Je 486 registrovaných výrobců elektrických aut “zu viel”? Čína se domnívá, že pro její trh už ano, a chystá pravidla, která by vstup nových hráčů ztížila. Především si prý Peking přeje došlápnout si na start-upy, které překládají výrobu svých aut na jiné firmy. Podpory by se kromě toho mělo dostávat menšímu množství konkurenceschopných firem, tvrdí také nejmenované zdroje Bloombergu.
Čína má největší trh s elektrickými auty na světě. Jenom loni se v zemi prodalo skoro 1,3 milionu vozidel na novou energii (plug-in elektrických aut a plug-in hybridů), tedy o 62 % více než před rokem.

Po překotném rozvoji byznysu během posledního desetiletí je zde ale riziko v podobě podobného splasknutí bubliny, které nastalo na dot-com firmách před dvěma dekádami – a právě tomu chtějí v Číně zabránit, píše také Bloomberg.
Od roku 2011 získali čínští výrobci elektrických aut v investicích zhruba 18 miliard dolarů, odhaduje Bloomberg NEF. Letos by prodeje osobních elektromobilů mohl dosáhnout rekordních 1,6 milionu kusů. Trh, na kterém spolu poněkud paradoxně soupeří firma montující iPhony, realitní developer i gigant v e-commerce, je ale pořád v plenkách. Kromě toho mu narůstá konkurence v podobě firem jako americká , která v Číně rozjela výstavbu nové továrny. Svoje v Číně vyráběná elektroauta chtějí na čínském trhu umístit i automobilky jako .

Návrh nových pravidel by měl doplnit regulaci, která začala platit teprve tento měsíc a podle které má být outsourcování výroby dovoleno jenom „způsobilým“ automobilkám. Regulace ovšem neuvádí, co tato „způsobilost“ znamená.
Chystané dodatky kromě jiného určují, kolik musejí výrobci aut na nové energie investovat do výzkumu v Číně, pokud chtějí využít výrobní kapacity jiných výrobců. Týkají se také výrobních kontraktů, které by měly běžet minimálně tři roky s roční produkcí nejméně 50.000 vozů na jednom výrobním místě. Jediný start-up bude také mít dovoleno mít výrobní kontrakt s pouze dvěma výrobci. Finální ale tyto dodatky stále nejsou.
Outsourcování výroby je pro mladé, rozvíjející se firmy v elektromobilitě rychlým způsobem, jak představit svoje modely, zatímco plány na vlastní továrnu za stovky milionů dolarů zůstávají na papíře.
Třeba výrobce elektrických aut NIO, který loni upsal svoje akcie v USA, začal objednávky přijímat koncem roku 2017 a ke konci dubna prodal 16.461 vozidel. Auta mu montuje Anhui Jianghuai Automobile Group, zatímco firma uvažuje o vlastním výrobní zařízení v Pekingu. Podobné to je i v případě výrobce elektrických SUV Xpeng Motors. Tato firma, kterou podporuje Alibaba a Foxconn Technology Group, zadala výrobu společnosti Haima Automobile Group a vlastní továrnu teprve buduje.
Řada registrovaných start-upů v elektromobilitě ale vlastní auto určené pro trh ještě nepředstavila.
Zdroj: Bloomberg, www.weforum.org