nedávno přišel s tvrzením, že dominantní pozice Tesly na trhu elektromobilů je neudržitelná. Minulý týden pak ta samá banka uvedla, že jak , tak společnost, která by jí mohla nejvíce ohrozit, jsou velkým rizikem pro celý Detroit. Já sám tu občas zmiňuji, že právě dynamika odvětví, a zejména intenzita konkurence, jsou tím hlavním faktorem, který bude v delším období ovlivňovat finanční výsledky a ceny akcií automobilek (pokud předpokládáme zhruba standardní makroekonomický vývoj). V konečném důsledku tu pak hovoříme o (ne)udržitelných konkurenčních výhodách, bariérách vstupu. A o čem konkrétně hovořil ?
Analytici banky tvrdí, že velkým vyzyvatelem Tesly, která nyní podle odhadů drží v USA asi 80 % tržní podíl, by mohla být společnost Rivian. Na tu jsem tady poukazoval před několika měsíci a pro připomenutí - její eso v rukávu vypadá následovně:

Celá teze je tedy jednoduchá: V USA úspěch automobilek do značné míry stojí a padá s tím, jak si daná automobilka vede na poli pick-up trucků. Pokud zde bude Rivian skutečně úspěšný, může ukousnout značný podíl z celého trhu a stává se i významným konkurentem Tesly. A to nejen na výstupní straně výrobně prodejní vertikály, i na její straně vstupní. Tedy v soupeření o lidi, talent, inovace, či dokonce kapitál. Truck R1T od Rivianu by pak konkrétně měl mít dojezd 400 mil, pohon všech kol u něj zajišťují čtyři elektromotory a vůz by měl být schopen dosáhnout zrychlení na 60 mil za hodinu během 3 sekund. Rivian k tomu hodlá představit své vlastní SUV.
Připomeňme si, že CEO Tesly Elon Musk již dříve uvedl, že jeho společnost by mohla představit svůj truck v létě. Není tak divu, že před několika dny přišel s další analýzou, ve které tvrdí, že tyto plány Rivianu a Tesly by mohly být vážným problémem pro celý Detroit – tedy tradiční automobilky v USA a jejich (truckové) modelové řady. Tvrdí to analytik banky Adam Jonas, který podle CNBC byl jedním z prvních, kdo „správně pochopil rozsah změn, které na trh přináší Tesla“. Nyní dokonce říká, že v oblasti elektromobility budou mít navrch společnosti, které začínají od nuly na nově vznikajících platformách. Tedy ne strategie, která se snaží využít tradičních technologií a na ně naroubovává „elektriku“. Jinak řečeno, Rivian a by podle této teze měly dlouhodobější konkurenční výhodu před Detroitem a spol.
Ohledně Rivianu je dobré zmínit i to, že do něj údajně vložily peníze společnosti a . by to podle některých spekulací mohlo pomoci ve vývoji a výrobě vlastních trucků, respektive v převodu těch stávající na elektromotory. Mimochodem hodnotí tah na elektrickou bránu hodně pozitivně. A o co jde Amazonu? Podle jiných úvah firmu zajímá „skateboardová“ platforma, na které stojí R1T. Ta by totiž měla být využitelná i pro jiné typy vozů, včetně dodávek. A u této společnosti budí zájem kvůli logistice.
Na závěr si dovolím krátký návrat k mému příspěvku z minulého týdne, kde jsem se věnoval problematice dojezdu elektromobilů v zimě. Následující graf ukazuje reálný dojezd Modelu S v závislosti na průměrné rychlosti a na teplotě (rozsah od teplot je od „pod nulou“ až nad 20 stupňů Celsia). Zdrojem je CleanTechnica/A Better Routeplanner:
