Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nová technologie může odepsat elektromobily a řešit problém s emisemi

Nová technologie může odepsat elektromobily a řešit problém s emisemi

16.6.2018 14:31
Autor: Redakce, Patria.cz

Erich Sixt stojí v čele německé společnosti Sixt, která na globální úrovni nabízí pronájem automobilů. Má tedy zkušenosti s využíváním automobilů a před časem popsal elektromobily jako „nákladný politický omyl“. Příčinou je jejich omezený dojezd, dlouhá doba nabíjení a obrovské investice, které by byly potřeba na vybudování dobíjecí infrastruktury. Leonid Bershidsky na stránkách Bloombergu tvrdí, že Sixt nemusí mít právě objektivní pohled, protože společnosti pronajímající vozy obecně elektromobily „nemají moc rády“. Nicméně se ukazuje, že kritický není vůči elektromobilům jenom Sixt, ale i někteří vědci.

Bershidsky zmiňuje fyzika Davida Keitha z Harvardu. Ten založil společnost Carbon Engineering, kterou mimo jiné spolufinancuje Bill Gates. Společnost se zaměřuje na zachytávání uhlíku z atmosféry a Keith na základě nové studie tvrdí, že tato technologie je již značně vyspělá a tudíž již významně klesly náklady jejího využívání. Tuna oxidu uhličitého jde podle něj z atmosféry vysát s nákladem 94 – 232 dolarů podle toho, jaká je cena zemního plynu. I tato technologie totiž potřebuje energii, ale na jednu vysátou tunu oxidu uhličitého připadne jen asi 0,1 tuny oxidu vypuštěného. 

Dřívější odhady tvrdily, že náklady se pohybují mezi 550 – 1 300 dolary za vysátou tunu emisí a vědec tvrdí, že ke snížení nákladů přispívá hlavně využívání stávajících průmyslových přístrojů a zařízení. Tak podle něj funguje i jeho firma a její továrna v Kanadě. Pokud by měl pravdu, vysávání oxidu uhličitého z atmosféry by bylo mnohem efektivnější než rozvoj elektromobility. Mezinárodní energetická agentura IEA totiž odhaduje, že i pokud by se počet elektromobilů do roku 2040 zvýšil ze současných 2 milionů na 280 milionů, sníží se očekávané globální emise oxidu uhličitého jen o 1 %. Ostatní zdroje znečištění, jako jsou letadla a lodě, budou totiž přispívat k dalšímu růstu emisí. A na to, abychom dosáhli takového zanedbatelného zlepšení, už automobilky plánují investice kolem 90 miliard dolarů. A to nezahrnuje výdaje na novou infrastrukturu či různé vládní dotace. 

Carbon Engineering vyrábí od minulého roku z oxidu uhličitého palivo tím, že jej spojuje s vodíkem. Toto palivo se dá používat i v současných spalovacích motorech a ty by se tedy nemusely nijak výrazně měnit. Celý cyklus by se využitím této technologie uzavřel a z hlediska dalších emisí by byl v podstatě neutrální. Keith odhaduje, že jeho technologie vyrobí litr paliva asi za jeden dolar, což je vysoko nad současnými velkoobchodními cenami. „Není pochyb, že přechod od fosilních paliv k syntetickým by vyžadoval mohutnou podporu vlád, které se chtějí chovat přátelsky k životnímu prostředí. Taková podpora by ale měla velkou výhodu před podporou elektromobilů a budováním potřebné paralelní infrastruktury. Nová technologie by umožnila používání současných vozů a infrastruktury,“ píše Bershidsky. A dodává:

„Tato technologie by vyžadovala podobné investice jako přechod na elektromobily. Ty budou mít jistě stále své fanoušky. Avšak není nutné, aby nyní regulátoři prosazovali nedokonalé technologie spojené s elektromobily a nutily do nich automobilky a spotřebitele. K dispozici jsou totiž alternativy, které si již nyní zaslouží pozornost regulátorů a alespoň nějakou podporu vlád.“ 

Zdroj: Bloomberg

 
 

Čtěte více:

Chanos: Bitcoin je snahou o monetární Somálsko, Čínu táhnou dluhy
13.6.2018 12:15
Jim Chanos, který stojí v čele investiční společnosti Kynikos Associat...
Jak se vlastně „nefotbalové“ Rusko dostalo k pořádání šampionátu ve fotbale?
14.6.2018 6:36
Christopher Steele je bývalým britským špionem, který si otevřel svou ...
Druhá zaměstnání mění názor na práci
13.6.2018 16:51
Kazuhiro Hasegawa už tři roky řídí taxi. Tuto práci si chválí navzdory...
Fitch věští vyšší ceny ropy, IEA rostoucí poptávku
13.6.2018 14:26
Nové a vyšší ceny ropy obsahuje výhled Fitch jak u severomořské ropy...
Německá pokuta pro Volkswagen: Kvůli emisnímu skandálu zaplatí miliardu eur
14.6.2018 8:38
Německá prokuratura vyměřila automobilovému koncernu Volkswagen kvůli ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.7.2018
16:56Nacionalismus, imigrace a hospodářský úspěch
10:36Víkendář: Albrightová o návratu do třicátých let a oškubaných kuřatech
21.7.2018
10:29Víkendář: Obama to nakonec nevydržel a promluvil
20.7.2018
22:00Wall Street: Klid před bouří ?
18:24Akcie ztrácí na atraktivitě, firmy hromadí stále více hotovosti
17:51Summary: Katastrofa se na GE nekoná, k problematické turbínové divize se však přidávají i obnovitelné zdroje
17:48Perly týdne: Prodávat Teslu, kupovat Amazon a (ne)bát se bouře na obzoru
17:25Banky poslaly Prahu těsně do zeleného, Trump Evropu opačným směrem  
17:13Trump opět dusí trhy. Chce slabší dolar a má ho  
16:52Státní dluh v pololetí stoupl o 89 miliard na 1,714 bilionu Kč
16:25Technická analýza: Ležérní koruna větší aktivitu neindikuje, nerozhodnému dolaru by se mohlo dařit příští týden
16:15Martin Kycelt: Panika na AbbVie: Příležitost k nákupu? (video)
15:45Honeywell ve čtvrtletí překvapil. Tažným koněm opět divize Aerospace  
15:18Ropa pod tlakem medvědích zpráv  
14:41Hodí Fed trhům „válečný“ záchranný kruh?
13:16Trump je připraven uvalit další cla na čínské zboží za 500 mld. USD
11:56Microsoft opět příjemně překvapil, cloudový byznys se blíží pozici firemní jedničky (komentář analytika)  
11:47Globální růst vrcholí, rostou rizika
10:51Koruna setřásá ztráty, eurodolar se konsoliduje. Hlavní trhy bez jasné myšlenky  
10:40V Praze nejlépe Philip Morris, evropskému trendu se vymykají Commerzbank a Deutsche Bank  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data