Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Toyota: Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy

Toyota: Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy

24.06.2019 8:34
Autor: ČTK

Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů. Očekává to japonská automobilka Toyota, která po světě prodala už 15 milionů hybridů za značky Toyota a Lexus a zároveň je výrobcem prvního sériového vozu na vodík pojmenovaného Mirai. Firma to uvedla v tiskové zprávě.

Cena Toyoty Mirai se pohybuje kolem 60.000 dolarů, tedy asi 1,4 milionu . Hybridní Prius+ stojí 850.000 . Vedle Toyoty mají auta na vodík v různém stádiu vývoje i další automobilky jako například Hyundai, Honda nebo Mercedes Benz. Vedle osobních aut již existují i autobusy na vodíkové články. Ty chce do dvou let začít nasazovat například město Karviná.

První generace Mirai se zatím prodává na vybraných trzích. Technologie nabízí řidičům podobnou praktičnost a jízdní dosah jako klasické vozy na benzín, avšak bez výfukových emisí. "Realisticky očekáváme, že u třetí generace bude cena palivových článků srovnatelná s hybridy," uvedl evropský šéf prodeje a marketingu Toyoty Matt Harrison. Dodal, že Toyota již není daleko od spuštění prodeje modelu druhé generace, přičemž do deseti let se objeví generace třetí.

Současný náskok technologie elektrických vozů je daný delší dobou vývoje i mnohem dostupnější nabíjecí infrastrukturou. Naopak stanic na doplňování vodíku je v Evropě jen několik desítek.

Výrobce k hledání alternativních paliv nutí stále přísnější politika EU ohledně emisí CO2. Do roku 2021 musí být průměrné množství CO2 v rámci modelové nabídky každé automobilky 95 g/km a v dalších letech má dál výrazně klesat. Ke splnění emisních cílů podle Harrisona neexistuje žádná dokonalá technologie. "Připravujeme různé alternativy a necháme na našich zákaznících, která podoba elektrifikace jim nejvíce vyhovuje," dodal.

Hybridní technologie jsou sice ekologičtější než konvenční spalovací motor, stále ale emise CO2 produkují. Hybridní vozy jsou také limitované kapacitou baterií, případně dobou jejich dobití. Auta na vodík vypouští z výfuků pouze vodu, mají vysoký dojezd a doba načerpání vodíku se příliš neliší od běžného natankování benzínu či nafty.

Experti očekávají, že vodíkovou technologii čeká vzhledem k její perspektivě podobný vývoj jako u hybridů. Například Toyota od uvedení prvního Priusu v roce 1997 snížila cenu hybridní technologie o 75 procent.

Jedním z hlavních důvodů, proč jsou palivové články dražší než technologie pro elektromobily a hybridy, je používání platiny při jejich výrobě. Cesta tedy vede přes snižování spotřeby tohoto kovu na jeden automobil.

Technologická firma Bosch, která chce vstoupit na vodíkový trh, slibuje, že technologii dokáže zlevnit současně se snížením spotřeby vzácného kovu. Vlastní konstrukce Bosch si vyžádá pouze obdobné množství platiny jako katalyzátory dnešních naftových motorů.


Čtěte více:

Je čínský sektor elektroaut už přebujelý?
05.06.2019 5:56
Je 486 registrovaných výrobců elektrických aut “zu viel”? Čína se domn...
BMW a Jaguar Land Rover budou spolupracovat na elektromobilech
05.06.2019 17:07
Německá automobilka BMW a její britský konkurent Jaguar Land Rover bud...
Tesla byla investiční příležitostí. Ale jen pár dní
14.06.2019 17:42
Profesor financí na NYU Aswath Damodaran je ve světě investic známou p...
IEA: Svět by se měl více zaměřit na vodík jako zdroj energie
14.06.2019 12:52
Svět by se měl více zaměřit na vodík jako případný zdroj energie bez š...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
27.05.2025
18:00Proč internetové nadšení zvedalo evropské akcie a AI tak nečiní?
17:29Tvrdá bitva technologických gigantů o každý zlomek pozornosti
17:20Spotřebitelská důvěra v USA se v květnu poprvé za šest měsíců zvýšila
17:19Akcie pokračují v rally  
15:32ČNBlog: Jak dopadne vlna refixací a refinancování hypoték na české domácnosti?
15:04e15: Pilulka chystá prodej většiny svých kamenných lékáren řetězci Dr. Max
13:49EDU II podala soudu návrh na zrušení předběžného opatření k Dukovanům
13:42Nvidia ve středu reportuje čísla za první kvartál. Co od výsledků očekávat?
13:41Tchaj-wanský výrobce čipů TSMC letos otevře pobočku v německém Mnichově
13:15Footshop a.s.: Pozvánka na řádnou valnou hromadu
12:12Evropská unie schválila změny emisních norem, automobilky získají více času
11:45WOOD & Company: Zpráva pro investory za 1Q 2025 - Realitní podfondy
11:44Analytický radar: Colt CZ podle Jakuba Blahy spojuje růstový potenciál i dividendový výnos
11:14Japonské dluhopisy se zvedají a pomáhají zlepšit náladu i na západních trzích  
11:10Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se mírně zlepšila, uvedly instituty
11:01RMS Mezzanine, a.s.: Oznámení o rozhodovaní VH společnosti písemnou formou mimo zasedání
10:54Za růstem prodejů aut v EU stojí hybridy a elektromobily, Tesla se však propadá
9:13Rozbřesk: Maďarská MNB podrží úrokové sazby na vysokých 6,50 %
8:37EU a USA pokračují v obchodních jednáních, Thyssenkrupp se restrukturalizuje a futures jsou v zeleném  
6:41FX Strategie: ECB sníží sazby a svojí rétorikou bude zisky eurodolaru raději brzdit  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board