi 0,1 tuny oxidu vypuštěného. 

Dřívější odhady tvrdily, že náklady se pohybují mezi 550 – 1 300 dolary za vysátou tunu emisí a vědec tvrdí, že ke snížení nákladů přispívá hlavně využívání stávajících průmyslových přístrojů a zařízení. Tak podle něj funguje i jeho firma a její továrna v Kanadě. Pokud by měl pravdu, vysávání oxidu uhličitého z atmosféry by bylo mnohem efektivnější než rozvoj elektromobility. Mezinárodní energetická agentura IEA totiž odhaduje, že i pokud by se počet elektromobilů do roku 2040 zvýšil ze současných 2 milionů na 280 milionů, sníží se očekávané globální emise oxidu uhličitého jen o 1 %. Ostatní zdroje znečištění, jako jsou letadla a lodě, budou totiž přispívat k dalšímu růstu emisí. A na to, abychom dosáhli takového zanedbatelného zlepšení, už automobilky plánují investice kolem 90 miliard dolarů. A to nezahrnuje výdaje na novou infrastrukturu či různé vládní dotace. 

Carbon Engineering vyrábí od minulého roku z oxidu uhličitého palivo tím, že jej spojuje s vodíkem. Toto palivo se dá používat i v současných spalovacích motorech a ty by se tedy nemusely nijak výrazně měnit. Celý cyklus by se využitím této technologie uzavřel a z hlediska dalších emisí by byl v podstatě neutrální. Keith odhaduje, že jeho technologie vyrobí litr paliva asi za jeden dolar, což je vysoko nad současnými velkoobchodními cenami. „Není pochyb, že přechod od fosilních paliv k syntetickým by vyžadoval mohutnou podporu vlád, které se chtějí chovat přátelsky k životnímu prostředí. Taková podpora by ale měla velkou výhodu před podporou elektromobilů a budováním potřebné paralelní infrastruktury. Nová technologie by umožnila používání současných vozů a infrastruktury,“ píše Bershidsky. A dodává:

„Tato technologie by vyžadovala podobné investice jako přechod na elektromobily. Ty budou mít jistě stále své fanoušky. Avšak není nutné, aby nyní regulátoři prosazovali nedokonalé technologie spojené s elektromobily a nutily do nich automobilky a spotřebitele. K dispozici jsou totiž alternativy, které si již nyní zaslouží pozornost regulátorů a alespoň nějakou podporu vlád.“ 

Zdroj: Bloomberg

 
 

Čtěte více:

Chanos: Bitcoin je snahou o monetární Somálsko, Čínu táhnou dluhy
13.06.2018 12:15
Jim Chanos, který stojí v čele investiční společnosti Kynikos Associat...
Jak se vlastně „nefotbalové“ Rusko dostalo k pořádání šampionátu ve fotbale?
14.06.2018 6:36
Christopher Steele je bývalým britským špionem, který si otevřel svou ...
Druhá zaměstnání mění názor na práci
13.06.2018 16:51
Kazuhiro Hasegawa už tři roky řídí taxi. Tuto práci si chválí navzdory...
Fitch věští vyšší ceny ropy, IEA rostoucí poptávku
13.06.2018 14:26
Nové a vyšší ceny ropy obsahuje výhled Fitch jak u severomořské ropy...
Německá pokuta pro Volkswagen: Kvůli emisnímu skandálu zaplatí miliardu eur
14.06.2018 8:38
Německá prokuratura vyměřila automobilovému koncernu Volkswagen kvůli ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data