Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Co přinesou iPhony na čtyřech kolech

Víkendář: Co přinesou iPhony na čtyřech kolech

06.10.2019 12:19
Autor: Redakce, Patria.cz

Samořídící automobily by měly vést k revoluci v dopravě. Investor Keith Noonan nabízí na stránkách Fool.com ucelený přehled jejich problematiky včetně investičních implikací. Historie automobilové dopravy začala na počátku minulého století a od té doby bylo vždy považováno za samozřejmost, že tyto stroje ovládají lidé. Dnes se ale objevují vozy, které dovedou samy zaparkovat nebo varují před nehodnou. A tím to zřejmě zdaleka nekončí.

Noonan poukazuje na to, že míra autonomie vozu je obvykle hodnocena podle šesti základních úrovní. Úroveň nula odpovídá nulové autonomii, řidič je odpovědný za všechny úkony, i když mu může pomáhat například nějaký výstražný systém. Úroveň jedna se týká aut, která mají asistenční systémy, úroveň dva je již částečným samořízením. Takový vůz dokáže například držet směr v daném jízdním pruhu a udržovat odstup od vozu před ním. 

Úroveň tři je „podmíněnou autonomií“, kdy je třeba řidiče, který však za určitých podmínek nemusí jízdu sledovat. Musí být ale stále připraven převzít řízení, pokud tyto podmínky pominou. Úroveň čtyři již nepotřebuje řidiče, který je připraven řízení převzít. Nicméně mohou nastat podmínky, kdy je samořízení omezeno, například při jízdě mimo silnici či v nebezpečných situacích. A řidič má vždy možnost převzít řízení. Poslední úroveň pak znamená, že automobil je autonomní ve všech situacích a nevyžaduje v nich pomoc řidiče. 

Investor píše, že některé vozy dnes dosahují úrovně 2 a 3, úroveň 4 je stále ve fázi testů a vývoje. Ford by měl podle očekávání takové auto představit v roce 2021 a to samé platí u Volva a Baidu. Šéf Tesly Elon Musk pak tvrdí, že jeho společnost představí elektromobil s autonomií na úrovni 5 v roce 2020. Nicméně analytici jsou k takovému cíli skeptičtí a například spoluzakladatel Applu Steve Wozniak tvrdí, že takové technologie budou pro uplatnění v praxi potřebovat ještě řadu let. John Krafcik, který stojí v čele společnosti Waymo, se pak podle svých slov domnívá, že plné autonomie nebude dosaženo nikdy. 

Investor uvádí, že autonomní vozy mohou být podle řady studií bezpečnější, ovšem také již způsobily některé vážné nehody. A poukazuje i na to, že většina měst, ve kterých jsou zatím tyto technologie testovány, má poměrně jednoduchý silniční systém a přívětivé podmínky ve formě suchých vozovek. Podle průzkumu z roku 2019 by pak mělo 71 % Američanů obavy z plně autonomního vozu, v roce 2018 to bylo 73 %. Jen 19 % tázaných řeklo, že by do takového auta bez obav posadilo své děti. 

Investor se domnívá, že pokud půjdou věci očekávaným směrem, samořídící auta nakonec skutečně dramaticky omezí počet nehod na silnicích. A lidé budou mít díky nim k dispozici mnohem více volného času. Během jízdy mohou pracovat na projektech, hovořit s jinými lidmi nebo se věnovat zábavě. To vše se může projevit i na produktivitě a zlepšení kvality života. Za pozornost ovšem stojí také to, že podle průzkumu společnosti Gallup z roku 2018 v USA 34 % lidí velmi rádo řídí a určité potěšení z řízení má dalších 44 % z nich. To může naznačovat, že k úplnému předání kontroly nad vozem může existovat značná averze. Což je důležité i v souvislosti s úvahami, že prudké zlepšení bezpečnosti na silnicích by mohlo vést vlády k úvahám o přímém zákazu automobilů bez schopnosti samořízení. 

Banka Morgan Stanley hovoří o autonomních vozech jako o iPhonech na kolech. Chce tím poukázat na jejich obrovský potenciál. Nicméně to, jak moc tato technologie změní současná odvětví, není ani zdaleka zřejmé. Tato auta mohou být například pronajímána pro sdílené jízdy. A je možné, že směřujeme dokonce do stavu, kdy budou velké automobilky vozy vlastnit a lidé si je budou od nich jen pronajímat v závislosti na své potřebě dopravy. 

Investor nakonec poukazuje na to, že Alphabet má velkou výhodu, co se týče objemu dostupných dat, která mohou být pro autonomní řízení využívána. K tomu disponuje předními programátory, silnou finanční pozicí a zdroji, které mu dávají prostor pro dlouhodobé investice do autonomní dopravy. Jeho organizace Waymo je pak považována za jednu z hlavních na trhu autonomních vozů. GM má zkušenosti s výrobou aut ve velkém měřítku, jeho společnost Cruise budí zájem v investorech a je považována za jednu z nejvýznamnějších v oblasti samořídících technologií. 

NVIDIA se specializuje na grafiku a systémy tvořící jádro „zraku“ autonomních vozů. Její datová centra by také mohla těžit z rozvoje autonomie. NXP Semiconductors je největším světovým dodavatelem automobilových počítačových čipů, včetně těch pro infotainment. Baidu má vedoucí pozici na čínském trhu internetového vyhledávání a tudíž pracuje s ohromným množstvím dat, která mohou zlepšovat jeho systémy umělé inteligence. 

Zdroj: The Fool.com


 

Čtěte více:

Williamson: Neudělejte stejnou chybu jako IBM
04.10.2019 6:34
Stále více společností chápe, že je výhodné budovat si síť vztahů a „e...
Schivardi: Skryté slabé místo periferie eurozóny
03.10.2019 11:01
Růst produktivity na jihu Evropy byl od poloviny devadesátých let znat...
Jak předejít digitálnímu feudalismu
04.10.2019 10:57
Využívání a zneužívání dat ze strany Facebooku a dalších technologický...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
05.05.2025
13:07Týdenní výhled: Fed sazby nezmění, ČNB nejspíš ano. Z našich tipů reportují AMD, PLTR, UBER nebo MELI  
12:32Evropské akcie začínají týden smíšeně. Zlato se opět zvedá  
11:50ČEB, a.s.: Informace o výplatě výnosu s rozhodným dnem 4. května 2025
11:39Legendární investor Warren Buffett míří do penze. Nahradí ho Greg Abel
11:32Květnová důvěra investorů se v eurozóně zotavila po dubnových obavách o dopadech cel
11:22Hledá se nový šéf Tesly? Změnil by výrazně atraktivitu akcií?
10:38Výrobce bezpilotních letadel Primoco UAV SE oznámil výsledek prvního čtvrtletí. Čeká vytěžení certifikace dle standardů NATO do hospodaření
10:12NUPEH CZ s.r.o.: Výroční zpráva za rok 2024
9:36Erste převezme kontrolní podíl v třetí největší polské bance. Kvůli financování zruší zpětný odkup akcií v objemu 700 mil. EUR
9:10Rozbřesk: Proč se akcie vrací na úrovně před “dnem osvobození” a je to udržitelné?
9:0694letý Warren Buffett odejde do důchodu. Jeho nástupcem má být Greg Abel
8:50Trumpovy celní hrátky pokračují, Buffett odchází na odpočinek a ČEZ na volebním programu politiků  
6:29Co čeká kapitálové trhy v příštích deseti letech podle Amundi?
04.05.2025
14:44Co dělat, když se dlouhodobé dluhopisy chovají jako akcie? Postřehy Fidelity
8:31Víkendář: Prudký růst ziskovosti evropských bank jako důsledek protiinflační politiky ECB
03.05.2025
14:37PIMCO: Přichází změna investičního paradigmatu, posun k novému ale bude trvat dlouho
8:21Víkendář: Podle nové studie hrála politika ECB při snižování inflace jen podružnou roli
02.05.2025
17:20Evropa směřuje k rovnováze, USA se budou letos (opět) spoléhat na spotřebitele?
16:48TikTok dostal v EU pokutu 530 milionů eur za nedostatky při ochraně dat
16:19S&P 500 stoupá a přesně po měsíci maže ztráty z cel  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Berkshire Hathaway Inc (03/25 Q1)
ON Semiconductor Corp (03/25 Q1, Bef-mkt)
Palantir Technologies Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
Tyson Foods Inc (03/25 Q2, Bef-mkt)
Vertex Pharmaceuticals Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
16:00USA - Index ISM ve službách
22:05Ford Motor Co (03/25 Q1)
22:05Mattel Inc (03/25 Q1)
22:15Clorox Co/The (03/25 Q3)