Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Toyota: Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy

Toyota: Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy

24.06.2019 8:34
Autor: ČTK

Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů. Očekává to japonská automobilka Toyota, která po světě prodala už 15 milionů hybridů za značky Toyota a Lexus a zároveň je výrobcem prvního sériového vozu na vodík pojmenovaného Mirai. Firma to uvedla v tiskové zprávě.

Cena Toyoty Mirai se pohybuje kolem 60.000 dolarů, tedy asi 1,4 milionu . Hybridní Prius+ stojí 850.000 . Vedle Toyoty mají auta na vodík v různém stádiu vývoje i další automobilky jako například Hyundai, Honda nebo Mercedes Benz. Vedle osobních aut již existují i autobusy na vodíkové články. Ty chce do dvou let začít nasazovat například město Karviná.

První generace Mirai se zatím prodává na vybraných trzích. Technologie nabízí řidičům podobnou praktičnost a jízdní dosah jako klasické vozy na benzín, avšak bez výfukových emisí. "Realisticky očekáváme, že u třetí generace bude cena palivových článků srovnatelná s hybridy," uvedl evropský šéf prodeje a marketingu Toyoty Matt Harrison. Dodal, že Toyota již není daleko od spuštění prodeje modelu druhé generace, přičemž do deseti let se objeví generace třetí.

Současný náskok technologie elektrických vozů je daný delší dobou vývoje i mnohem dostupnější nabíjecí infrastrukturou. Naopak stanic na doplňování vodíku je v Evropě jen několik desítek.

Výrobce k hledání alternativních paliv nutí stále přísnější politika EU ohledně emisí CO2. Do roku 2021 musí být průměrné množství CO2 v rámci modelové nabídky každé automobilky 95 g/km a v dalších letech má dál výrazně klesat. Ke splnění emisních cílů podle Harrisona neexistuje žádná dokonalá technologie. "Připravujeme různé alternativy a necháme na našich zákaznících, která podoba elektrifikace jim nejvíce vyhovuje," dodal.

Hybridní technologie jsou sice ekologičtější než konvenční spalovací motor, stále ale emise CO2 produkují. Hybridní vozy jsou také limitované kapacitou baterií, případně dobou jejich dobití. Auta na vodík vypouští z výfuků pouze vodu, mají vysoký dojezd a doba načerpání vodíku se příliš neliší od běžného natankování benzínu či nafty.

Experti očekávají, že vodíkovou technologii čeká vzhledem k její perspektivě podobný vývoj jako u hybridů. Například Toyota od uvedení prvního Priusu v roce 1997 snížila cenu hybridní technologie o 75 procent.

Jedním z hlavních důvodů, proč jsou palivové články dražší než technologie pro elektromobily a hybridy, je používání platiny při jejich výrobě. Cesta tedy vede přes snižování spotřeby tohoto kovu na jeden automobil.

Technologická firma Bosch, která chce vstoupit na vodíkový trh, slibuje, že technologii dokáže zlevnit současně se snížením spotřeby vzácného kovu. Vlastní konstrukce Bosch si vyžádá pouze obdobné množství platiny jako katalyzátory dnešních naftových motorů.


Čtěte více:

Je čínský sektor elektroaut už přebujelý?
05.06.2019 5:56
Je 486 registrovaných výrobců elektrických aut “zu viel”? Čína se domn...
BMW a Jaguar Land Rover budou spolupracovat na elektromobilech
05.06.2019 17:07
Německá automobilka BMW a její britský konkurent Jaguar Land Rover bud...
Tesla byla investiční příležitostí. Ale jen pár dní
14.06.2019 17:42
Profesor financí na NYU Aswath Damodaran je ve světě investic známou p...
IEA: Svět by se měl více zaměřit na vodík jako zdroj energie
14.06.2019 12:52
Svět by se měl více zaměřit na vodík jako případný zdroj energie bez š...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
27.01.2020
18:22Naše strategie funguje, říká O2 po výsledcích nad odhady trhu
17:35Negativní sazby a jiný svět
17:05Peníze míří do bezpečí. Šíření viru zvedlo další vlnu strachu  
16:18Franklin Templeton: Oops! Fed to zase udělal!
14:30Týdenní výhled: Nervózní úvod týdne v režii koronaviru, otěže převezme smršť korporátních čísel  
14:26Intervence doporučovali experti v ČNB zahájit už v srpnu 2013
12:57Gornicka: Jak se v Evropě rozpadal nemístný utahovací optimismus
11:14Petr Dufek: Čísla z Ifo chladí německý optimismus
10:49Bianchi: Trumpovy monetární tweety mají citelný dopad na trhy
10:46Wüstenrot hypoteční banka a.s. - Informace o výplatě výnosů HZL WHB VAR/22
10:25Střet o 5G aukci: Předseda ČTÚ Novák rezignoval ke konci ledna, vláda jej odvolala ke dnešku
10:22Evropské akcie kvůli obavám z nového viru výrazně klesají
9:14Rozbřesk: Potvrdí se lepší kondice německé ekonomiky?
9:10ČEB, a.s. - Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
8:59Čínský virus dál stlačuje trhy, klesá ropa i evropské a americké futures. Roste zlato  
8:57Obrat obchodů s emisními povolenkami loni stoupl na rekord
8:52Agentura Fitch potvrdila rating České republiky na stupni AA-
6:06Hroutí se infrastruktura – nebo jedno klišé?
26.01.2020
8:12Víkendář: Tahle středověká daň se snad již nevrátí
25.01.2020
16:12Airbus chce pomoct aerolinkám zajistit se proti výkyvům cen letenek

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:00Sprint Corp (12/19 Q3)
16:00USA - Prodeje nových domů