Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Je čínský sektor elektroaut už přebujelý?

Je čínský sektor elektroaut už přebujelý?

05.06.2019 5:56
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Je 486 registrovaných výrobců elektrických aut “zu viel”? Čína se domnívá, že pro její trh už ano, a chystá pravidla, která by vstup nových hráčů ztížila. Především si prý Peking přeje došlápnout si na start-upy, které překládají výrobu svých aut na jiné firmy. Podpory by se kromě toho mělo dostávat menšímu množství konkurenceschopných firem, tvrdí také nejmenované zdroje Bloombergu.

Čína má největší trh s elektrickými auty na světě. Jenom loni se v zemi prodalo skoro 1,3 milionu vozidel na novou energii (plug-in elektrických aut a plug-in hybridů), tedy o 62 % více než před rokem. 

0

Po překotném rozvoji byznysu během posledního desetiletí je zde ale riziko v podobě podobného splasknutí bubliny, které nastalo na dot-com firmách před dvěma dekádami – a právě tomu chtějí v Číně zabránit, píše také Bloomberg.

Od roku 2011 získali čínští výrobci elektrických aut v investicích zhruba 18 miliard dolarů, odhaduje Bloomberg NEF. Letos by prodeje osobních elektromobilů mohl dosáhnout rekordních 1,6 milionu kusů. Trh, na kterém spolu poněkud paradoxně soupeří firma montující iPhony, realitní developer i gigant v e-commerce, je ale pořád v plenkách. Kromě toho mu narůstá konkurence v podobě firem jako americká Tesla, která v Číně rozjela výstavbu nové továrny. Svoje v Číně vyráběná elektroauta chtějí na čínském trhu umístit i automobilky jako Volkswagen.

0
Návrh nových pravidel by měl doplnit regulaci, která začala platit teprve tento měsíc a podle které má být outsourcování výroby dovoleno jenom „způsobilým“ automobilkám. Regulace ovšem neuvádí, co tato „způsobilost“ znamená.

Chystané dodatky kromě jiného určují, kolik musejí výrobci aut na nové energie investovat do výzkumu v Číně, pokud chtějí využít výrobní kapacity jiných výrobců. Týkají se také výrobních kontraktů, které by měly běžet minimálně tři roky s roční produkcí nejméně 50.000 vozů na jednom výrobním místě. Jediný start-up bude také mít dovoleno mít výrobní kontrakt s pouze dvěma výrobci. Finální ale tyto dodatky stále nejsou.

Outsourcování výroby je pro mladé, rozvíjející se firmy v elektromobilitě rychlým způsobem, jak představit svoje modely, zatímco plány na vlastní továrnu za stovky milionů dolarů zůstávají na papíře.

Třeba výrobce elektrických aut NIO, který loni upsal svoje akcie v USA, začal objednávky přijímat koncem roku 2017 a ke konci dubna prodal 16.461 vozidel. Auta mu montuje Anhui Jianghuai Automobile Group, zatímco firma uvažuje o vlastním výrobní zařízení v Pekingu. Podobné to je i v případě výrobce elektrických SUV Xpeng Motors. Tato firma, kterou podporuje Alibaba a Foxconn Technology Group, zadala výrobu společnosti Haima Automobile Group a vlastní továrnu teprve buduje.

Řada registrovaných start-upů v elektromobilitě ale vlastní auto určené pro trh ještě nepředstavila.

Zdroj: Bloomberg, www.weforum.org

 

Čtěte více:

Studie: Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena
04.04.2019 16:13
Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským st...
Akcie Tesly včera nejníže od roku 2016
21.05.2019 9:14
Akcie americké automobilky Tesla včera poprvé od prosince 2016 spadly ...
Víkendář: Korunní princ prosazuje elektromobily v zemi žijící z ropy
02.06.2019 10:20
Norský korunní princ Haakon jezdí již 15 let elektromobilem a propaguj...
Bernstein: Krach Tesly by podpořil evropské automobilky
03.06.2019 16:26
Případný krach americké Tesly, která je na tom z finančního hlediska n...

Váš názor
  •  
    05.06.2019 8:02

    Co je moc, to je moc. Pravda. Ale možná si neuvědomujeme skutečné Čínské poměry. V ČR 10 mln obyvatel - nejméně 3 velké automobilky os. aut. Kdybychom měli stejný počet obyvatel jako Čína a poměr byl zachován, bylo by u nás: asi 1 500 mln/10mln = 450 automobilek. Zajímavé ne?
    Drahokoupil
Aktuální komentáře
21.10.2025
17:18AI má z ekonomického hlediska hodně dobré podmínky pro rozvoj, částečně si dláždí cestu sama sobě
16:12Automobilky se bojí nedostatku vzácných zemin. Čína může do dvou měsíců zastavit celý průmysl, tvrdí
15:44Korporátní Amerika věří v růst a vrací investorům optimismus
13:58General Motors (+9 %) šlape na plyn. Navyšuje výhled, zisky ve 3Q táhly pickupy
13:56Coca-Cola překonala odhady, poptávka na klíčových trzích ale zůstává slabší
13:10Před lety selhala, nyní se francouzská DBV Technologies znovu pokouší prorazit s náplastí na arašídovou alergii
12:07Evropa dopoledne jen přešlapuje v očekávání výsledků a americko-čínského jednání  
11:39RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:38Výhled na výsledky: MONETA míří k meziročnímu růstu zisku o 11 %  
10:22Vzácné zeminy jako geopolitická zbraň. USA a Austrálie zahajují miliardové projekty
10:11Méně atraktivní paměťové čipy jsou díky rozkvětu AI v kurzu
8:56Zelenskyj odjíždí z USA s prázdnou, Apple se vrací na vrchol a ECB chce silnější euro  
8:45Rozbřesk: Centrální bankéři v Maďarsku podrží sazby na úrovni 6,5 procenta
6:04Summers: Americká pomoc Argentině je nová a nekonvenční
20.10.2025
17:22Na trhu se neodměňuje za dosažené, ale za nedosažené. A odměnou je pokles valuací
17:05PODCAST Týdenní výhled: Inflace, bankovní nervozita a výsledky Tesly i Netflixu  
16:05Klíčové výsledky týdne: Netflix sází na obsah, Tesla čelí tlaku, GM mění strategii  
13:02Ponorková divize Thyssenkruppu se oddělila a vyplula na burzu, akcie prudce vzrostly
12:01Vstup do nového týdne je pozitivní, Francii ale kazí den horší rating  
11:58Investice do DIP nabírají na tempu. Letos podle AKAT překoná 200 tisíc smluv

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba