Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Evropa potřebuje elektrický budíček

Víkendář: Evropa potřebuje elektrický budíček

02.03.2019 10:40
Autor: Redakce, Patria.cz

Zranitelnost německého automobilového průmyslu se již brzy jasně ukáže. Der Spiegel tvrdí, že se tak stane u dálnice blízko Erfurtu, protože právě tam chce čínský konglomerát CATL postavit továrnu na výrobu elektrických baterií. Ta by podle plánů měla zabrat 87 hektarů, což by z ní činilo největší továrnu tohoto typu v Německu a možná i v Evropě. Se stavbou by se mělo začít už v březnu či dubnu letošního roku.

Matthias Zentgraf, který stojí v čele evropské pobočky CATL, pracoval předtím roky pro německé automobilky. Jeho firma chce investovat celkem 240 milionů eur, vytvořit asi 600 pracovních míst a kapacita baterií vyrobených za rok by měla dosáhnout zhruba 14 GWh. To je dost na to, aby poháněly například 300 000 vozů BMW i3. Plány, které má CATL v Erfurtu, podle něj „nemají obdoby“ a der Spiegel dodává, že právě proto je německý automobilový průmysl pozorně sleduje „napůl v úžasu, napůl s obavami“. Baterie a s nimi spojené systémy totiž tvoří asi třetinu čisté přidané hodnoty elektromobilů a CATL se pasuje do pozice primárního dodavatele značek jako BMW a Daimler.

Tato situace „ukazuje na zranitelnost německého automobilového průmyslu“, který až moc pomalu reagoval na vývoj v oblasti baterií. „Příliš dlouho se vedení firem nechalo přesvědčovat zastánci spalovacích motorů, kteří viděli elektromobily jen jako marginální záležitost a o bateriích hovořili jako o komoditě. „Podle nich byla výroba baterií přímo v Německu nepotřebná,“ píše der Spiegel. Nyní se však ukazuje, jak je tato tvrdohlavost pomýlená. Elektromobilita se totiž stává „masovým jevem“ a výroba baterií samostatným vědním oborem. A právě kvalita a výdrž baterií budou jedněmi z nejdůležitějších faktorů, které budou rozhodovat o atraktivitě elektromobilů dané značky.

Konzultační společnost P3 očekává, že prodeje elektromobilů se mezi roky 2018 a 2025 zvednou desetinásobně a dosáhnou 30 milionů vozů ročně. Globální poptávka po bateriích bude expandovat podobným tempem a v roce 2025 by měla dosáhnout 1 200 GWh. Nyní se přitom většina baterií vyrábí v Asii. P3 také tvrdí, že během pěti let budou na poli výroby elektrických baterií dominantní společnosti CATL a jihokorejská LG Chem.

Der Spiegel píše, že obavy se nešíří jen v německých společnostech, ale i mezi politiky. Federální ministr hospodářství Peter Altmaier udělal z růstu výroby baterií cíl své průmyslové politiky, chce podporovat výrobní konsorcia a celoevropskou spolupráci. A nejde pouze o jev, který by se omezoval na Německo. Francouzský prezident Emmanuel Macron před několika dny oznámil, že „v následujících pěti letech bude do dvou továren na výrobu baterií investováno 700 milionů eur“. Podle Macrona potřebuje Evropa v této oblasti „budíček“.

Der Spiegel ale poukazuje i na to, že některé německé firmy hrají významnou roli jako dodavatelé technologií pro výrobce baterií. Siemens se zaměřuje na jejich automatizaci, BASF vyrábí katody, které představují asi 70 % materiálových nákladů. Vývoj a výrobu baterií ale mají pod kontrolou firmy z Asie. Pokud by to chtěly německé firmy výrazně změnit, musely by se namísto tradičního inženýrství zaměřit více na chemii a obory související s elektrickou energií.

Zentgraf pak podle Spiegelu sleduje celé dění se smíšenými pocity. Na jednu stranu nerad slyší o kritice čínských investic v Německu, ale na stranu druhou říká, že by také raději koupil Mercedes s bateriemi od společností AEG či Mannesmann. A chápe, že řada Němců je zklamaná z toho, že si megatovárny na výrobu baterií nestaví oni sami.

Zdroj: Der Spiegel



Čtěte více:

Tesla se pomalu začíná rozjíždět, růžová zahrada to ale ještě není (komentář analytika)
31.01.2019 16:43
Společnost, jejíž vize elektromobilů spustila revoluci automobilového ...
Elektromobily se již brzy mohou stát černou dírou ziskovosti celého odvětví
04.02.2019 10:57
Společnost Tesla sice nedokázala ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku ge...
Až se zima elektromobilů zeptá…
12.02.2019 18:11
Mají elektromobily výrazně jiný potenciál v zemích, jako je Itálie, či...
Dominance Tesly padne, vstanou noví bojovníci a zima je otestuje všechny
19.02.2019 18:02
Morgan Stanley nedávno přišel s tvrzením, že dominantní pozice Tesly n...

Váš názor
  • A co na to Češi?
    04.03.2019 9:37

    Kde jsou ty továrny chrlíci tu úžasnou baterii kolem které byli tolik slávy před lety a nějaké dotace v tom zahučeli.
    HenryFord
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data