Na začátku října tohoto roku byla ohlášena jména čtyř konsorcií, která se kvalifikovala pro výběrové řízení na dostavbu části dálnice D4 formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Jde o významnou novinku při realizaci infrastrukturních staveb v České republice. Vítěz soutěže zajistí výstavbu, provoz i financování prvního velkého silničního projektu.
Příslibem úspěchu jsou samotná konsorcia, která se pro výběrové řízení kvalifikovala. Jejich členové jsou převážně společnosti, které jsou špičkou v implementaci a provozu infrastrukturních PPP projektů. A to nejen v Evropě, ale i v celosvětovém měřítku. Jde o společnosti, které mají k dispozici týmy specialistů, jež se přípravou a realizací obdobných projektů dlouhodobě zabývají. Zároveň mají dostatek zdrojů a solidní finanční zázemí. S řadou z nich jsme měli možnost již dříve spolupracovat v západní Evropě.
Z pohledu financování má příprava PPP projektů zaběhnutý „rituál“. Konkrétní procesy a podmínky se samozřejmě mohou v jednotlivých případech lišit, ale principy a postupy jsou stále stejné. Týká se to především infrastrukturních projektů, které jsou založeny na konceptu platby za dostupnost, a to je i případ dálnice D4. Specifická bude snad je denominace v českých korunách; naprostá většina infrastrukturních PPP projektů, na kterých jsme měli možnost v ČSOB pracovat, byla totiž financována v eurech. Máme ovšem i zkušenosti s českými projekty, které jsou denominované v naší měně. I tady máme uzavřeny úvěrové smlouvy s délkou financování i přes 25 let a sjednána úroková zajištění na stejně dlouhou dobu.
Za poslední tři roky se jen v Evropě uzavřelo na 160 projektů typu PPP v celkové hodnotě skoro 1040 miliard korun. Česká republika je výjimkou, a tak je plán dostavby D4 po téměř patnácti letech první, který se pravděpodobně dočká předložení nabídek i vlastní realizace. Doufejme, že se tento důležitý infrastrukturní projekt podaří dotáhnout až do úspěšného konce. Za našimi hranicemi se koncept PPP u výstavby dálniční sítě již osvědčil. Formy spolupráce se tam dále rozvíjejí a třeba ve Francii se dokonce opět využívá přenesení odpovědnosti za objem dopravy (a tím i za objem vybraného mýta) na koncesionáře.
Na mnoha transakcích v západní Evropě se podílí Evropská investiční banka (EIB). Ta přináší nejenom výhodnou cenu financování, ale také dokáže pomoci i se specializovanými produkty, vytvořenými pro účely těchto transakcí. Jde například o SDCE (senior debt credit enhancement), díky němuž lze při vhodném použití dosáhnout na výhodnější podmínky pro komerční část financování. Počáteční přítomnost EIB může být přínosná rovněž v tom, že pomůže při zavádění a „usazení“ vyzkoušených mezinárodních standardů.
Pro ČSOB je financování infrastruktury významnou aktivitou. Jako česká banka máme zájem, aby se PPP projekt dostavby dálnice D4 podařilo úspěšně uskutečnit. Doufáme, že i díky tomu dojde v České republice k širšímu využívání koncesního PPP konceptu. V zemích jako je Německo, Velká Británie, Belgie nebo Holandsko je to již zcela běžné.
Jan Troják, ředitel Projektového financování ČSOB