Vláda amerického prezident Donalda Trumpa navrhuje další cla na dovoz zboží z Evropské unie. Na seznamu jsou osobní vrtulníky, různé sýry a vína, některé motocykly či lyžařské kombinézy. Celkově jde o dovoz v objemu 11 miliard dolarů. Washington tímto způsobem hodlá reagovat na újmu, kterou mu prý způsobují evropské dotace Airbusu, regionálního konkurenta amerického . Ten je po březnové havárii dalšího stroje 737 MAX v choulostivé situaci.
Podpora Airbusu “opakovaně” vyvolávala “nepříznivý dopad” na Spojené státy, uvedl v pondělí večer úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR). Akcie Airbusu odepisovaly dnes dopoledne v Paříži až 2,3 %. Ztracely také akcie dodavatelů v leteckém a kosmickém průmyslu Rolls-Royce Holdings a Meggitt.
Navržená cla budou uvedena do praxe, až jim dá letos v létě zelenou Světová obchodní organizace, uvedl také Washington. WTO je přitom organizací, kterou Trump v minulosti napadal.
Krok je podle agentury Bloomberg provokací hned na několika frontách. Jednak se objevuje v době, kdy Evropská unie dojednává podmínky mandátu pro Evropskou komisi, která má zahájit jednání s USA o průmyslových clech. Rozhovory by to prý mohlo zkomplikovat, i s přihlédnutím k tomu, že někteří členové EU v čele s Francií se k nim už teď staveli skepticky. Kromě toho USA avizovaly, že cla zavedou na základě stejného článku, který použily, aby obhájily loňská cla na Čínu.
Na evropské subvence Airbusu si Spojené státy stěžovaly u WTO už před skoro 15 lety. Nyní to je jeden z nejdéle běžících sporů před touto organizací. Podle USA dávají evropské dotace Airbusu nespravedlivou výhodu. Spojené státy nyní tvrdí, že jim se ságou subvencí pro Airbus už došla trpělivost, a chtějí, aby je EU ukončila. Spojené státy by v takovém případě potom mohly zrušit dodatečná cla.
USA a EU se navzájem obviňují z nelegální podpory svých gigantů a Airbus od roku 2004. Kvůli paralelním případům se již popsaly tisíce stránek nálezů a spory výrazně zatížily již tak přetíženou WTO. U obou stran bylo zjištěno, že finančně podporovaly své výrobce letadel, aby ti pak získali výhodu na trhu.
Mluvčí Airbusu Rainer Ohler uvedl, že společnost už učinila kroky, aby splnila "relativně menší" nevyřešené požadavky. Pro zavedení obchodních sankcí tedy nevidí právní základ. Navíc ohodnocení škod od USA považuje za přemrštěné a připomněl, že jejich výši musí stanovit WTO, nikoliv Spojené státy. Upozornil i na rozhodnutí WTO z minulého týdne týkající se daňových úlev pro Boeing, které umožňuje Evropské unii zavést ještě vyšší protiopatření.
Minulý měsíc odvolací orgán WTO uvedl, že Spojené státy ignorovaly požadavek na zrušení daňové úlevy pro ve státě Washington, kde má podnik výrobní závod. tak nadále dostává nelegální dotace. EU tak nyní mohla požádat o odvetná opatření.
WTO loni uvedla, že vyhodnotí žádost USA o zavedení sankcí v hodnotě miliard dolarů na evropské zboží jako odpověď na nelegální dotace pro Airbus. Spojené státy škody odhadly na 11,2 miliardy USD, EU však tento odhad zpochybnila. Seznam produktů, na které chtějí USA uvalit cla, musí posoudit arbitr WTO. USTR uvedl, že konečný seznam zveřejní po zhodnocení arbitra, které se očekává letos v létě.
Zdroje: BBG, ČTK